۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۴۶۸۱۵۲
آیت الله سعیدی؛

معماری نامتعارف مقدمه تهاجم فرهنگی دشمن است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) به وضعیت اسفبار معماری در تهران و کلان شهرها اشاره کرد و گفت: کم توجهی به سبک معماری کلان شهرها نه تنها نتیجه فعالیت های فرهنگی را بی ثمر بلکه ادامه این روند به پیکره دین و فرهنگ اسلامی آسیب های جدی وارد می کند.
آیت الله سید محمد سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد کنگره معماری و شهرسازی قم که در سالن محراب شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد اهتمام به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی را از موضوعات پر اهمیت در فرهنگ اسلام توصیف کرد و اظهار داشت: حفظ آثار اسلامی و فرهنگی باید با غیرت دینی صورت پذیرد؛ چنانچه که آموزه های تاریخی نشان می دهد که هر کاری با غیرت دینی انجام شود در تاریخ بشری محکم، مستمر و ماندگارتر خواهد شد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) حفظ میراث های تاریخی را وظیفه و تکلیف شرعی هر مومنی دانست و گفت: بر مسؤولان اجرایی لازم است که در حفظ آثار تاریخی که نشان از غنای معرفتی تاریخ بشری است از هیچ تلاشی دریغ نکنند چرا که در تهاجم فرهنگی دشمن پیش از آنکه الگوهای فرهنگی خود را در میان امت ها ترویج کند میراث فرهنگی ملت ها را به تارج برده و نابود می کند.

امام جمعه قم به روند روز افزون محو آثار تاریخ مجسم اسلام در شهر مقدس مکه اشاره کرد و عنوان داشت: خانه کعبه به عنوان مقدس ترین و مهم ترین مکان در جهان اسلام از زمان ظهور اسلام در سراسر دنیا دارای جایگاه و اهمیت خاصی بوده است، اما در سال های اخیر رژیم آل سعود این نماد ابراهیمی را با ساخت و سازهای نا متعارف به حاشیه برده و آنچه در این مکان مقدس بیشتر خودنمایی می کند دنیا پرستی و بدعت گذاری های این رژیم است.

آیت الله سعیدی به تشریح سبک نفوذ دشمن در تهاجم فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: مردم باید بدانند ساخت و سازهای نا مرتبط  با دین و سنت فقط با حقیقت ظاهری خود به فرهنگ امت اسلام حمله نمی کنند، بلکه با ترویج فرهنگی غلط و ضربه زدن به فرهنگ سراسر هنر اسلامی به میدان تغییر و تحریف سبک زندگی اسلامی می آیند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) به وضعیت اسفبار معماری در تهران و کلان شهرها اشاره کرد و گفت: کم توجهی به سبک معماری کلان شهر ها نه تنها نتیجه فعالیت های فرهنگی را بی ثمر بلکه ادامه این روند به پیکره دین و فرهنگ اسلامی آسیب های جدی وارد می کند؛ بر این اساس برای صیانت از ارزش های الهی باید در این زمینه از مجاری قانونی این موضوع پیگیری شود.

امام جمعه قم با بیان این که معماری ها در روال ساخت و ساز های عمرانی شهر قم باید با الهام از الگوی معماری بارگاه حضرت معصومه(س) صورت پذیرد، تصریح کرد: تمامی ساخت و سازها در کلان شهرها با معیار مجوزهای صادر شده صورت می پذیرد؛ بنابراین مسؤولان اساسی ترین نقش را در جلوگیری از الگوهای فرهنگی غیر دینی در ساخت و سازها بر عهده دارند.

گفتنی است در ابتدای این دیدار عیسی رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان قم و خانم فاطمی، دبیر علمی کنگره معماری و شهرسازی قم به ایراد گزارش هایی در همین زمینه پرداختند./837/202/ب3

ارسال نظرات