۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۴۷۰۱۵۶
مستندساز «میم، مثل مسجد؛ آ، مثل آتش»:

دشمنان داخلی و خارجی حماسه 9 دی را فراموش نمی‌کنند

پژوهشگر و مستندساز، گفت: حماسه 9 دی سبب شد، قدرت حضور همیشه در صحنه این امت ولایتمدار با بصیرت نه فراموش دشمنان داخلی شود و نه، فراموش دشمنان خارجی.
یزدان پناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهره يزدان پناه قره تپه، نویسنده، منتقد، پژوهشگر و مستندساز، متولد 1342 درتهران است. وی دارای كارشناسی تاريخ و كارشناسی ارشد تاريخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامي است و سابقه بیش از سه دهه سال فعالیت فرهنگی – هنری و ادبی و همچنین، سالها تدریس را دارد. این نویسنده حوزه دفاع مقدس و مستندساز، داراي 15 عنوان كتاب درزمينه هاي ادبيات داستاني ازجمله دفاع مقدس، نقد، پژوهش و...، دارای 2 عنوان کتاب به صورت کارمشترک و پژوهش 5 عنوان کتاب درزمینه دفاع مقدس نیز که توسط نویسندگان مختلف بازآفرینی شده است و همچنین مقالات متعدد پژوهشي و نقد در زمينه ادبيات داستاني، ادبيات نمايشي و فیلم، نگارش فیلمنامه و ساخت چندین مستند درعرصه داخلی و بین المللی است. فیلم مستند «وقتی آنها آمدند» درباره زنان اسیر لبنان در زندان صهیونیست‌ها که از جمله مستندهای وی است که به عنوان کارگردان، نویسنده و پژوهشگر، آن را در لبنان ساخته است.

آخرین مستند ایشان هم، فیلم مستند «میم، مثل مسجد؛ آ، مثل آتش» درباره به آتش کشیده شدن مسجد لولاگر در فتنه سال 88 است که وی به عنوان کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و پژوهشگراین فیلم بوده که محصول دفتر جبهه فرهنگی یا مدرسه سینمایی جشنواره عمار این دفتراست. رُمان «نشانی روی آب و رَدِّ کبوترها» ازجمله آخرین آثار اوست که تلفیقی است ازانقلاب اسلامی، دفاع مقدس، عاشورا که نماد آن تعزیه است و فتنه عاشورای سال 88 که برای این رُمان، فیلمنامه اولیه‌ای هم توسط نویسنده، نوشته شده است. نگارش و تدوین کتاب سبک زندگی فاطمی، براساس دانشنامه فاطمی، اثری است که وی، افزون بر دیگر فعالیت‌های فرهنگی – هنری و ادبی، اکنون در دست دارد. یزدان پناه، درپی سخنرانی رئیس جمهور در 16 آذر، در دانشگاه تهران پیرامون قضایای برجام داشته است، به عنوان یک «معلمِ هنرمندِ نویسنده و مستندساز» یا «هنرمندِ معلم» نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته است که این نامه، در 20 آذرماه در سایت خبرگزاری فارس منتشر شده است. مصاحبه ما با ایشان را بخوانید:

 *فتنه 88 خط قرمز ماست و مجازات فتنه گران خواسته مردم است به چه علت امروز برخی دنبال به فراموشی سپردن فتنه 88 هستند و دم از بخشش فتنه گران می‌زنند؟

- چون به فراموشی سپردن جریان فتنه، یعنی به فراموشی سپردن خیانت‌های آنها به این ملت و به آرمان ها و ارزشهای انقلاب اسلامی که حاصل خون هزاران شهید و جانباز بوده است؛ یعنی به فراموشی سپردن شناختی که این مردم از آنها و خواسته‌های سیری‌ناپذیرشان پیدا کرده، می‌کنند و خواهند کرد؛ یعنی به فراموشی سپردن پاسخگویی آنها در برابر خون هایی که در دوران فتنه روی زمین ریخته شده است، یعنی به فراموشی سپردن مسائل زیادی که برای این مردم روشن شده و هنوز درحال روشن شدن است؛ یعنی به فراموشی سپردن اینکه جریان فتنه، بازهم درشکل‌های مختلفی مانند نفوذ می‌تواند ادامه داشته باشد و دارد.  

* برای اینکه حماسه 9 دی درحد یک شعار باقی نماند و خواسته مردمی که حماسه 9 دی را آفریند، محقق شود، علما و طلاب حوزه علمیه چه باید کنند و برای به تصویرکشیدن عظمت و اهمیت حماسه 9 دی، چه نقشی می توانند داشته باشند؟

البته این فقط وظیفه علما و طلاب نیست، بلکه وظیفه همه اقشار مردم است که در بصیرت‌افزایی و دادن آگاهی به مردم یاری کنند. هنرمندان، روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه‌ها و دیگر اقشار. اما علما و طلاب به دلیل جایگاه و اهمیتی که برای مردم دارند، می‌توانند قشر خاص‌تری داشته باشند. یکی از این اقدامات، تببین ابعاد فتنه و تبیین گونه‌ها و شکل‌های مختلف آن درقالب نفوذ است. باید تلاش و جهادی فرهنگی برای بصیرت‌افزایی و دشمن‌شناسی و ایجاد آگاهی برای مردم کرد.

وقتی فضای حاکم بر جامعه، چنان غبارآلود شود که تشخیص‌های درست میسر نباشد، جامعه و مردم آن نیازمند ابزاری هستند که آنان را در تشخیص‌های سره از ناسره  و جداسازی‌های حق از باطل، یاری کند. رهبر معظم انقلاب ازاین ابزار، به عنوان «چراغ بصیرت» نام می‌برند که هنگام سایه انداختن غبار فتنه بر جامعه، چراغ بصیرت، می‌تواند برای مردم طالب حق و حقیقت، راه و بیراهه را از هم مجزا کند.

فتنه سال 88، از جمله موارد سایه انداختن غبارهایی بوده است که بسیاری از افراد را آگاهانه و ناآگانه، درگیر خود کرد. چون به قول امیرمومنان علی(ع) که درخطبه 50 نهج البلاغه، درباره فتنه می‌فرمایند که «اگرباطل با حق مخلوط نمی شد، برطالبان حق پوشیده نمی ماند و اگر حق، از باطل جدا و خالص می‌گشت، زبان دشمنان قطع می گردید. اما قسمتی از حق و قسمتی از باطل را می‌گیرند و به هم می‌آمیزند «تفکرالتقاطی» آنجاست که شیطان، بر دوستان خود چیره می‌گردد و تنها آنان که مشمول لطف و رحمت پروردگارند، نجات خواهند یافت.»

خداوند در آیه 29 سوره انفال قرآن می‌فرمایند که اگر تقوا پیشه کنید، خدا برای شما فرقان، یعنی وسیله‌ جدا ساختن حق از باطل قرار می‌دهد؛ همین فرقان و بصیرت و دشمن‌شناسی و تشخیص حق از باطل بود که باعث شد، مردم وارد میدان شوند و آن طور غیرتمندانه از انقلاب اسلامی و آرمان و ارزش های آن و از ولایت و رهبری، دفاع کنند و آن حماسه نُه دی را بیافرینند.

چه کسانی مشمول رحمت خدا می شوند؟! آیا شکم هایی که از مال حرام انباشته شده باشند، می‌توانند مشمول رحمت خدا شوند؟! آیا کسانی که به جای اینکه پای خود را، جای پای ولایت و رهبری بگذارند، جلوتر از او حرکت می کنند، می‌توانند مشمول این رحمت و نجات باشند؟!  پس در شرایط فتنه و مِه فتنه، چراغ بصیرت است که می‌تواند نجات‌بخش باشد؛ چراغ بصیرتی که مصداق همان فرقان وعده داده شده خداوند در قرآن کریم است.

* کمی درباره «میم، مثل مسجد؛ آ، مثل آتش» و چگونگی ساخت آن توضیح دهید.

این فیلم، درباره به آتش کشیده شدن مسجد لولاگر درفتنه سال 88 است. نویسندگی و پژوهش و کارگردانی و همچنین تهیه‌کنندگی آن به عهده من بوده و سرمایه‌گذار آن هم، مدرسه سینمایی عمار یا همان جشنواره عمار که بخشی از دفتر جبهه فرهنگی انقلاب است. ساخت آن هم، مثل همه فعالیت‌های فرهنگی - هنری و ادبی‌ام، یک دغدغه بود که چند سال ذهن مرا به خود مشغول کرده بود. چون معتقد بودم که این واقعه باید یک طوری درتاریخ ثبت شود. حالا یا به وسیله نوشتن کتاب یا به وسیله فیلم. من ترجیح دادم اول فیلم آن را بسازم و بعدهم، کتاب آن را بنویسم. موضوع آن را به عنوان سوژه فیلم مستندساز و درقالب یک طرح، به دفتر جبهه فرهنگی انقلاب یا همان جشنواره عمار دادم و وقتی تصویب شد، کار پژوهش میدانی و بعدهم، تصویربرداری آن را شروع کردم که مجموعاً 9 ماه طول کشید و به خاطرحساسیت موضوع آن، هم مرحله پژوهش و هم مرحله تصویربرداری آن، سختی‌های خاص خودش را داشت. 

* اگرممکن است کمی هم درباره نامه‌ای بگویید که شما در واکنش به سخنان رئيس جمهور در 16 آذرماه امسال، خطاب به ايشان نوشته‌ايد.

اجازه بدهید درمورد آن نامه، من حرفی نزنم؛ چون آن نامه، خودش گویای همه چیز هست و خود متن نامه، حرف‌های خودش را می‌زند. فقط می‌توانم بگویم، آن نامه، همه اعتقادات و جهان‌بینی و ایدئولوژی من است و معتقدم، اگر روزی خدا، کارهایی را از من به عنوان عبادت قربه‌الی الله قبول کند، گمان می‌کنم، نوشتن آن نامه، یکی از آنها خواهد بود./301/807/ب1

ارسال نظرات