۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۶۰۶۳۴
مدرس ارتباطات و روزنامه نگاری:

شناخت افراد و علایق آنها در جذب مخاطب مؤثر است/ رسانه‌ها مسائل را بیشتر سطحی می‌بینند

مدرس ارتباطات و روزنامه نگاری با اشاره به تأثیر پرداختن به مسائل زندگی روزمره مردم و مسائلی که مردم با آن درگیر هستند، برای جذب مخاطبان به رسانه، گفت: در حقیقت باید بدانیم محتوایی که ارائه می‌دهیم به چه صورت می‌تواند مؤثرتر و موفق‌تر باشد و در جذب مخاطب تأثیرگذار باشد.
مهمانان خبرگزاری رسا در پنجمین روز نمایشگاه مطبوعات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامحسین اسلامی فرد، جانشین سابق مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، در بازدید از غرفه خبرگزاری رسا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، پیرامون مدل سازی رسانه‌ای برای رسانه‌های فعال در حوزه دین و اندیشه و چالشهای پیش رو در جذب مخاطبین برای این رسانه‌ها، گفت: اگر رسانه‌ای بتواند مخاطب را به صورت اقناعی نظر مخاطب را جلب کند و مخاطب با میل و رغبت به سمت آن رسانه برود، می‌توان گفت آن رسانه موفق است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که رسانه‌های ما دارند این سات که بیشتر مسائل را سطحی و عمومی نگاه می‌کنند، یعنی پرداختن به صورت عمقی به موضوعاترا کمتر در رسانه‌های کشور شاهد هستیم، در کشور با پدیده تعدد و تنوع رسانه‌ها مواجه هستیم و شاهد فعالیتهای گسترده و روز افزون رسانه‌ها در کشور هستیم، زمانی در کشور معدود بودن رسانه‌ها موجب شده بود نیازی به فعالیت جدی برای جذب مخاطب وجود نداشته باشد اما امروزه با تعدد و سرعت بالای رسانه‌ها در انتشار اخبار مواجه هستیم.

 

تنوع مخاطبین در رسانه‌های تخصصی مورد توجه قرار بگیرد

اسلامی فرد با اشاره به رسالت مهم رسانه‌های تخصصی معارف دینی و حوزه دین و اندیشه، در تبیین صحیح معارف دینی، تصریح کرد: رسانه‌های تخصصی لازم است در بخش جمع آوری و پردازش اطلاعات دقت خاصی داشته باشند و به درستی وارد مرحله ارائه مطالب به مخاطب شوند، همچنین باید تنوع مخاطبین را شناسایی، دسته بندی و گونه بندی کرده و به این سمت بروند که تمام اقشار و مقاطع سنی و تحصیلی را مشمول مطالب و موضوعات تولیدی خود قرار دهند.

مدرس ارتباطات و روزنامه نگاری با تأکید بر اهمیت شناسایی دقیق مخاطبین، اظهار کرد: اینطور نیست که مردم به ویژه نسل جوان نسبت به مسائل دینی و معارف دینی بی توجه باشند ما در یک کشور دینی زندگی می‌کنیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نمی‌توان گفت که جوانان ما از دین فاصله گرفته‌اند و در همین شرایط شاهد حضور جوانان در مراسمات دینی مختلف با شور فراوان هستیم، این نشان دهنده وجود جاذبه در مسائل دینی و معرفتی برای مخاطبین در جامعه ما است.

 

باید روشهای مناسب با مخاطب در ارائه محتوا انتخاب شوند

وی روشهای ارائه محتوا به مخاطب را مؤثر در جذب مخاطبین عنوان کرد و افزود: گاهی باید به جای خبر از صوت، تصویر و یا کلیپهای تصویری استفاده کرد، در حقیقت باید بدانیم محتوایی که ارائه می‌دهیم به چه صورت می‌تواند مؤثرتر و موفق‌تر باشد و در جذب مخاطب تأثیرگذار باشد، تجربه نشان داده است اگر مطالب ما کپسولی و کوتاه‌تر باشد بهتر و اثرگذارتر خواهد بود، در حوزه استفاده از کارشناسان نیز نباید تنها به یک دسته از کارشناسان و متخصصان پرداخت بلکه باید طیف وسیعی از متخصصین و کارشناسان را مورد استفاده قرار دهیم.

اسلامی فرد ساده سازی و قابل فهم سازی برخی اخبار و مقالات را از دیگر راهکارهای جذب مخاطبین به رسانه‌های حوزه دین و اندیشه دانست و تصریح کرد: استفاده از شبکه‌های مجازی و تکیه نداشتن بر رسانه‌، استفاده از مطالب و تصاویر جذاب برای مخاطبین از دیگر راهکارهای جذب مخاطب است.

مدرس ارتباطات و روزنامه نگاری، با بیان اینکه مسائلی که با زندگی روزمره مردم ارتباط داشته باشد برای آنها جذاب‌تر خواهد بود، خاطرنشان کرد: رسانه‌هایی موفق‌تر خواهند بود که بتوانند نیازهای مردم را به درستی شناسایی کنند و به آنها بپردازند، باید مطلبی که عنوان می‌شود به درد مردم بخورد و بتواند برای آنها راهگشا باشد./1304/202/ب3

ارسال نظرات