۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۴۶۰۷۰۷
مدیر حوزه علمیه مازندران:

پاسخگویی منطقی به نیازهای جامعه رسالت حوزه است/ ضرورت حذف خلأهای پژوهشی در حوزه

مدیر حوزه علمیه مازندران یکی از مهم ترین وظایف امروز حوزه های علمیه را پاسخگویی منطقی و روزآمد به نیازهای جامعه دانست و گفت: نیازسنجی و نیاز شناسی مسائل تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه ضروری است و تحقیقات در حوزه ها باید هدفمند و براساس نیازهای جامعه انجام شود.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران صبح امروز در جمع معاونان پژوهش مدارس علمیه استان با بیان این که موضوع پژوهش پیوندی ناگسستنی با مباحث آموزشی در حوزه دارد، گفت: باید تلاش شود این پیوند دیرینه هر روز مستحکم و عمیق تر شود.

وی با بیان این که موضوع پژوهش نباید جریان غریبی برای حوزه های علمیه باشد و باید از مهجوریت خارج شود، افزود: تحقیق و پژوهش باید به عنوان رکن اصلی فعالیت در حوزه علمیه مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که امروز طلاب جوان و با استعداد حوزه نیازمند آشنایی با شیوه های نوین در امر پژوهش هستند، ادامه داد: تقویت پژوهش در میان طلاب نیازمند نگاه هدفمند و عمیق است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که خوشبختانه در چند سال اخیر مجموعه مدیریت حوزه همه تلاش خود را برای فراهم کردن زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه به کار گرفته است، افزود: در همین حال راه اندازی معاونت های پژوهش در مدارس علمیه نشان دهنده نگاه پژوهش محور در مدارس علمیه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که نگاه پژوهشی در مدارس حوزه را در رسیدن به تحول یاری خواهد داد، تصریح کرد: باید از همه ظرفیت های موجود برای کاهش فاصله مسائل آموزشی و پژوهشی در حوزه بهره گیریم.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که متأسفانه در یک مقطعی فاصله میان آموزش و پژوهش در حوزه بسیار زیاد شده بود که خوشبختانه این رویکرد اصلاح شد، خاطرنشان کرد: پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر در حوزه های علمیه است و هر گونه بی توجهی به آن عواقب جبران ناپذیری برای ما خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با تأکید بر این که به هیچ عنوان مسأله آموزش و پژوهش در حوزه جدای از هم نیستند، بلکه مکمل هم دیگر هستند، تصریح کرد: یک طلبه برای رشد و تعالی حقیقی نیازمند فراگیری همزمان آموزش و پژوهش در حوزه علمیه است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که بسیاری از مسائل نظیر مباحثه، نماز شب و توجه به مباحث اخلاقی در حوزه به یک فرهنگ غیرقابل تغییر تبدیل شده است، گفت: باید تلاش کنیم که مقوله پژوهش نیز به یک فرهنگ ماندگار در میان طلاب تبدیل شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که برخی ابزارهای تشویقی در گرایش طلاب به تحقیق و پژوهش بسیار تأثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: اساتید حوزه باید با تشویق طلاب به تحقیق و پژوهش در گرایش و رغبت آنها به این رکن مهم حوزه گام بردارند.

وی با تأکید برداین که رویکرد انفعالی مدارس علمیه نسبت به مسأله پژوهش سد بزرگی برای تحول در حوزه است، تصریح کرد: امروز نیازمند تحقیقات و پژوهش های کاربردی در حوزه علوم انسانی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه دینی هستیم.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه علمیه تنها مرکز تولید علم در حوزه علوم انسانی است و انتظارات نیز از حوزه بیشتر از دیگر مراکز علمی است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه به عنوان متولی تولید علم دین وظیفه دارد هر روز تحقیقات و پژوهش های کاربردی تری را برای تأمین نیاز جامعه اسلامی انجام دهد.

وی با بیان این که وظیفه اساتید حوزه این است که از سختی ها و پرزحمت بودن تحقیق و پژوهش نزد طلاب بکاهند و آن را مسأله آسان و شیرین جلوه دهند تا طلاب راحت تر به سراغ آن بروند، تصریح کرد: باید مسأله پژوهش در کنار موضوعات آموزشی آن گونه نهادینه شود که یک طلبه به دور از هر گونه ترس و واهمه ای پژوهش را نیز یکی از ارکان مهم تحصیل در حوزه بداند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که البته تاکنون نیز حرکت های خوبی برای نهادینه کردن امر پژوهش در حوزه انجام گرفته است، گفت: اما این اقدامات برای رسیدن به آن شرایط آرمانی که ما در چشم انداز حوزه در نظر داریم به هیچ عنوان کافی نیست و باید تلاش کنیم فاصله خود را با آن حد مطلوب هر سال کمتر کنیم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که تقویت امر پژوهش در حوزه نیازمند مجاهدت علمی طلاب و اساتید محترم حوزه است، گفت: اگر همه بخش های فعال در یک مدرسه تلاش کنند به حتم شاهد رونق فعالیت های پژوهشی در میان طلاب خواهیم بود.

وی با تأکید براین که امروز باید از همه ظرفیت های موجود برای خروج پژوهش از مهجوریت و منزوی بودن خارج کنیم، تصریح کرد: باید کاری کنیم تا یک طلبه از پژوهش لذت و بهره کافی را ببرد نه این که از آن گریزان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با تأکید براین که فعالیت های آموزشی در مدارس علمیه باید پژوهش محور باشد، افزود: اساتید حوزه باید بخشی از همت خود را در مسیر نهادینه کردن موضوع پژوهش در حوزه به کار گیرند تا این خلأ موجود مرتفع شود.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که طلاب جوان و با استعداد حوزه امروز نیازمند آشنایی با مهارت های پژوهشی هستند، افزود: باید با برگزاری کارگاه های آموزشی مستمر مهارت های لازم برای انجام یک تحقیق و پژوهش به طلاب آموخته شود.

وی یکی از مهم ترین وظایف امروز حوزه های علمیه را پاسخگویی منطقی و روزآمد به نیازهای جامعه دانست و تصریح کرد: نیازسنجی و نیازشناسی مسائل تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه ضروری است و تحقیقات در حوزه ها باید هدفمند و براساس نیازهای جامعه انجام شود./950/202/ب2

ارسال نظرات