۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۵۷۷۴۳
مدیر حوزه علمیه ثقلین کیان:

حواله دادن مشکلات کشور به افزایش جمعیت از بی‌ کفایتی دولت‌‌ها نشأت می گیرد

مدیر حوزه علمیه ثقلین کیان گفت: وقتی جمعیت جوان کشور افزایش پیدا می‌کند، موضوع اشتغال، تحصیل، مسکن و ازدواج جوانان جدی است اما حواله دادن مشکلات به افزایش جمعیت، بی‌کفایتی دولت‌‌ها است.
حجت الاسلام مهدی خدابنده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام مهدی خدابنده، مدیر حوزه علمیه ثقلین کیان، صبح امروز در کارگاه آموزشی مهارتهای خانواده که ویژه بسیجیان شهرکرد برگزار شد، با اشاره به اهمیت ازدواج و اینکه در قرآن کریم لغاتی از قبیل اولاد، ذریه و ولد فراوان یافت می‌شود، ادامه داد: پیامبر بزرگوار اسلام خطاب به مردان و زنان فرمودند، ای مردان و زنان با همدیگر ازدواج کنید و دارای نسل گردید و زیاد شوید، به راستی که من مباهات می‌کنم به واسطه‌ شما در مقابل امتهای دیگر در روز قیامت.

مدیر حوزه علمیه ثقلین خاطرنشان کرد: در اسلام داشتن فرزند و ازدیاد جمعیت مسلمانان توصیه شده است و در مقابل سقط جنین به دلیل ترس از رزق و روزی فرزندان و فقر نکوهش شده است.

حجت الاسلام خدابنده با اشاره به نگاه سایر ادیان به فرزندآوری تصریح کرد:‌ ازدواج‌ سبب‌ تسلسل‌ نسل‌ بنی ‌‌اسرائیل‌ و مانع‌ محو آنها می ‌شود، ازدواج‌ نکردن‌ و بچّه‌دار نشدن‌ با وجود استطاعت‌ مالی‌ و جسمی‌، در مرام‌ یهود گناه‌ شمرده‌ می ‌شود.

وی افزود: تنها جایی‌ از جهان‌ که‌ کنترل‌ زاد و ولد، و شعارهای‌ «فرزند کمتر، زندگی‌ بهتر» تحقّق‌ نمی ‌یابد و نخواهد یافت‌، در اسرائیل‌ است‌، در آن جا پذیرفته‌ شده‌ که‌ هر خانواده بایستی‌ حداقل‌ چهار فرزند داشته‌ باشد و دولت نیز با پرداخت میزان‌ حقّ اولاد قابل توجهی به‌ کارمندان‌ و‌کاهش‌ انواع‌ و اقسام‌ مالیات‌ها از این طرح حمایت می‌کند.

امام جمعه شهر کیان با انتقاد از اینکه استوار ساختن تحلیلها و بررسی‌های مربوط به مشکلاتی نظیر فقر، بیماری‌های واگیردار، فحشا، فروپاشی خانواده یا کم‌ رغبتی جوانان به ازدواج، بر مباحث جمعیت شناختی، سبب شده است که علت  همه معضلات فوق، افزایش جمعیت تلقی شود، بیان کرد: در این تحلیل مقصر اصلی توده مردم جهان و نهادهایی مانند دین خواهند بود که احیاناً با افزایش جمعیت مخالفتی ندارند.

وی با اشاره به اینکه آنچه در این میان مورد غفلت جدی قرار می‌گیرد، وجود دستهای پنهان و آشکار قدرتهای بزرگ در توزیع نابرابر ثروت و سیاستهای اقتصادی این قدرت‌ها است، خاطرنشان کرد: سیاستهایی که برای حفظ و تداوم نظم نوین جهانی، محتاج حفظ و نگهداری کشورهای فقیر از یک سو و فرهنگ مصرف از سوی دیگرند.

امام جمعه شهر کیان با تأکید بر اینکه نباید برداشت شود که رشد جمعیت هیچ پیامد منفی ندارد یا بهداشت زادآوری را نباید تضمین کرد، ادامه داد: باید به موازات مباحث جمعیت شناختی، به علل و عوامل دیگر هم فکر کرد، برای مثال وقتی جمعیت جوان کشور افزایش پیدا می‌کند، موضوع اشتغال، تحصیل، مسکن و ازدواج جوانان جدی است اما حواله دادن مشکلات به افزایش جمعیت، بی‌کفایتی دولتها است.

این مقام مسؤول با یادآوری اینکه برخی مناطق، به دلیل امکانات رفاهی مختلف، مستعد جذب جمعیت هستند و برخی مناطق، قدرت جذب جمعیت را ندارند و با رشد منفی جمعیت روبه‌رو هستند، افزود: این امر توازن جمعیتی را بین شهرها و روستاها، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک، پایتخت‌ها و غیر آن از بین می ‌برد و بدیهی است رسالت دولت‌ها در این میان توزیع عادلانه امکانات است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه این درست نیست که بگوئیم جمعیت زیاد فقر بیشتری درپی خواهد داشت، ادامه داد: به طور مثال کشور چین با یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت در وضعیتی کاملاً متفاوت با کشور هند با جمعیتی قریب همان جمعیت، قرار دارد.

وی افزود: همچنین خانواده‌های پرجمعیت زیادی وجود دارند که به اتکای فراوانی و جوانی افراد، فعال‌تر و بانشاط بوده و به سلامت و صحت زندگی می‌کنند؛ اگرچه خانواده‌های پرجمعیتی هم وجود دارد که به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی دیگر، تعداد افراد خانواده برای آن‌ها ایجاد مشکل کرده است.

مدیر حوزه علمیه ثقلین در پایان بیان کرد: نکته مهم این است که حکومت دینی نمی ‌تواند در طراحی موضوعات اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی نسبت به اولویت‌های دینی بی‌تفاوت باشد اگرچه احراز نظریه قاطع دینی درباره کنترل جمعیت، به عنوان یک پدیده اجتماعی، چندان راحت نیست؛ اما آگاهی دولتمردان از آنچه در متون مربوطه آمده، یک ضرورت است./202/9457/ب1

ارسال نظرات