۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۴۶۷۲۸۴
آیت‌الله دستغیب خواستار شد؛

حضور طلاب خواهر در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و اجتماعی

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: با عزم جزم و توکل به خدا باید به مقابله با مفاسد و منکرات پرداخت و وارد عرصه خدمت در مسائل اجتماعی، فرهنگی و تشویق جوانان و بانوان به سمت پاک زیستن و داشتن زندگی فاطمی و علوی شد.
آيت الله سید علی اصغر دستغیب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، آيت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در ششمین همایش استانی طلیعه حضور ویژه طلاب نو ورود خواهر استان فارس که صبح امروز در سالن ولایت حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) با حضور ۵۰۰ نفر از طلاب مدارس علیه خواهران سراسر استان برگزار شد، گفت: حضور در محضر خداوند متعال را درک کنیم و به لوازم آن ملتزم باشیم، تعبیری از امام راحل(ره) شنیده‌ایم که می‌فرماید«عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنیم».

وی در ادامه افزود: این تعبیر برخاسته از آیات و روایات است و ادراک این معنا عمل به لوازم آن است، خداوند متعال در قرآن می‌فرماید او با شما است در هر جا که باشید و این همراهی تا آنجا است که می‌فرماید من به شما از رگ گردن نزدیک‌تر هستم.

حضور در محضر خداوند و اسباب و لوازم آن

آيت‌الله دستغیب اظهار داشت: فهم این معنا مهم است و بدان معنا است که ما از این نزدیکی خداوند به خودمان بهره بگیریم، ممکن است به همان اندازه که خداوند به ما نزدیک است ما از خداوند دور باشیم یعنی انسان بین خودش و خداوند در نفس خودش حجاب‌هایی پدید آورده باشد که سبب دوری از خداوند شود.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) می‌فرماید که پوینده راه تو به تو راهش نزدیک است و تو در حجاب از بندگانت نیستی اما آن‌ها هستند که در اثر اعمالشان در حجاب از تو هستند و تقرب به همین معنا است که حجاب‌هایی را که بر اثر گناه و اعمال سوء بین ما و خداوند افتاده است را برطرف کنیم.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) ابراز کرد: برطرف کردن حجاب‌ها و تقرب به خدا با راهکار‌های دقیقی است که از آیات و روایات مشخص می‌شود و آن عبارت است از خواسته ما از خداوند که فرمود «از من پرسیدند از تو بندگان من بگو که من نزدیکم و اجابت می‌کنم خواسته آنان را وقتی‌که بخواهند».

وی یادآور شد: طلب یکی از عمده‌ترین مباحث محوری در معرفت و عرفان حقیقی و ناب است، نه عرفان‌‌های انحرافی، طلب یعنی انسان از خداوندی که به او نزدیک است بخواهد و با خداوند نجوا کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه فارس تصریح کرد: البته قبول این درخواست و استجابت دعا در گرو عبد بودن است و عبودیت و بندگی خدا شأن بالایی است که باید تحصیل کرد و دارای حداقل‌هایی است که انجام واجبات و ترک محرمات بخشی از آن است.

وی ادامه داد: عزت ما مرهون همین عبودیت ما است و اگر از بندگی خدا کسی سرباز زد جز ذلت و خواری چیزی نیست و همان‌گونه که حضرت امیرمؤمنان(ع) فرموده‌اند «این عزت برای من کافی است که بنده تو باشم چون تمام عزت مال خدا است» و بالذات هیچ‌کس دارای عزت نیست.

آيت‌الله دستغیب تأکید کرد: کسانی که فکر می‌کنند بندگی خدا قید است و می‌خواهند از آن رها شوند محال است به عزت برسند زیرا عزت در گرو بنده خدا بودن است و پیروی کردن از شیطان ذلت به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دل انسان با اطاعت خداوند و بندگی و عبودیت او آباد می‌شود و این امور نه‌تنها سبب بازماندن انسان از امور روزمره‌ نمی‌شود بلکه در روح انسان نشاط و طراوت را می‌دمد و اسباب درماندگی انسان را برطرف می‌کند.

حضور در محضر حجت خداوند و آداب آن

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه شیراز بیان کرد: حضور در محضر حجت خدا از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کنیم، هیچ زمانی زمین از حجت خدا خالی نیست و این حجت یا حجت ظاهر و آشکار است یا حجت غائب که در عصر ما که عصر غیبت حجت الهی است، امام زمان(عج) است.

وی با بیان این‌که حجت خدا واسطه فیض خداوند است ادامه داد: خداوند اراده کرده که یکی از ابنا بشر را به عنوان حجت بشر قرار دهد و این حجت به عنوان چهره‌ای همانند دیگران به‌صورت حجت ظاهر شاهد، الگو و اسوه‌ای برای همگان است و انسان‌ها می‌توانند با توجه به این حجت و توسل به او به خداوند متعال آسان‌تر راه یابند و تأسی بجویند.

حضور در عرصه تعلیم و تربیت

آیت‌الله دستغیب با بیان این‌که حضور در عرصه تعلیم و تعلم از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد، ابراز کرد: طلب علم بسیار مرتبه و جایگاه بلندی دارد، کسی که در این عرصه گام می‌نهد و عالم می‌شد با شروط آن دارای فضیلت، مقام و مرتبه است.

وی ادامه داد: اگر طالب علم به مقام علم برسد و دارای ایمان باشد به جایگاه و مرتبه بلندی می‌رسد به طوری که وقتی برای تحصیل علم به سوی محل کسب علم گام برمی‌دارد ملائکه بال‌های خود را زیر پای او می‌گسترانند و همه موجودات عالم ذکر و تسبیح او می‌کنند.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه شیراز خاطرنشان کرد: البته باید توجه کرد که این علمی که فرامی‌گیریم برای چه مقصودی است، آيا این علم نوری است که وجود انسان را روشن می‌کند و مسیر انسان را به سوی خدا روشن می‌کند و همراه با اخلاص است یا نه؟

وی با بیان این‌که کسی که چیزی را برای خدا می‌آموزد، برای خدا عمل می‌کند و برای خدا به دیگران می‌آموزد، دارای اخلاص است، ادامه داد: این اخلاص سبب می‌شود که همه کارهای عالم برای خداوند باشد، نه این‌که دیگران را به سمت خود بکشاند و دعوت کند.

آیت‌الله دستغیب ابراز کرد: نشانه اخلاص این است که اگر عالمی شخص دیگری را ملاحظه کرد که دیگران را به سوی خدا دعوت می‌کند، به همان اندازه که خودش این توفیق را دارد خوشحال می‌شود و تلاش می‌کند که با آن شخص همکاری کند.

وی ادامه داد: گاهی مسأله اخلاص که در روایات هم ذکر شده به نحوی است که امر مشتبه می‌شود و عالم فکر می‌کند که اخلاص دارد ولی هنگامی که با شخصی رو‌به‌رو می‌شود که دیگران را به سوی خدا جذب می‌کند و مردم دور او جمع شده‌اند دچار نگرانی می‌شود، این شخص دارای اخلاص نیست و باید خودش را اصلاح کند.

آیت‌الله دستغیب با اشاره به تذکرات آيت‌الله شهید دستغیب مبنی بر ترک«تفرد طلبی» خاطرنشان کرد: «تفرد طلبی» به این معنا است که شخص تنها و فقط خودش را می‌بیند و می‌خواهد و این جلوه‌ای از نفس اماره است و آن‌هایی که دنبال مقامات معنوی هستند باید از این‌ گردنه‌ها بگذرند و تلاش کنند تا بتوانند خودشان را از نفس اماره نجات دهند

حضور در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی

وی با اشاره به موقعیت زمانی که در آن قرار گرفته‌ایم یادآور شد: مفاسد اجتماعی و منکرات در جامعه رایج شده است و دشمنان ما با استفاده از ابزار پیشرفته برای گسترش فساد و ایجاد مانع برای سیر الی الله و تکامل انسان تلاش می‌کنند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه شیراز تأکید کرد: با عزم جزم و توکل به خدا باید به مقابله با این مسائل پرداخت و وارد عرصه خدمت در مسائل اجتماعی، فرهنگی و تشویق جوانان و بانوان به سمت پاک زیستن و داشتن زندگی فاطمی و علوی رفت.

حضور در عرصه مسائل سیاسی

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت حضور در عرصه‌های مختلف سیاسی بیان کرد: سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است و نظام مقدس جمهوری اسلامی که عصاره ۱۴ قرن تلاش و کوشش علمای بزرگوار اسلام است باید با حضور ما حفظ شود.

وی در پایان با بیان این‌که حکومت اسلامی ایران برگرفته از کتاب وحی الهی و سیره پیامبر اسلام و اهل‌بیت است، در پایان گفت: قدردان و شاکر این نعمت الهی باشیم و با حضور در عرصه‌های مختلف سیاسی این امانت الهی را حفظ و تأیید کنیم./201/919/ب1

ارسال نظرات