۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۴۶۰۸۹۵
آیت الله زنجانی:

راه تهذیب نفس، شب زنده داری است

آیت الله زنجانی با تاکید بر اینکه حقیقت ایمان، تسلیم در برابر خداوند متعال و سبب خضوع است، گفت: بیداری در عمق شب سبب طراوت روح است و راه تهذیب نفس شب زنده داری است.
آیت الله زنجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی، شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در  بیت معظم له برگزار شد، به تفسیر سوره مزمل پرداخت و اظهار داشت: مزمل به معنای پیچیدن لباس بر خود و یا پارچه ای بر تن پوشیدن است.

وی به علت نامگذاری این سوره به نام مزمل اشاره کرد و افزود: پیامبر عظیم الشان زمانی که وحی بر او عارض می شد با پارچه ای خود را پوشش می داد و به همین مناسبت اسم این سوره را مزمل گذاشتند.

آیت الله موسوی زنجانی با اشاره به اینکه خود پیامبر هم با عنوان یا ایها المزمل در این سوره مورد خطاب الهی واقع شده است، ادامه داد: این سوره قبل از هجرت در مکه نازل شده و فقط آیات 10 و 11 و 20 این سوره را بعضی از مفسران مدنی دانسته اند.

وی با بیان اینکه سوره مزمل به صورت یک جا نازل نشده و بعضی از آیاتش به صورت پراکنده نازل شده است، اظهار داشت: ترتیب این سوره به ترتیب قرآنی، هفتاد و سومین سوره و به ترتیب نزول، سومین و یا چهارمین سوره است که بعد از سوره قلم و قبل از سوره مدثر نازل شده است.

آیت الله حسینی الموسوی زنجانی در ادامه با اشاره به اینکه نکته ای که در ترتیب امام جعفر صادق (ع) بین سوره قلم و سوره مزمل است، بیانگر ارتباط مفاهیم بین آیات این دو سوره است، ابراز داشت: در سوره قلم نشانه های کافران، مستکبران، متکبران و شرح سرنوشت اصحاب جنت و بدکاران و اذیت و آزار و امحای الهی بیان می شود و دعوت به توحید کزدن و مبارزه با مستکبران و... امری بسیار سخت است.

وی با اشاره به آیه «انک لعلی خلق عظیم» به راهکارهای خلق عظیم که در سوره قلم و مدثر آمده است، اشاره کرد و ادامه داد: در تفسیر مجمع البیان آمده که آیه 10 و 11 سوره مزمل، در مورد افراد و کفار قریش که پیامبر را مسخره می کرده اند نازل شده است.

آیت الله حسینی الموسوی زنجانی با بیان اینکه از مجموع آیاتی که در سوره مزمل آمده است، یک نکته در رابطه با خود پیامبر گرامی اسلامی نیز آمده است، افزود: پیامبر باید ظرفیت برخورد خود را با مردم حفظ کند و راهکار این ظرفیت، شب زنده داری است.

وی با تاکید بر اینکه ملاک بر جاذبه است نه دافعه و سنگینی را تحمل کردن مقدمات می خواهد، ادامه داد: خلق عظیم پیامبر گرامی اسلام در سوره مزمل، اشاره به تحمل  پیامبر در برابر دشمنان است که باید به طریق شایسته ای از آنان دورى کند.

وی قیام شبانه براى عبادت و تلاوت قرآن، صبر و شكیبائى و مقامت و مدارا با مخالفان، راههای مبارزه با سختی و بیداری، شب و اهمیت نماز شب، صبر و استقامت در مقابل سختی و معاد و آخرت و جایگاه آن در اخلاق و تاثیر آن در اخلاق اسلامی، از موضوعاتی که در این سوره بیان شده است، دانست و اظهار داشت: اعتقاد به قیامت بسیاری از مشکلات انسان ها را حل می کند.

آیت الله حسینی الموسوی زنجانی با تاکید بر اینکه روح انسان نیاز به ورزش دارد و ورزش روح عبارت از اعمال، عبادات و ریاضت هایی که انسان می کشد هست و در نتیجه درونش پالایش و ظرفیت پیدا می کند، به داستان عصیان و طغیان فرعون و اینکه پایان کار او به کجا منتهی شد اشاره کرد و افزود: اینکه مساله فرعون و فرعونیان مطرح شده است بیانگر این است که حکومت ها زیر بنای فساد جوامع بشری هستند و اگر حکومت ها حکومت های صالح باشند بشریت عدالت و سعادت واقعی را خواهند داشت.

وی با اشاره به  ترجمه ایه یک و دو سوره مزمل «ای کسی که بار گران را می خواهی به دوش بکشی اگر می خواهی بارت سبک شود باید ظرفیت پیدا کنی و ظرفیت آن زنده داری است» اظهار داشت: آیت الله قاضی طباطبایی به طلابی که مشکل داشتند، دستور می دادند اگر دنیا و آخرت می خواهید نماز شب بخوانید.

آیت الله حسینی الموسوی زنجانی در پایان با تاکید بر اینکه حقیقت ایمان، تسلیم در برابر خداوند متعال و سبب خضوع است، اظهار داشت: بیداری در عمق شب سبب طراوت روح است و راه تهذیب نفس شب زنده داری است./201/859/ب1

ارسال نظرات