۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۴۶۷۹۲۶
در برنامه بدون تعارف مطرح شد؛

ماجرای دلخوری از رییس جمهور و جاسوسی در باغ رییس سازمان انرژی اتمی

رییس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: یکی از اقداماتی که باید جدی تر گرفته می شد شیوه نگارش برجام بود که هیچ جایی برای تفسیر و ابهام نگذارید.
علی اکبر صالحی علی اکبر صالحی علی اکبر صالحی علی اکبر صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر صالحی امشب مهمان گفت وگوی برنامه بدون تعارف در بخش خبری 20:30 بود و به سؤال هایی درباره بدعهدی های آمریکا، توانایی ایران در بازگشت هسته ای، نطق جنجالی خود در مجلس و مسائل دیگر پاسخ داد که مشروح آن به شرح زیر است:

مجری: این روزها چگونه می گذرد آقای دکتر؟

صالحی: ابتدائا اجزه بدهید که تشکر کنم از ایجاد این برنامه بسیار خوب و دینی که شما بانی آن بودید، بنده تا حالا موفق شدم 3 یا 4 برنامه شما را ببینم که واقعا جذاب بود؛ اما این که روزها چگونه می گذرد، روزها خوب است بنده راضی هستم الحمدلله.

مجری: آقای دکتر یک خرده لاغر تر از قبل به نظر می آیید.

صالحی: خب من پارسال بود که سه عمل جراحی داشتم که الحمدلله و به لطف الهی همه چیز به خیری گذشت.

مجری: من شندیم که قصور پزشکی هم بوده درست است؟

صالحی: نخیر، این اصلا خطای پزشکی نبود، روده و آن قسمت مشکل جدی داشته و مجبور شدند 20 سانت آن را بردارند به دلیل مشکلی که داشت، من فکر می کنم علت این که ما عمرمان پابرجا بود به این دلیل بود که خلاصه قبل از این که بدانیم چه می شود اشهد را گفته بودیم، خدا گفت زود تسلیم شده و پس او را برگردانید.

مجری: شنیدم به آقای آمانو گفتید که آژانس خیلی سیاسی عمل می کند به همین صراحت صحبت کردید؟

صالحی: بله، ببینید جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی برای بیان مواضع خود رودربایستی ندارد، ما در آژانس سایه سنگین کشورهای با نفوذ به ویژه در برجام را می بینیم، اگر شما از یک پشتوانه قوی برخوردار نباشید آن ها برای شما تره خرد نمی کنند، اینگونه نیست که منطق و توجیه و این ها ملاک عمل باشد.

مجری: بعد از برجام آقای دکتر صالحی درخصوص زوایای مختلف آن صحبت کردند که بعد گفتید که گفتند صحبت نداشته باشید و فقط در بعد فنی صحبت کنید، از آن روز بگویید.

صالحی: نه، ببیند این مسائل پیش می آید، مثلا رییس جمهور یا مسؤول دیگری اینقدر فشار روی آن ها هست که در یک لحظه ممکن است صحبتی شود و امکان دارد مخاطب هم ناراحت شود.

مجری: شما دلخور شده بودید؟

صالحی: بله بنده از این صحبت دلگیر شده بودم.

مجری: حالا چرا گفته بودند که درباره زوایای گوناگون صحبت نکنید؟

صالحی: نه نگفته بودند صحبت نکنید، ببینید آن موقع بود که برجام عملیاتی شده بود و یک ماهی می گذشت، ما دیدیم وعده هایی که آن ها داده بودند محقق نشد.

مجری: درباره مسائل بانکی؟

صالحی: بله در زمینه مسائل بانکی، من متوجه شدم وعده هایی که آن ها داده بودند هنوز عملیاتی نشده من بایک روزنامه عربی این صحبت را انجام داده بودم، گفته بودم برخی بانک های بزرگ هنوز کاملا با ما همکاری نمی کنند یعنی اتفاقا با احتیاط هم بیان کردم در صورتی که باید می گفتم کل بانک های بزرگ هیچ همکاری با ما تاکنون نکردند، یک بار هم وقتی در مذاکرات بودیم و برجام نهایی نشده بود گفتیم که آمریکایی ها دبه در می آورند.

مجری: الان دبه را درآوردند دیگر؟

صالحی: بله دیگر، شما خودتان به وضوح می بینید، یک دانه هم نه بلکه دبه های زیادی در آوردند، ما همیشه باید در مذاکره مطالبه گر باشیم، نمی توانیم در مذاکره این چنینی بگوییم که همه چیز عالی و خوب بود و یک تشکر هم بکنیم، اینگونه که نیست.

مجری: شما با چند دولت کار کردید، بعضی می گویند که آقای دکتر صالحی فراجناحی هستند و بعضی هم می گویند که مواضع ممکن است چرخش داشته باشد می خواهیم از زبان خودتان بشنویم.

صالحی: بله، بیینید من از ابتدای انقلاب و از زمانی که انقلاب محقق شد مسؤولیت داشتم، درست فرمودید من وابسته به هیچ کدام از جبهه های سیاسی نیستم، به نظر من اصولگرایی و اصلاح طلبی می توانند مکمل یکدیگر باشند البته یک شرط دارد که معیار رهبری باشد.

مجری: آقای دکتر تا حالا به اندازه آن روزی که پای تریبون مجلس حرص خوردید و عصبانی شدید اتفاق افتاده است؟ فکر کنم به آن حالت کمتر پیش بیاید.

صالحی: نه تا حالا آنگونه نشدم.

مجری: اصلا کسی فکر نمی کرد که شما را در آن حالت ببیند.

صالحی: بعضی می گفتند آقای صالحی شما خود را کنار بکش و با شما کاری نداریم یا یکی دیگر گفت که ما شما را  باید نابود کنیم و بکشیم، بعد گفتیم که شوخی می کنید گفت والله این کار را می کنیم، گفتم اقا قسم دیگر نخور.

مجری: آقای دکتر یک قسمی هم در مجلس خورده بودید، والله والله والله برجام باعث کندی یا توقف هسته ای نمی شود.

صالحی: بله هنوز روی قسم خود هستم.

مجری: می خواستم بدانم پشیمان نشدید حتی با این بدعهدی که آمریکایی در تحریم ها کردند؟

صالحی: من که بر کل برجام قسم نخوردم، بنده مسؤول چه بودم، مسؤول بخش فنی بودم.

مجری: تحریم های آمریکا سبب کند شدن برنامه هسته ای ایران نمی شود؟

صالحی: نه ما الان در فنی کار خود را انجام می دهیم.

مجری: در قسمت های دیگر چطور؟

صالحی: در تحریم الان ما مشکل پیدا کردیم، در تحریم بانک ها و این ها طبق قاعده و تعهدی که آن ها ملتزم شده بودند تا به امروز خب یه جاهایی عمل شده نه این که حالا بگوییم هیچ چیزی صورت نگرفته است، 70 درصد عملیاتی شده اما وقتی به صنایع بزرگ و ضمانت های مالی بزرگ می رسید اینجا یک مقدار ما مشکل پیدا می کنیم.

مجری: آقای دکتر در نظر بگیرید در برابر این بدعهدی آمریکا سیستم هسته ای بخواهد به قبل از برجام برگردد چقدر زمان می برد؟

صالحی: سؤال بسیار خوبی کردید، ببینید من که نمی توانم به واضح و علنی خدمت شما مطالب را بگویم، پل پشت سر ما خراب نیست و در یک سری امور من گفتم و به همین مقدار بسنده می کنم به گونه ای می توانیم برگردیم که طرف غافلگیر شود.

مجری: نمی شد اراک را بتن ریزی نکرد، مگر بازرسان آژانس مدام بازرسی ندارند که آنجا فعالیت نشود؟

صالحی: ببینید اراک آن ها گفتند بتن بریزید که مبادا دوباره آن را برگردانید، ضمن این که ما مخزنی را که در بیاوریم خب دلیلی نداشت که بخواهیم برگردانیم.

مجری: آقای دکتر ایراد می گرفتند که ایران چرا مرحله به مرحله توافقات را انجام نداد ولی..

صالحی: آن استراتژی مذاکره است، درست است، صحبت ها شده بعضی استراتژی مذاکره این بوده که می گفتند شما یک مرحله مذاکره کنید مثلا غنی سازی را حل کنید بخشی از تحریم برداشته شود بعضی هم نظرشان این بود که همه را یکباره حل کنیم.

مجری: نظر خود شما چیست؟

صالحی: من نظری ندارم چون که من مسؤول مذاکره نبودم.

مجری: به زمان قبل برگردید و تمدید تحریم های آمریکا را پیش بینی کنید به نظرتان روند مذاکرات به همان شکل طی می شد؟

صالحی: یعنی با این تجربه دوباره برگردیم.

مجری: بله

صالحی: قطعا بهتر مذاکره می شد.

مجری: مثلا چگونه؟

صالحی: ببینید یکی از اقداماتی باید جدی تر گرفته می شد شیوه نگارش برجام بود که شما هیچ جایی برای تفسیر و ابهام نگذارید.

مجری: خب الان یک جاهایی ابهام برای تفسیر دارد.

صالحی: یک جاهایی، همین است دیگر هر کسی تفسیر به رأی می کند، او هم می گوید من خلاف برجام عمل نکردم.

مجری: آن روز در مراسم معارفه چگونه شد که اسم تودیع و معارفه یادتان رفت؟

صالحی: بله دیگر اسم جلسه تودیع و معارفه یادم رفته بودم.

مجری: یه شایعه ای بود که در باغ شما جاسوسی افغانی بوده جریان چه بود؟

صالحی: بله ما یک مستخدم افغانی داشتیم، به دلیل یک سری ناهنجاری هایی که داشت، حالا ناهنجاری هایی که دوستانم متوجه آن شده بودند، دزدی هایی که کرده بود و این ها.

مجری: ربطی به جاسوسی نداشت؟

صالحی: رد تلفن او را گرفته بودند و متوجه شده بودند و دیگر آمدند و او را به قوه قضاییه بردند.

مجری: می گویند عزیزانی که در سازمان انرژی اتمی هستند به دلیل حساسیت کارشان حقوق های بسیار بالایی می گیرند و خیلی تأمین هستند.

صالحی: عجیب است بندگان خدا، اتفاقا یکی از دلایلی که سازمان خیلی راغب ندارد همین حقوق آن است، حالا رییس سازمان الحمدلله از همه کارشناس ها کمتر می گیرد.

مجری: می توانم بپرسم چقدر است؟

صالحی: من حقوق خود را از دانشگاه می گیرم و دولت هم یک ما به التفاواتی می دهد، کلا یک چیزی حدود نه و نیم تا ده ملیون تومان می شود؛ الحمدلله حقوق من را اداره نمی کند، خوشبختانه خانوادگی وضعیت ما بد نبوده است با این سه چهار میلیون کم و زیاد ما نه فقیر و نه غنی می شویم.

مجری: پس خوش به حالتان.

صالحی: نه نه، الهی شکر من از این بابت خدا را شاکر هستم؛ الحمدلله.

مجری: یک جمله گفته بودید که هرکس در سازمان انرژی اتمی جابه جا می شود بعد مشتبه می شود که می گویند دانشمند هسته ای در این باره توضیح بفرمایید.

صالحی: بله، ببینید هر اداره، تشکیلات و سازمانی برای خود ورود و خروج دارد، کسی که استخدام می شود استخدام دائم نیست بلکه استخدام سالانه است، حالا کسی جا به جا می شود حالا یا کسی را نخواستند فریاد و این ها که دانشمند هسته ای را فلان کردید، خب دانشمند هسته ای تعریف دارید به هرکسی که نمی توان دانشمند گفت؛ اگر شما به شهریاری بگویید دانشمند آن وقت به همه که نمی شود دانشمند گفت.

مجری: امیدی هست که همانند شهریاری ها داشته باشیم؟

صالحی: بله، ما دنبال عالمی هستیم که دوبال علم و دین را داشته باشد تا بتواند اوج بگیرد، شهید شهریاری این دوبال را داشت.

مجری: بعد ما که هیچکدام از بال ها را نداریم چه باید بکنیم؟

صالحی: نه شما هر دوبال را دارید

مجری: آقای دکتر سه فرزند دارید که گفتید هیچکدام وارد کار دولتی نشدند؟

صالحی: بله الحمدلله.

مجری: چرا؟

صالحی: بچه ها گفته بودند که ما را استخدام کن، گفتم که اولا توصیه نمی کنم استخدام دولت باشید ثانیا من این کار را نمی کنم چون اگر بخواهم به فرد دیگر نه بگویم آن وقت وجدان من هیچگاه راضی نخواهد بود.

مجری: از چند نفر از مسؤولان کشور درباره فرزندانشان سؤال کردیم که گفتند اصلا هیچ کاری نکردیم و اهل رابطه نیستیم پس این بند«پ» کجا اتفاق می افتد؟

صالحی: پارتی؟، نه من واقعا این را نداشتم.

مجری: ظاهرا بر شش زبان تسلط و اشنایی دارید، می فرمایید چه زبان هایی هستند؟

صالحی: بیینید زبان فارسی که زبان مادری است، می توان گفت انگلسی زبان دوم است، عربی زبان سوم است، بعد فرانسه، آلمانی و اسپانیایی را ه می دانیم، ترکی هم که در خانواده گاهی مادربزرگم با پدرم ترکی حرف می زدند که مثلا ما نفهمیم و همین باعث شده بود ما ترکی هم یاد بگیریم.

مجری: در یکی از کشورهای آفریقایی دیدم که به دیدار یک لاک پشت رفته بودید و به انگلیسی با آن صحبت می کردید، داستان چه بود؟

صالحی: گفتند که عمر آن لاک پشت دویست سال است، گفتم که استعمار انگلیس را یادت است، چه بر شما گذشت، می شود برای ما تعریف کنید که چه بدبختی هایی کشیدید و این ها به ظلم هایی به شما کردند./1323/پ200/ج

ارسال نظرات