۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۴۵۹۶۵۷
حجت‌الاسلام پناهیان:

باید مراقب باشیم که تلخی حق سبب جدایی ما از ولایت نشود

استاد حوزه در تبیین یکی از دلایل فریب خوردن اشخاص گفت: برخی حق را نمی‌پذیرند چون حق، تلخی‌هایی دارد پس باید تلخی حق را بپذیریم.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم عزاداری حضرت‌رقیه(س)، امروز با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس برگزار شد.

حجت‌الاسلام پناهیان در ابتدای این مراسم در مورد نقش شامیان در واقعه کربلا گفت: نیمی از واقعه کربلا بخاطر شامیان بود، اگر مردم کوفه بی‌وفا بودند باید گفت که مردم شام، فریب‌خورده بودند، این مردم کسانی بودند که وقتی خبر آمد امام علی(ع) در محراب به شهادت رسیده است گفتند مگر امام علی(ع) نماز می‌خواند؟!

وی در مورد امکان فریب‌خوردگی یک جامعه بیان کرد: این امکان وجود دارد و واقعاً شامیان در یک اکثریت مطلق فریب خورده بودند همانطور که همین الان در آمریکا و اروپا اکثریت مردم فریب خورده‌اند، البته آن‌ها نیز کم‌کم دارند از زیر بار فریب خارج می‌شوند زیرا برای همیشه نمی‌توان یک جامعه را فریب داد اما برای سیاسیون حتی یک ماه فریب دادن یک جامعه کافی است زیرا در آن مدت، قدرت خود را مستقر می‌کنند.

این استاد حوزه در تبیین عوامل فریب‌خوردگی مردم اظهار کرد: وقتی کسی مایل به فریب خوردن باشد خدا زمینه آن را فراهم می‌کند پس به یک معنا چیزی به نام فریب خوردن نداریم. امام‌علی(ع) می‌فرمایند: «مردم را رها کنید»؛ زیرا طرف اهل باشد روی هوا می‌زند، اهل هم نباشد هرچقدر بگوییم فایده ندارد.

وی افزود: یکی از دلایلی که عامل فریب خوردن آدم‌ها می‌شود این است که آدم‌ها مرارت حق را نمی‌پذیرند و دنبال راه فرار هستند؛ حق، تلخی‌هایی دارد و اگر آدم نخواست تلخی‌های حق را بپذیرد دنبال باطل می‌رود؛ مثلاً ممکن است حق، کلاس نداشته باشد از طرفی ممکن است باطل، یک حلاوت و شیرینی داشته باشد؛ مثلاً یکی از تلخی‌های حق، سختی جهاد است.

حجت‌الاسلام پناهیان در بیان مثالی از انحرافات از حق گفت: یکی از سیاسیون مریض گفته است ایران و عربستان در سوریه چه کار می‌کنند که مردم را از بین می‌برند ببینید چقدر ساده خودش را فریب داده است؛ این حرف، شبیه حرف‌های ابوموسی اشعری است. امام علی(ع) فرمودند بزرگترین ظلمی که به من شد این بود که مرا با بقیه مقایسه کردند، یعنی بزرگترین ظلم را ابوموسی اشعری کرد و حدیث داریم که امام علی‌(ع)، او را در قنوت نمازش لعن می‌کرد!

وی ادامه داد: اگر دیدید کسی فریب خورده است بپرسید کدام بخش سختی حق یا شیرینی باطل بر تو فشار آورده است؟ کافی نیست بگوییم ما اهل کوفه نیستیم، بلکه باید بگوییم ما اهل شام هم نمی‌شویم. منافقین و خوارج می‌گفتند با یک من عسل هم نمی‌شود امام علی(ع) را خورد چون از تلخی حق چیزی برنمی‌داشت.

این استاد حوزه تأکید کرد: عبرت شام فراموش نشود، ممکن است سختی‌های حق و شیرینی باطل منجر به فریب‌خوردگی یک ملت بشود مثلاً افراد در رودربایستی گیر می‌کنند بعد یک توجیه بی‌خود پیدا می‌کنند و سریع خود را رها می‌کنند، پس باید سختی‌های حق را بپذیرییم. امام‌حسین(ع) شب عاشورا تلخ سخن گفت؛ گفت من و هرکه با من باشد قطعاً فردا کشته می‌شود؛ امام‌زمان(عج) مثل تلخی شب عاشورای امام‌حسین(ع) رفتار می‌کنند پس مواظب باشیم طوری نباشیم که مقابل امام‌زمان(عج) بایستیم.

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان سخنانش گفت: مشخص است که صدام هم به اندازه داعشی‌ها جنایتکار نبود اما اگر ملتی بخواهند خودشان را فریب بدهند ممکن است. امروز در دو قدمی ما، نماینده‌ای از مجلس است که برخی سیاست‌های امام(ره) را داعشی می‌خواند. البته اسم امام(ره) را نمی‌برد بلکه می‌گوید ما این‌کار را کردیم چهره داعشی از ایران به وجود آمد ولی رویش نمی‌شود نام امام(ره) را ببرد./805/202/ب3

ارسال نظرات