۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴۶۲۶۰۹
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

اتصال به ذات پروردگار راه رهایی از عذاب االهی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: هیچ راه فراری از چنگ خدا و فرشته مرگ او وجود ندارد، پس بهترین راه نجات اطاعت از خدا و وصل به او است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 78 و 79 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در آیه 78 خدای متعال می فرماید: «ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﻗﻠﻌﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﺮﺗﻔﻊ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻣﺮﮒ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ در ﻣﻰ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﻴﺮﻯ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺳﺨﺘﻰ ﻭ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﻯ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺗﻮﺳﺖ، ﺑﮕﻮ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ».

وی افزود: در آیات قبل به مسلمانان سست ایمانی اشاره شد که در مکه به خاطر فشار قریش از پیامبر اکرم(ص) در خواست جهاد می کردند ولی پس از هجرت به مدینه و صدور حکم جهاد از رفتن به جنگ خودداری کرده و به این حکم اعتراض می کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در آیه 78 با اشاره به حتمی بودن مرگ به سخنان دیگر انسانهای ضعیف الایمان می پردازد که هر گاه به پیروزی و غنائم در جنگ می رسیدند آن را از ناحیه خدا می دانستند و هر گاه دچار شکست و ضرر می شدند آن را به پیامبر اکرم(ص) نسبت می دادند.

وی با اشاره به آیه 79 سوره نسا، ادامه داد: در این آیه کریمه خدای متعال می فرماید: «ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻧﻴﻜﻰ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺭﺳﺪ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺑﺪﻯ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺭﺳﺪ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺳﺖ ﻭ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﺪﺍ (ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﺗﻮ) ﻛﺎﻓﻰ ﺍﺳﺖ».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با توجه به آیه 78 گفت: برج به معنای قصرها و بناهای محکمی است که در گذشته برای مقابله با دشمنان از آن استفاده می کردند و حضور در این برجها مانع از فرا رسیدن عجل الهی و اتمام عمر نمی شود، انسان در هر لحظه ای که خدا تعیین کرده می میرد و فرار از جنگ عجل حتمی را به تاخیر نمی اندازد.

وی به روایتی درباره سلطه الهی به همه هستی اشاره و اضافه کرد: هیچ راه فراری از چنگ خدا و فرشته مرگ او وجود ندارد، پس بهترین راه نجات اطاعت از خدا و وصل به او است.

امام جمعه ارومیه در ادامه ابراز کرد: برخی از صحابه پیامبر(ص) را به عدم مدیریت متهم می کردند و خدای متعال این اتهام را رسول اکرم(ص) رفع و همه پیروزی و شکستها را از جانب خود عنوان کرد.

وی بیان کرد: خیر مطلقا از سوی خدا است اما شر به عملکرد خود انسان بر می گردد، به طور مثال پدری مبلغی پول به فرزند خود می دهد تا با آن کتاب خریده و علم و دانش خود را بیشتر کند اما این فرزند به جای خرید کتاب مشروبات الکلی می خرد که در این صورت شر از جانب ولی او نیست بلکه از سوی خود او است که از نعمت و فرصتی که در اختیارش بوده به شکل نادرستی استفاده کرده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: مسلمانان هر گاه قدرت و نیرویی را که خدای منان در اختیار آنان قرار داده بود درست به کار می گرفتند پیروز می شدند و هر وقت خلاف خواست و فرمان الهی و رسول الله(ص) مانند جنگ احد عمل می کردند شکست می خوردند.

وی گفت: شیعه به جبر و اختیار محض عقیده ندارد بلکه بین این دو را قبول دارد، قدرت و اختیار از سوی خدا است و نوع استفاده از آن بر عهده ما است، انسان اگر تلاش و کوشش کند پیروز می شود و اگر تنبلی کند شکست می خورد.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه با توجه به آیه 79 سوره نسا، افزود: خدای متعال همواره خیرخواه خلق خود و همواره خواهان مصالح ما است، اگر در برهه ای از زندگی با مشکل و سختی مواجه می شویم به عملکرد خود ما بر می گردد.

وی با اشاره به این سخن الهی که خدای متعال سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر به دست خود آنان، اضافه کرد: خیلی از مسائل است که ما آن را شر تصور می کنیم در حالی که در حقیقت به خیر ما است و حادثه کربلا یکی از این مسائل است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه شرح آیه 79، گفت: در آیه قبل خطاب خدای متعال به مسلمانان ضعیف الایمان بود تا شاید متوجه شوند که نباید رسول الهی را سرزنش کنند اما در این آیه خطاب را به رسول اکرم(ص) بر می گرداند تا شاید به طور غیر مستقیم به مسلمانان بفهماند که ضرر و زیانها به خود آنان و عملکرد غلط آنان بر می گردد.

وی در پایان رفتار و عملکرد افراد را در تغییر نعمتها موثر دانست و تصریح کرد: ما با کردار خود می توانیم از فرصتها بهترین استفاده را کرده و در مسیر رشد قدم بر داریم و هم امکان دارد با عملکرداشتباه یک فرصت را به تهدید و مصیبت تبدیل کنیم./936/202/ب2

ارسال نظرات