۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۴۵۹۹۷۱
محقق داماد:

ایران با سابقه ترین کشور در زمینه گفت وگو میان ادیان است

رييس گروه اسلام فرهنگستان علوم گفت: در طول تاریخ دیده شده است که عالمان، حاکمان، فقها ایرانی همگی اهل گفت وگو بوده‌اند، بنابراین می‌توان گفت ایران با سابقه‌ترین کشور برای گفتگو میان ادیان بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين محقق داماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی محقق داماد رييس گروه اسلام فرهنگستان علوم عصر امروز در آیین افتتاحیه چهارمین مجمع اسلامی-مسیحی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد، با اشاره به این که تلاش برای حفظ کرامت انسانی و زمینه زمينه‌ساز صلح و امنيت جهاني یکی از موضوعاتی است که باید مورد بحث قرار گیرد تا به یک نقطه اشتراک دست پیدا کنیم، اظهار داشت: نقاط مشترکی در متون الهی وجود دارد که از طریق این گفتمان‌ها به آنها دست پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: در متون دین اسلام و مسیحیت آنچه به عنوان اشرف مخلوقات انسانی مطرح است جان انسان‌ها است، جان انسان از سوی خداوند به انسان به رسم امانت داده شده است، این هدیه خداوندی باعث شده است که انسان از سایر موجودات متمایز شود.

رييس گروه اسلام فرهنگستان علوم با بیان این که ایران کشوری است که از گذشته به دنبال گفت وگو بوده است خاطرنشان کرد: در طول تاریخ دیده شده است که عالمان، حاکمان و فقها ایرانی همگی اهل گفت وگو بوده‌اند، بنابراین می‌توان گفت ایران با سابقه‌ترین کشور برای گفت وگو میان ادیان بوده است.

محقق داماد تاکید کرد: تلاش ما براین است که از میان ادیان دینی مفاهیم ارزش های انسانی را به جهان عرضه کنیم و این ارزش را به جهان معرفی کنیم، به همین منظور بدنبال آن هستیم که بدون هرگونه تعصب و تنگ‌نظری مفاهیم دینی را بازنگری کنیم.

رييس گروه اسلام فرهنگستان علوم با اشاره به نقش رسانه‌های خارجی گفت: ما از این رسانه‌ها توقع داریم پیام این اجلاس را که همان صلح و دوستی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی-مسیحی است را به جهان معرفی و عرضه کنند، چراکه رابطه بین مسیحیان و مسلمانان از قرون گذشته برپایه دوستی و مودت بوده است.

وی یادآور شد: در اصل قدرت‌های ستیزجو و افراد قدرت‌طلب را ساه لوح مطرح می‌کنند و این افراد را برای خونریزی به مناطق مختلف انتقال می‌دهند، این گروه دین خدا را ربوده‌اند و  دین را آلت دست خو قرار داده‌اند

محقق داماد در پایان گفت: قرآن مجید می‌گوید عداوت پیام شیطان است نه خدا، شیطان می‌خواهد بین انسان‌ها عداوت برقرار کند../816/پ203/ج

 

 

 

ارسال نظرات