مخاطب شناسی در اجرای امور فرهنگی نقش محوری دارد
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی در نشستی با مدیرکل و مدیران ادارات تابعه تبلیغات اسلامی استان سمنان به میزبانی سالن جلسات این اداره کل در شاهرود، ضمن اشاره به روند تغییرات انجامشده در جریان شناسی فرهنگی کشور طی یک دهه اخیر، ابراز داشت: امروز باید بپذیریم که فضای مجازی و فناوریهای ارتباطی نوین تعریفی جدید را از مخاطب به ما ارائه کردهاند.
وی افزود: امروز نهادهای فرهنگی مانند تبلیغات اسلامی در این فضایی که هر ثانیه بهسوی جلو گام برمیدارد برای موفقیت نیازمند نگاه ویژه به حوزه مخاطب شناسی است امروز باید به مقوله مخاطب و جامعه هدف را تغییر دهند چراکه امروز شکل ارتباطات کاملاً تغییر کرده است و همراهی با این نوع ارتباطات نیازمند ابزار و وسایل خاص خود است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین گفت: هنر منبرداری و وعظ امروز باید با نگاهی دقیقتر موردبررسی قرار بگیرد در شرایط کنونی با به وجود آمدن پدیدهای نوین به نام مخاطبهای نسل ارتباط و فضاهای اجتماعی، باید منابر را نیز هنرمندانه مدیریت کرد امروز دورانی است که وقتی یک مداحی در تهران اجرا میشود تا شامگاه میلیونها بار از اینترنت دانلود میشود لذا در این فضا باید هنرمندانه نسبت به جذب مخاطب اقدام کرد تا در ارائه پیام تبلیغ موفق بود.
حجت الاسلام خاموشی بابیان اینکه ارتباطات وسیع امروزه دایره اطلاعات عموم را نیز بالابرده است، ابراز داشت: امروز هیچ سؤال و جوابی وجود ندارد که در اینترنت آن را نیابیم لذا امروز باید بهگونهای متفاوت به وضعیت شبکه تبلیغی پرداخت و نیازسنجی، مخاطب شناسی و هدفگذاری را در جامعه مدنظر قرارداد.
وی درباره اهمیت هدفگذاری نیز، افزود: در برهه کنونی باید برای شبکه تبلیغی اولویتبندی کرد و این اولویتبندی اعم از تبلیغ اسلامی که ولایی، انقلابی و برگرفته از تعالیم الهی و اسلام ناب محمدی (ص) باشد را باید سرلوحه اقدامات، امور و برنامهریزی و درنهایت تصمیم سازی قرارداد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه پس از اولویتبندی، هدفگذاری و مخاطب شناسی میبایست به دنبال تصمیم سازی در راه رفع معضلات اجتماعی بود، ابراز داشت: امروزه بحرانهایی مانند طلاق، ازدواجهای ناپایدار، بیکاری، خشکسالی، فقر و دهها مورد دیگر در جامعه وجود دارد و شبکه تبلیغی میبایست با بررسی راهکارهای مقابله با آنها تأثیرگذاری خود را افزایش دهد.
حجت الاسلام خاموشی بابیان اینکه میتوان با کسب مهارتهای فردی، مدیریتی و تبلیغی در برابر بسیاری از مشکلات بدون حتی اعتبارات قابلتوجه، ایستادگی کرد، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی موظف است تا نسبت به تهیه اطلاعات و دادههای اجتماعی از سطح جامعه اقدام کرده و با تحلیل و بررسی معضلات اجتماعی بهطور کارشناسانه در راه رفع آنها راهکار ارائه دهد و این رسالت سازمان تبلیغات حتی در شهرستانهای مراکز استانها است.
وی افزود: برای مثال امروز باید دید درباره اقتصاد مقاومتی و بیکاری در کنار وضعیت معیشتی چه اقداماتی را میتوان صورت داد تا بتوانیم جنبه پیشگیری از معضلات اجتماعی مانند طلاق را جایگزین درمان زوجهای مطلقه کنیم چراکه راههای پیشگیری همواره ارزانتر از درمان هستند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره نقشآفرینی نهادهای فرهنگی در رفع معضلات اجتماعی، گفت: امروزه صدها هیئت مذهبی بهعنوان بزرگترین شبکه تبلیغی جهان اسلام در کشور فعالیت دارند که هرکدام از این هیئتها اگر سه خانواده در معرض طلاق را نجات دهند میتوان این معضل را در کشور ریشهکن کرد.
حجت الاسلام خاموشی درباره راهحل مقابله با طلاق در جامعه، توضیح داد: هیئتهای مذهبی با فعالیت بیشتر در مساجد میتوانند از خانوادههای در معرض طلاق برای مشاوره دعوت کنند و با بازگرداندن آرامش به کانون خانواده این هموطنان، در برابر رفع معضل طلاق، نقشآفرینی خود را به منصه ظهور برسانند لیکن این رسالت ادارات تبلیغات اسلامی در سطح شهرستانها است تا این موارد را در جلسات با امنای مساجد، تشکلهای مردمی و هیئتهای مذهبی بیان کنند.
وی افزود: اگر آسیبی به جامعه برسد همه ما موظف هستیم تا در راه رفع آن اقدام کنیم لذا باید این معضلات را جدی گرفت و توصیه ما به آحاد تشکلهای مذهبی و شبکه تبلیغی، ورود جدی به مقوله صیانت اجتماعی از آسیبهای اجتماعی است./1325/101/ب3