۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۴۶۱۸۹۱

پوشش قرآنی حاشیه شهر زاهدان با فعالیت مؤسسه «نورالثقلین»

مؤسسه نورالثقلین زاهدان از جمله تشکل‌های قرآنی ـ مردمی است که با اعزام مربی و اساتید قرآن از سوی مؤسسه دوره‌های آموزشی را در حاشیه این شهرستان بدون دریافت هزینه‌ای برگزار می‌کند.
مؤسسه قرآنی دارالثقلین

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری  رسا به نقل از ایکنا، مؤسسه نورالثقلین از جمله تشکل‌های قرآنیست است که به منظور گسترش و توسعه فعالیت‌های قرآنی و آموزش قرآن کریم به علاقه‌مندان در مقاطع سنی مختلف در شهرستان زاهدان تأسیس و راه‌اندازی شده است.

این مؤسسه که با مدیریت اسحاق کشاورز اداره می‌شود در زمینه آموزش دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم و حفظ قرآن کریم با اساتیدی که جذب این مؤسسه شده‌اند، فعالیت ‌می‌کند.

رشد و تعالی فرهنگ قرآنی بین آحاد مردم

وی هدف از تأسیس این مؤسسه را رشد و تعالی فرهنگ قرآنی بین آحاد مردم می‌داند و می‌گوید: «قرآن‌آموزان این مؤسسه از بانوان و آقایان و دختران و پسران در تمام مقاطع سنی است که با انگیزه و به دلیل کم بودن اینگونه مراکز در سطح شهر در دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند».

پوشش قرآنی حاشیه شهر زاهدان با فعالیت مؤسسه «نورالثقلین»/ مدیران تشکل‌های مردمی بدون توجه به منفعت کار کنند

کشاورز با اشاره به اعضای هیئت مدیره مؤسسه، بیان می‌کند: «اعضا متشکل از سه نفر است اسحاق کشاورز به‌عنوان مدیرعامل و ابوالفضل کشاورز و مریم شهرکی به‌عنوان اعضا این مؤسسه که تصمیمات به صورت مشترک در جلسات هیئت مدیره اتخاذ می‌شود و برای اجرا و عملیاتی شدن در اختیار مدیرعامل قرار می‌گیرد تا در موعد زمانی مشخص شده انجام گیرد و نتیجه به هیئت مدیره اعلام شود».

اخذ مجوز رسمی در سال ۸۷ از سوی اداره‌کل تبلیغات استان

این مؤسسه در سال ۱۳۸۷ و با وجود اعلام رسمی اینکه افرادی که فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند می‌توانند اقدام به دریافت مجوز کنند، مجوزش را از اداره‌کل تبلیغات اسلامی اخذ کرده اما از سال ۷۹ در زمینه برپایی دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و تفسیر و... در مساجد مناطق زاهدان، اقدام می‌کرده است.

وی با اشاره به اینکه پس از تکمیل فرم مربوطه و انجام اقدامات لازم برای دریافت مجوز مؤسسه، سپس به ثبت شرکت‌ها معرفی شدیم و عنوان مؤسسه را ثبت کردیم، اظهار می‌کند: «دفتری هم در مسجد المهدی(عج) در شهر زاهدان داشتیم. همچنین حدود ۱۱ شعبه در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر و زاهدان نیز داریم».

وجه تسمیه مؤسسه نورالثقلین توجه به حدیث ثقلین

هنگامی که از کشاورز درباره وجه تسمیه و علت انتخاب اسم نورالثقلین برای مؤسسه جویا می‌شوم، عنوان می‌کند: «چون پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین فرمودند که من دو چیز گرانبها در میان شما می‌گذارم که یک قرآن و عترت است. لذا این مؤسسه هم در بخش عترت و به‌ویژه در بحث مهدویت کار می‌کند و هم در بخش برپایی دوره‌های آموزش قرآن و به همین دلیل عنوان فوق انتخاب شد».

کشاورز که دارای تحصیلات مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی است، در کنار کارمند بودنش نیز به امر تدریس قرآن و نهج‌البلاغه و اخلاق و صحیفه سجادیه در سطح ادارات زاهدان می‌پردازد همچنین دوره‌هایی را نیز با این موضوع‌ها برپا کرده است.

از او درباره علت انگیزه‌اش برای انجام فعالیت‌های قرآنی پرسیدم و می‌گوید: «علاقه‌ام به قرآن زیاد بود و برای اینکه فرزندانم را به کلاس قرآن بفرستم با مشکلات زیادی روبرو بودم لذا با توجه به این امر و با دیدن این مشکلات در سطح شهر زاهدان تصمیم گرفتم که برای آنها کلاس آموزش قرآن برپا کنم تا آنها از این نعمت هر چند اندک برخوردار شوند».

پوشش قرآنی حاشیه شهر زاهدان با فعالیت مؤسسه «نورالثقلین»/ مدیران تشکل‌های مردمی بدون توجه به منفعت کار کنند

فعالیت‌های ابتدایی مؤسسه در حوزه خردسالان

مدیر مؤسسه نورالثقلین زاهدان با اشاره به اینکه از ابتدا دوره‌های قرآنی برای همه مقاطع سنی برگزار می‌شد، بیان می‌کند: «از ابتدای فعالیت‌هایمان، دوره‌ها برای خردسالان و نونهالان برپا می‌شد چون حضور در این دوره‌ها از سوی بزرگسالان با استقبال روبرو نبوده است».

همچنین مسئولیت کانون تخصصی تفسیر و قرآن کریم از سوی امور مساجد استان به اسحاق کشاورز نیز واگذار شده است، اضافه می‌کند: «برنامه‌هایی که در سطح شهر پیگیری می‌کنیم بیشتر در حوزه قرآن و مهدویت است به گونه‌ای که از اساتیدی برای تدریس این دوره‌ها دعوت به عمل می‌آید».

وی تصریح می‌کند: «همه مؤسسات مشکلات مالی زیادی دارد چون فردی علاقه‌مند به هزینه کردن در راه قرآن نیست. همچنین خیرین نیز در این زمینه کم پیدا می‌شوند و بعضا خیرینی هم که برای این امر هزینه می‌کردند در حال حاضر دیگر کمتر در این راه گام برمی‌دارند. خیلی از مؤسسات به دلیل نداشتن مکان به تعطیلی گرویده‌اند».

اختصاص منزل شخصی به فعالیت‌های مؤسسه

کشاورز با اشاره به اینکه طبقه اول منزل شخصی‌اش را برای برپایی کلاس‌های مؤسسه اختصاص داده است، اظهار می‌کند: «همچنین فعالیت‌های قرآنی نیز برای خردسالان با راه‌اندازی پیش‌دبستان قرآنی انجام داده‌ایم که آنها به آموزش قرآن به خردسالان چهار تا پنج سال و پنج تا شش سال اقدام می‌کنند. که در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری می‌کنیم و از آنجا مجوز دریافت کرده‌ایم».

مدیر مؤسسه نورالثقلین زاهدان به توضیح بیشتر درخصوص مکان مؤسسه می‌پردازد و می‌گوید: «در همان طبقه اول منزلمان صبح‌ها کلاس‌های پیش‌دبستان قرآنی برگزار می‌شود و سایر کلاس‌ها نیز عصرها تشکیل می‌شود».

مؤسسه مجری طرح‌ «مدهامتان»

وی درباره افتخارات کسب شده توسط مؤسسه در مراسم، محافل، مسابقات و جشنواره‌های مختلف و یا دیگر فعالیت‌های این مؤسسه ادامه می‌دهد: «طرح قرآنی مدهامتان از سوی کانون‌های مساجد و یا سازمان تبلیغات اسلامی استان به مؤسسه نورالثقلین واگذار می‌شود و لذا این مرکز به‌عنوان مجری این طرح است. همچنین جشنواره قرآنی جوان و جشنواره قرآنی خانواده‌ نیز از سوی این مرکز برگزار می‌شود».

پوشش قرآنی حاشیه شهر زاهدان با فعالیت مؤسسه «نورالثقلین»/ مدیران تشکل‌های مردمی بدون توجه به منفعت کار کنند

کشاورز با اشاره به حضور مؤسسه نورالثقلین در نمایشگاه‌های مختلف در سطح شهرستان، اضافه می‌کند: «در نمایشگاه‌های کتاب، قرآن و یا سایر نمایشگاه‌های فرهنگی مؤسسه با حضور در نمایشگاه به معرفی فعالیت‌ها و عملکرد این مرکز می‌پردازیم».

وی به فعالان قرآنی مردمی توصیه می‌کند: «افرادی که می‌خواهند برای قرآن کار کنند نباید انتظار از دیگر مسئولان و نهادها و یا سایر ارگان‌ها داشته باشند فعالیت قرآنی سرمایه‌ای است که وظیفه هر فرد مسلمان و مؤمن گام نهادن در این راه است و نباید به‌دنبال منفعت باشد چون حرکت در راه قرآن از وظایف هر فرد مؤمن و مسلمانی است و این کار زحمت دارد و باید زحمت آن را به جان بخرند».

فعالیت مؤسسات بدون توجه به بودجه‌های دولتی انجام گیرد

مدیر مؤسسه نورالثقلین زاهدان ادامه می‌دهد: «افراد بسیاری بیایند و در این راه قدم بردارند چون اگر همه ما دست به دست هم دهیم و بدون توجه به هزینه‌ها و بودجه‌های دولتی کار کنیم، آن هنگام است که ثمر آن را در جامعه قرآنی خواهیم دید و آن زمان است که اساتید قرآنی را جذب می‌کنیم و شاهد هستیم که دوره‌های قرآنی با استقبال روبرو می‌شود».

پوشش قرآنی حاشیه شهر زاهدان با فعالیت مؤسسه «نورالثقلین»/ مدیران تشکل‌های مردمی بدون توجه به منفعت کار کنند

وی با اشاره به پوشش قرآنی حاشیه‌های شهر با برپایی کلاس‌های قرآنی، اضافه می‌کند: «کلاس‌های قرآن با اعزام استاد از سوی مؤسسه با تقاضای حاشیه شهر زاهدان که دارای مکان هستند و علاقه‌مندان به قرآن نیز وجود دارند، انجام می‌گیرد بدون اینکه هزینه‌ای از آنها دریافت شود بلکه مؤسسه تأمین‌کننده آن هزینه‌ها هستند. اما کلاس‌های مؤسسه مرکزی به‌دلیل تأمین هزینه‌های جاری مؤسسه و پرداخت حق‌الزحمه مربیان شهریه کمی اخذ می‌شود».

یاری کردن خداوند، نشر کلامشان در سطح جامعه است

کشاورز تصریح می‌کند: «درخواست می‌کنم از افرادی که می‌خواهند برای دنیا و آخرتشان توشه جمع کنند، در راه قرآن گام بردارند چرا که خداوند فرموده است «إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» یاری کردند خداوند این است که کلام ایشان رادر سطح جامعه نشر دهیم و خیرین اگر بتوانند کمکی کنند تا مؤسسات در سطح کشور بتوانند رونقی پیدا کنند و فعالیتشان را در سطح امور قرآنی گسترش دهند./836/د102/ل

ارسال نظرات