۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۴۶۱۶۵۲
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

تفقه در دین رسالت خطیر حوزه های علمیه است

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه های علمیه با تفقه در دین باید نیازهای انسانهای معاصر را استخراج کنند و با اقدام مؤثر تلاش کنند دین در لایه های جامعه حضوری معنابخش پیدا کند.
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، در زمینه تفسیر آیه نفر، بیان داشت: این آیه مبنای تشکیل حوزه های علمیه است.

وی با بیان اینکه با تفقه در دین، کشف و فهم دین، استخراج گوهرها و آموزهای دینی باید با توجه به نیازهای رو به افزایش و گسترش جامعه مورد توجه قرار گیرد، افزود: حوزه های علمیه در این راستا نقش بسزایی بر دوش دارند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اگر این اقدام صورت نگیرد، نه تنها با مسیری که پیامبر اسلام مأمور ارائه آن به جامعه بوده است، همراهی نکردیم بلکه سلسله همه پیامبران در تقابل قرار گرفتیم.

وی آیه نفر را معروفی عنوان کرد که مبنای شکل گیری حوزه های علمیه در آن با صراحت بیان شده است و افزود: با توجه به آیه نفر از هر طایفه ای و به تعبیر جامعه شناسان از هر گروه اجتماعی گروه هایی که دارای تأثیراتی در جامعه هستند، هرکدام باید در دین تفقه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه جامعه نیاز به دین دارد، اظهار داشت: برای تفقه در دین باید به آن عمل کرد و همه گروه های اجتماعی معناهای آن را درک کنند.

وی با یادآوری به اینکه نگاه آیه نفر با نگاه های جامعه شناسی امروزی هماهنگ و همراه است، تصریح کرد: در این آیه به سه مرحله پرداخته شده است، کوچ کردن و حرکت کردن یعنی احساس نیاز کردن و حرکت کردن است.

حوزه های علمیه در زمینه تبیین اخلاق دینی ایفای نقش کنند

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تفقه در دین را مرحله دیگری عنوان کرد که در آیه نفر مورد تأکید است و خاطرنشان کرد: دین چتر گسترده ای دارد و در حوزه های علمیه نباید فقط به بحث فقه پرداخته شود چرا که فقه بخشی از دین است.

وی اخلاق دینی را بخشی از معارف دینی عنوان کرد و گفت: اخلاق دین پایه، مبنا و زیرساخت است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد و حوزه در این زمینه باید ایفای نقش کند. 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی کلام و اعتقادات را بخش دیگری از معارف دین خواند و اظهار داشت: کلام به معنای محدود نیست و هر چیزی که فعل خداوند است باید به صورت کامل مطالعه و ریشه یابی شود.

حوزه علمیه در سایه ایمان، فرهنگ، اعتقادات و اخلاق به مسأله فقه بپردازد

وی در ادامه انسان را فعل خداوند خواند و گفت: انسان امروز با توجه به شرایط و گستردگی نیازهایی دارد که باید این نیازها را شناخت و ریشه یابی کرد و ما در حوزه های علمیه به عنوان کارشناسان دین باید در این زمینه اقدام کنیم.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فقه نیاز به ایمان دارد، خاطرنشان کرد: فقه باید در سایه ایمان، فرهنگ، اعتقادات و اخلاق بتواند فضا و مبنایی برای بروز پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه فقه باید نقش رفتاری و آگاهی بخشی داشته باشد، ادامه داد: امامان ما در شرایط سخت اسلام اولویت را فقه قرار ندادند.

وی با اشاره به اینکه در زمان امام سجاد(ع) فضا برای تأسیس حوزه های علمیه گسترده بود، یادآور شد: امام سجاد(ع) اولویت خویش را در نوشتن دعاها و آوردن معارف عظیم در قالب ارتباط با خدای متعال که جامعه بدون این ارتباط شکل نمی گیرد، قرار داده است و از اندیشه های حقوقی و اخلاقی در دعاها استفاده کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) بر فرهنگ، اخلاق و مکارم مردم در آن زمان تمرکز داشتند، اظهار داشت: امام باقر(ع) نیز علوم مختلفی ایجاد کرده است که نیازمند به کشف و استخراج دارد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حوزه های علمیه باید به صورت گسترده تر و وسیع به تفسیر دقیق، واضح بپردازند و قابلیت تطبیق برای فضای حوزه ها ایجاد کنند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری انزار را از دیگر مواردی عنوان کرد که در آیه نفر به آن پرداخته شده است و گفت: انزار به معنای هشدار است و همه گروه ها با تفقه در دین باید آموزه ها و خطرات دین را که برای فقدان معنویت است، به جامعه هشدار دهند چراکه جامعه بدون دین نمی تواند به جایی برسد.

ضرورت رعایت اصل جامعه شناسی در حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه بر ضرورت رعایت اصل جامعه شناسی در حوزه های علمیه تأکید و عنوان کرد: باید در دین تفقه داشته باشیم و نه تنها یک سری کلیات را فرا بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه حوزه های علمیه با تفقه  در دین باید نیازهای انسانهای معاصر را مورد بررسی قرار دهند، خاطرنشان کرد: با تفقه در دین و فعالیت در حوزه های علمیه همواره در سایه استخراج مبانی دینی و برطرف شدن نیاز انسانها باید تلاش کنیم دین در لایه لایه جامعه حضوری معنابخش پیدا کند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از تحصیل در حوزه های علمیه و فراگیری معارف دینی باید به میان مردم بازگردیم و و در جامعه ایفای نقش کرد و این مهم در آیه نفر همواره مورد تأکید قرار گرفته است./9459/302/ب2

ارسال نظرات