۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۴۶۳۱۹۴
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران:

وقف ابزار مهمی در حفظ و بقای دین است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران از وقف به عنوان عامل مهمی در حفظ و بقای دین دانست و با بیان این که موقوفات عامل حل بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه هستند، گفت: اگر وقف نبود امروز ارزش های دینی در جامعه بسیار کمرنگ تر بود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران چهارشنبه شب در دیدار جمعی از روحانیان، از وقف به عنوان یک دستور دینی و الهی برای تقویت ارزش های دینی در جامعه نام برد و گفت: تقویت این سنت حسنه دینی بهترین راه گسترش  احکام دینی در جامعه است.

وی وقف را عامل مهمی در حفظ و بقای دین دانست و با بیان این که موقوفات عامل حل بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه هستند، افزود: اگر وقف نبود امروز ارزش های دینی در جامعه بسیار کمرنگ تر بود.

حجت الاسلام علیزاده از وقف به عنوان بهترین سند الهی در جامعه دینی یاد کرد و با بیان این که وقف مظهر کمک به همنوعان و تقویت مبانی دینی و فرهنگی در جامعه است، گفت: وقف را بهترین باقیات الصالحات برای هر انسانی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که واقفان خیراندیش با وقف اموال خود در راه امام حسین(ع)، موجب حفظ و گسترش نهضت حسینی در جامعه شدند، خاطرنشان کرد: به دلیل عشق و دلدادگی مردم مازندران به ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع) 70 درصد موقوفات استان برای امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که موقوفات نقش مهمی در رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه دارند، تصریح کرد: برقراری عدالت اجتماعی در جامعه نیازمند گسترش فرهنگ وقف در جامعه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت سابق تیشه به ریشه موقوفات زد و همه تلاش خود در جهت غارت و از بین بردن موقوفات به کار گرفت، ادامه داد: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی و فتوای تاریخی امام راحل، بسیاری از موقوفات احیاء شد و از نابودی کامل آنها جلوگیری به عمل آمد.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که البته هنوز موقوفات بسیاری در کشور شناسایی و احیاء نشده است، گفت: همه تلاش مجموعه اوقاف کشور شناسایی و احیاء مناسبت موقوفات در جهت بهره برداری صحیح و در جهت حفظ نیت واقف است.

وی با تأکید براین که اوقاف بر لزوم استفاده موقوفات در جهت نیات واقفان خیراندیش تأکید دارند، ادامه داد: اگر خدای ناکرده عواید موقوفات در مسیر نیت واقفان هزینه نشود خیانت بزرگی است که اثرات نامطلوبی در جامعه خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران به نقش روحانیت در احیاء و گسترش موقوفات در جامعه اشاره کرد و با بیان این که نفوذ کلام روحانیت بهترین وسیله برای گسترش این سنت الهی در جامعه است، گفت: روحانیت به دلیل جایگاه رفیعی که در میان مردم دارد نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه عهده دار هستند.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که وقف همواره آثار و برکات ارزشمندی برای جامعه دینی داشته است، افزود: یکی از مهم ترین آثار وجودی وقف در جامعه دینی، گسترش ارزش های دینی در جامعه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در طول تاریخ، موقوفات همواره پشتوانه محکمی برای حوزه های علمیه بودند، ادامه داد: اگر فرهنگ وقف در جامعه به خوبی نهادینه شود، این سنت حسنه دینی می تواند پشتوانه دائمی برای حوزه های علمیه باشد.

مدیر کل اوقاف مازندران با بیان این که در گذشته از محل در آمد موقوفات حوزه های علمیه اداره می شد، گفت: امروز نیز در صورت احیاء موقوفات حوزه های علمیه، بسیاری از مشکلات مدارس علمیه رفع خواهد شد.

حجت الاسلام علیزاده از وقف به عنوان بهترین ابزار برای تبیین معارف اهل بیت(ع) در جامعه یاد کرد و افزود: وقف که بر گرفته از تعالیم الهی است می تواند جامعه را به سوی سعادت و تعالی حقیقی رهنمون سازد.

وی با بیان این که رفاه اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم ترویج وقف در جامعه است، خاطرنشان کرد: پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) به منظور رشد اقتصادی و کاهش فقر در جامعه اسلامی وقف را در جامعه گسترش دادند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که گسترش فرهنگ وقف در جامعه به کاهش فاصله طبقاتی کمک بسیاری خواهد کرد، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز از این ظرفیت ارزشمند دینی برای اداره مراکز علمی و فرهنگی استفاده می کنند.

وی  با تأکید براین که مبلغان دینی باید با بهره گیری از ظرفیت خطابه و منبر از کمرنگ شدن این سنت حسنه دینی و صدقه جاریه در جامعه اسلامی جلوگیری کنند، ادامه داد: روحانیت به دلیل جایگاه ارزشمندی که در جامعه و میان مردم دارد بهترین قشری است که می تواند در این مسیر همراه اوقاف باشد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران از پیامبر گرامی اسلام به عنوان نخستین واقف جهان یاد کرد و با بیان این که امام علی(ع) نیز اموال خود را در جهت گسترش اسلام ناب وقف کردند، گفت: امروز نیز یکی از بهترین راه  تقویت معارف دینی در جامعه است.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که واقفان خیر اندیش برای رسیدن به قرب الهی اموال خود را در این مسیر وقف می کنند، افزود: روحانیت باید در منابر و سخنرانی های آثار مثبت دنیوی و اخروی وقف را برای مردم تبیین کنند.

وی از وقف به عنوان یکی از مترقی ترین احکام دینی برای تعالی امت اسلامی دانست و تصریح کرد: وقف به عنوان سرمایه و پشتوانه ای جاودانه همواره ماندگار خواهد بود و هیچ گاه از بین نخواهد رفت، به همین دلیل باید در جهت گسترش آن در جامعه از همه ظرفیت ها بهره گیریم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند گسترش موقوفات در جامعه هستیم، خاطرنشان کرد: امروز در مسائل دینی، فرهنگی، درمانی و حتی اقتصادی نیازمند گسترش موقوفات جدید هستیم تا بتوانیم در این بخش ها اثرگذاری مطلوب داشته باشیم.

وی با بیان این که یکی از مهم ترین شاخص های حکومت اسلامی تحقق علمی عدالت اجتماعی و کاهش فقر در جامعه است، گفت: وقف به عنوان یکی از دستورات مهمی دینی بهترین راه کاهش فقر و مشکلات اقتصادی در جامعه است.

حجت الاسلام علیزاده در ادامه سخنان خود از وقف به عنوان یکی از ابزارهای مهم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی یاد کرد و افزود: می توان با بهره گیری از ظرفیت بالای وقف در جهت عملی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی بهره گرفت./950/202/ب2

ارسال نظرات