۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۴۶۰۱۹۲
حجت الاسلام ساجدی:

وحی بر پیامبر رؤیا نبوده که نیاز با تعبیر داشته باشد

عضوهیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: وحی مخاطبه بوده است مشاهده نبوده که در عالم رویا رخ داده باشد بنابراین نیاز به تفسر و نه تعبیر دارد.
حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ابوالفضل ساجدی عضو هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، امروز در نشست «وحی و سکولاریسم»، که در تالار شهید مدنی دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، درباره دیدگاه عبدالکریم سروش مبنی بر رویا‌ انگاری وحی، گفت: سروش پیش از این وحی را تجربه دینی پیامبر(ص) معرفی کرده بود که همانند شعرا نشات‌گرفته از نبوغ و استعداد ایشان بوده است.

وی در پاسخ به این ادعای سروش که خدا و جبرئیلی در کار نبوده است و وحی چیزی جز مشاهدات پیامبر(ص) در عالم رویا نیست بنابراین وحی باید تعبیر و نه تفسیر شود، عنوان کرد: ابتدا باید گفت که وحی مخاطبه بوده است مشاهده نبوده که در عالم رویا رخ داده باشد بنابراین نیاز به تفسیر و نه تعبیر دارد.

حجت‌الاسلام ساجدی با بیان این که سروش برای اثبات ادعای خود از آیات 11 تا 120 سوره مائده استفاده می‌کند، اظهار داشت: او با ترجمه اشتباه این آیات چنین استدلال کرده که قرآن مشاهده پیامبر(ص) بوده است و با استناد به چند مورد از چنین استدلال‌هایی آن را به همه آیات قرآن تعمیم داده است.

وی افزود: سروش در ترجمه آیات ابتدایی سوره واقعه نیز با حذف اذا و ترجمه غلط «اذا وقعت الواقعه» به «واقعه رخ داده» خواسته است نتیجه مورد نظر خود را به دست آورد.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به توجیه سروش درباره دستورات خداوند خطاب به پیامبر(ص) در قرآن، عنوان کرد: سروش ادعا می‌کند در چنین آیاتی پیامبر(ص) خود را به جای خدا قرار داده وارد فضایی شاعرانه شده و خود را خطاب قرار داده همچون شعرا که خود را حافظا یا سعدیا خطاب کردند.

وی افزود: سروش در ابتدا ادعا می‌کند که کل آیات قرآن که پیامبر(ص) آورده مبتنی بر مشاهده است سپس بدون پیش فرص و دلیل در بخش دیگری از ادعاهای خود آن را مخاطبه عنوان می‌کند که ادعا قبلی را نیز نقض می‌کند، این در حالی است که مطالب او با ظاهر قرآن سازگار نیست.

حجت‌الاسلام ساجدی در پایان با اشاره به این که سروش بین مخاطب و دریافت کننده پیام خلط ایجاد کرده به این معنی که دریافت کننده پیام را فقط خود پیامبر(ص) دانسته است، خاطرنشان کرد: از نظر ما خداوند پیامبر(ص) را واسطه قرار داده که پیام‌های را برای همه اعم از خود و دیگران بیان کند./807/پ202/ج

 

ارسال نظرات