۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۴۶۹۰۷۵
حجت الاسلام پناهیان:

درس تاریخ اسلام در حوزه ها گنجانده شود

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این که دین اسلام در برگیرنده سیاست است، گفت: درک بهتر مسائل سیاسی در تاریخ اسلام نهفته است و از این لحاظ باید مورد توجه حوزه ها قرار گیرد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، در گردهمایی ائمه جمعه خوزستان که امروز در بیت نماینده ولی فقیه در خوزستان برگزار شد، با اشاره به این که آیت الله موسوی جزایری نعمت و ذخیره الهی برای مردم خوزستان است، گفت: ان شاءالله خدمات و فعالیت های آیت الله موسوی جزایری الگویی برای ائمه جمعه استان ها قرار گیرد و اگر درصدی از فعالیت های وی را برخی نمایندگان ولی فقیه پیگیری کنند، قطعا ایرانی آبادتر خواهیم داشت.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اسلام به مردم غیر سیاسی معرفی شده است و در عین حال تلاش می شود سیاست به آن اضافه شود؛ در حالی که با معرفی درست اسلام، خود به خود شاهد سیاسی بودن آن خواهیم بود.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به سخن امام راحل مبنی بر این که دین اسلام در برگیرنده سیاست است، ابراز داشت: امام خمینی (ره) در این باره به لفظ جلاله خداوند قسم خوردند که با مطالعه و تحقیق به صدق گفته امام امت پی بردیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که نخستین اقدام رسول خدا(ص) پس از پیمان عقبه دوم تعیین 12 نفر از نقباء برای فرمانداری مدینه تعیین کرد، اظهار داشت: حدیث «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» با وجود تواتر معنوی اما تنها ناقل آن ابوهریره است که از بخش سیاسی چشم پوشی و تنها بخش اخلاقی آن بیان شد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در این حدیث با برجسته کردن مبحث اخلاق، ذهن مردم به سوی اخلاقی بودن دین اسلام سوق پیدا می کند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که در حوزه های علمیه درس تاریخ وجود ندارد، ابراز داشت: اثر معنوی تاریخ اسلام و درک بهتر سیاسی در آن نهفته است اما شاهد برگزاری هفتگی درس اخلاق در حوزه ها هستیم در حالی که هیچ منطق عقلانی و علمی در این باره وجود ندارد.

وی با اشاره به این که رسالت انبیا(ص) به چهار قسمت تقسیم می شود، اظهار داشت: تزکیه مردم از سوی رسول خدا(ص) در آیه «يَتلوا عَلَيهِم آياتِهِ وَ يُزَكّيهِم وَ يُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَ الحِكمَه» به معنای حکومت داری است در حالی که به اشتباه آن را به معنای اخلاق جای داده اند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در صورت معرفی دین به گونه ای که سیاست رکن اصلی آن باشد، به راحتی می توان درباره انقلابی گری، دفاع از نظام اسلامی و تبیین عبارت «سیاست ما عین دیانت ما است» صحبت کرد.

وی با بیان این که امام علی(ع) «رحمة للعالمین» را به معنی مهلت دادن به کفار و منافقین تفسیر کردند و افزود: این مهلت دادن در حقیقت رحمت است که معنای سیاسی از آن برداشت می شود اما در اثر تبلیغات بنی امیه و بنی عباس جنبه سیاسی دین اسلام اخذ و تنها مباحث اخلاقی بیان می شود./203/9456/ب1

ارسال نظرات