۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۵۶۰۱۸
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد:

اقتصاد مقاومتی نباید با تحریم، جنگ‌زدگی و ورشکستکی اقتصادی تعریف شود

صالحی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نباید با تحریم، جنگ‌زدگی و ورشکستکی اقتصادی تعریف شود، گفت: متاسفانه در یک برهه این اتفاق افتاد و مفاهیم غلط متولد شد، نخبگان وظیفه دارند این اصلاحیه را به وجود آورند، اگر اتصال بین نخبگان و مردم ایجاد نشود اقتصاد مقاومتی با شکست روبرو می‌شود.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست جایگاه اقتصاد مقاومتی در گفتمان فرهنگی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه بحث اقتصاد مقاومتی با برداشت‌های متفاوتی ارائه می‌شود، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کند اقتصاد یک کشور با رکود، بحران و فروپاشی مواجه نشود و در اصل روبه رشد حرکت کند.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی نیازهایی در سطح جهانی دارد، اقتصاد مقاومتی در سطح جهانی مطرح شده است و اینکه اقتصاد مقاومتی چگونه می‌تواند امنیت پایدار برقرار کرد سوال مهمی است که پیش می‌آید، در واقع امنیت اقتصاد ملی نیز موضوع این روزها جوامع است که از نظر نظری در سطح جهانی مطرح می‌باشد، در کشور ایران نیز این موضوع از سال 89 از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد و تا بهمن 92 در 24 بند ساماندهی شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی در کشور ما به یک برنامه ملی تبدیل شد، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی از ناحیه دولت در 12 بند به وزارت‌خانه‌ها ارائه داده شده، اجرای بند 22 اساسنامه اصلی که گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کند به وزارت فرهنگ و ارشاد واگذار شد.

صالحی تاکید کرد: در ادبیات رسمی ما تعابیر غلطی از اقتصاد مقاومتی جا افتاده است، اینکه بگویم هدف ما این بوده است که مسؤولان یک تعبیر در ادبیات رسمی را بیان و به کل جامعه تامین دهند تا اقتصاد مقاومتی جا بیافتد اشتباه است، ما اگر واژه‌ای را تکرار کردیم به معنای گفتمان‌سازی است و این یکی از اقلات رایج در گفتمان سازی است و از نظر ما اگر واژهای را زیاد تکرار کنیم به معنای ترویج اقتصاد مقاومتی نخواهد بود.

وی یادآور شد: گفتمان باید خاستگاه کنش‌های اختیاری باشد چون اگر اجباری باشد به ضد خود تبدیل خواهد شد، گفتمان باید برپایه اراده خودش باشد، یکی دیگر از غلط‌های  رایج در گفتمان صرفا ارائه اطلاعات گفتمان است در حالی که صرفا ارائه اطلاعات خام آگاهی ایجاد نمی‌کنند، اینکه در طول زمان احساس کنیم که اقلام، واژه‌ای را در گفتمان تولید می‌کند از دیگر غلط‌های ما است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بحث اقتصاد مقاومتی باید در حوزه فرهنگ رسیدگی شود، تصریح کرد: ما پنج مولفه برای گفتمان درست کرده‌ایم، ابتدا درون‌زایی به معنای استفاده از ظرفیت داخلی، سپس برون‌زایی به معنای تعامل با تمام جهان، سوم مردمی بودن به معنای اینکه مردم اقتصاد را بسازند، چهارم عدالت محوری مردم به این معنا که مردم از اقتصاد بهره ببرند و شرایط یکسان باشد و در آخر دانش بنیان بودن که به این معناست که به تفکر داخل پایبند باشیم و از آن استفاده کنیم.

صالحی افزود: اینکه چگونه این گفتمان می‌تواند شکل بگیرد سوال اصلی ما است، سه مسئله در این رابطه اهمیت دارد، نکته که باید به آن خیلی توجه شود این است که بخش کلان اقتصاد مقاومتی به خرد گفتمان تبدیل شود و نظریه و راهبرد آن شکل بگیرد، کلان پروژه گفتمان‌سازی راحت نیست و باید به گفتمان‌های خرد آن را تبدیل کرد، خرد گفتمان‌هایی که تلفیقی از بخش اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، چنانچه خرد گفتمان شکل بگیرد موضوعات به راحتی به اقتصاد خانواده بنیان، اقتصاد اسراف، اقتصاد اجتماع محور، اقتصاد خلاق، اقتصاد آب، اقتصاد فساد ستیز، اقتصاد دانش بنیان و... تقسیم می‌شود.

وی ابراز داشت: اینکه این خرد گفتمانها چگونه به هم وصل شود نیز مهم است، آگاهی سهم کمی در ایجاد گفتمان دارد، در واقع ایجاد احساس منفعت فردی، محلی و ملی باید در آن پدید بیاید یعنی افراد احساس کنند خرد گفتمان به نفع خودشان محله و در مجموع کل کشور است، به همین منظور نقش نخبگان در خرد گفتمان بسیار تاثیرگذار است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش مهم نخبگان در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: نخبگان نقش متنوع خواهند داشت، نخبگان رسمی که در مکانیز رسمی تصمیم‌گیری هستند نقش دارند، اما این نباید به داخل سیستم محصور شود بلکه نخبگان فرا سیستم هم باید کمک کنند، آنچه در اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد باید به صورت اتفاقات چالشی به مردم نشان داده شود تا مردم بفهمند ما در کجا قرار داریم.

صالحی بیان کرد: سهم نخبگان در ارائه واقعیت بسیار مهم است، نخبگان باید مفروضات رایج را به رخ بکشند، نهاد‌سازی مدنی، صنفی و اجتماعی می‌توانند به پیشبرد اهداف نخبگان و اقتصاد مقاومتی کمک کند، نخبگان هم می‌توانند افکار عمومی را به پیش ببرد و به این ترتیب کار اصلی در کار اجتماعی صورت گیرد، همچنین نقش نخبگان در میانجگیری میان ملت و دولت مهم است، ایجاد گفتمان بین مردم و دولت توسط نخبگان صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: اقتصاد مقاومتی نباید با تحریم، جنگ‌زدگی و ورشکستکی اقتصادی تعریف شود، متاسفانه در یک برهه این اتفاق افتاد و مفاهیم غلط متولد شد، نخبگان وظیفه دارند این اصلاحیه را به وجود آورند، اگر اتصال بین نخبگان و مردم ایجاد نشود اقتصاد مقاومتی با شکست روبرو می‌شود./816/202/ب3

ارسال نظرات