۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۴۶۷۳۲۸
آیت الله طبرسی:

ساز و کار مشخص و مدونی برای تخصیص زکات به حوزه های علمیه فراهم شود

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که باید ساز و کار مشخص و مدونی برای تخصیص زکات به حوزه های علمیه فراهم شود، گفت: تقویت حوزه های علمیه یکی از راه های مهم گسترش اسلام ناب و انقلاب است.
آیت الله طبرسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در همایش شورای زکات استان در ساری، زکات را از جمله مسائل مهم و کلیدی در دین مبین اسلام برشمرد و گفت: اسلام توجه و سفارش بسیاری نسبت به انجام این حکم دینی داشته است.

وی بر ضرورت تبیین مناسب موضوع زکات از سوی علما و روحانیان برای مردم تأکید کرد و افزود: متأسفانه بخشی از جامعه هنوز با احکام زکات و موارد مصرف آن آشنایی ندارند و همین مسأله موجب کاهش توجه به این حکم دینی می شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که عدم تبلیغ مناسب مسأله زکات در جامعه موجب کمرنگ شدن آن در جامعه دینی خواهد شد، تصریح کرد: به حتم زکات روحانیت و علما در تبیین این مسأله در خطابه ها و منابر بسیار سودمند خواهد بود.

آیت الله طبرسی با تأکید بر این که مسأله زکات طبق دستور اسلام باید اجرایی شود، تصریح کرد: زکات نوعی تزکیه نفس، دوری از هواهای نفسانی و دنیا پرستی است که باید فرهنگ آن در جامعه پیاده شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که زکات عامل تزکیه و جدا شدن انسان از تعلیقات دنیوی است، خاطرنشان کرد: انسان با فاصله گرفتن از مادیات مسیر را برای ارتباط بهتر و سازنده تر با خداوند متعال باز می کند.

امام جمعه ساری از زکات به عنوان امری مهم و از فروع دین یاد کرد و با بیان این که این سفارش مهم دینی موجب زدودن فقر از جامعه اسلامی خواهد شد، بیان داشت: دین مبین اسلام برای رشد و تعالی امت محمد راه های بسیاری را برای تعالی و سعادت حقیقی در نظر گرفته است که یکی از این راه ها پرداخت زکات است.

آیت الله طبرسی با بیان این که پرداخت زکات گناهان را محو می کند و زمینه ساز نزول رحمت خداوند است، افزود: اهمیت زکات در قرآن معادل نماز بیان شده است و این نشان دهنده توجه ویژه اسلام به مسأله پرداخت زکات است که باید جدی گرفته شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مسأله زکات در کلام الهی به عنوان یک ارزش مهم مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز نیز باید از همه ظرفیت های تبلیغی به ویژه ظرفیت منبر و خطابه در جهت تبلیغ مناسب این ارزش دینی بهره گرفته شود.

امام جمعه ساری با بیان این که روحانیت باید مردم با آثار و برکات دنیوی و اخروی پرداخت زکات به خوبی آشنا کند، افزود: نفوذ کلام روحانیت و مبلغان دینی در میان مردم بهترین ابزار برای تبلیغ مناسب مسأله زکات است که نباید فراموش شود.

وی با بیان این که متأسفانه فاصله گرفتن از برخی دستورات دینی جامعه اسلامی را مشکلات متعددی مواجه کرده است، ادامه داد: مسأله زکات نیز از جمله راهکارهای علمی و مهم اسلام برای رفع محرومیت در جامعه دینی است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این که پرداخت زکات ظرفیت مناسبی برای از بین فقر از جامعه اسلامی است، تصریح کرد: متأسفانه فقر به عنوان یک معضل مهم اجتماعی می تواند تبعات فرهنگی و اجتماعی گسترده ای را برای در بر داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقلال حوزه های علمیه در طول تاریخ، افزود: حوزه های علمیه همواره با کمک های مردمی اداره می شده است و امروز نیز این شیوه ادامه دارد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حوزه های علمیه از منابع دولتی استفاده نمی کنند، بیان داشت: باید سازوکار مشخص و مدونی برای تخصیص زکات به حوزه های علمیه فراهم شود.

آیت الله طبرسی با تأکید براین که باید از محل جمع آوری زکات به حوزه های علمیه نیز کمک شود، گفت: امروز تقویت حوزه های علمیه یکی از راه های مهم گسترش اسلام ناب و انقلاب است.

وی با بیان این که با گسترش فرهنگ زکات می توان از بسیاری از محرومیت ها در مناطق روستایی و دورافتاده کاست، تصریح کرد: به حتم رشد این فرهنگ دینی موجب شکوفایی و بالندگی جامعه خواهد شد.

ربيع فلاح جلودار، استاندار مازندران نیز در این همایش در همايش، زكات را يك فريضه واجب الهي دانست و با اشاره به اين كه اين واجب الهي موجب تطهير روحي و پاك شدن ثروت و مال مي گردد، تأكيد كرد: با ترويج زكات بسياري از معضلات و مشكلات اقتصادي و مالي مسلمانان كاهش مي يابد.

استاندار مازندران با بيان اين كه در 27 آیه قرآن كريم، نماز و زکات با هم آمده است، تصريح كرد: كلمات زكات و بركت هر كدام 32 بار در قرآن آمده است كه بيانگر آن است كه زكات مايه بركت است.

فلاح با اشاره به روایات متعددی در مورد زکات، تأكيد کرد: زكات به عنوان یکی از پایه های دین اسلام شمرده شده است و در روايات آمده است كه بنای دین اسلام بر نماز، حج، زکات، روزه و ولایت استوار شده است.

وي در ادامه به تشريح آثار فردی زکات پرداخت و  تقرب به خداوند، درمان بخل، بیمه کردن مال، فرونشاندن غضب الهی و کفاره گناهان و رسیدن به رحمت های خاص الهی، استجابت دعا و قبولی نماز را از جمله آثار فردي زكات خواند.

فلاح در ادامه به مصارف هشت گانه زكات اشاره كرد و گفت: مصرف زكات در زمينه  فقرا، مساکین، بدهکاران و افرادی که در راه مانده اند و درمانده شده اند، كمك بزرگي به حل مشكلات جامعه مي كند./1317/202/ب2

ارسال نظرات