۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۴۷۲۵۱۶
حجت الاسلام پناهیان:

دلی که لایق نباشد ولایت پذیر نیست

استاد حوزه و دانشگاه گفت: جا افتادن ولایت برای دل‌های آماده مثل رابطه کبوتر جلد به لانه خودش است؛ دلی که لایق نباشد، ولایت برایش جا نمی‌افتد؛ ولایت فقیه، امامان معصوم و حتی بالاتر از اینها ولایت پیامبر هم برایش جا نمی‌افتد.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد برجسته حوزه و دانشگاه در مراسمی که امروز (شنبه 11 دی ماه) در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به مناسبت میلاد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، گفت: گاهی اوقات آموزش‌های دینی در میان ما به صورتی انجام می‌گیرد که گویی حق بسیار آشکار، واضح و از اول معلوم بوده و اگر کسی حق، پیامبر و امام را نمی‌پذیرفته، آدم نادان و غلطی بوده و خرده می‌گیریم که چرا مردم آن زمان حق را نمی‌پذیرفتند و امام و پیامبر را قبول نمیکردند.

وی در ادامه افزود: حق و تعلیمات دینی باید به گونه‌ای درست بیان شود تا خدایی نکرده سبب نشود که برداشت اشتباه صورت گیرد؛ حق در آن زمان‌ها، پیچیدگی‌هایی داشته، شبیه پیچیدگی‌هایی که برخی از امور امروز دارد و شاید ما توان ثابت کردن آن را به عنوان حق نداریم و بسیار دشوار است؛ حق بودن ائمه هدی هم در زمان خودشان با همین سختی‌ها همراه بوده است؛ این مسأله اتفاقا درباره امام حسن عسکری(ع) به طرز عجیبی صدق می‌کند.

حجت الاسلام پناهیان ابراز داشت: وقتی می‌خواهیم برای کسی جا بیندازیم که ولایت فقیه، ولایت بر حقی است؛ به ویژه وقتی از ما آیه قرآن و دست‌ نوشته از ولی عصر(عج) در دفاع از حقانیت حضرت امام و انقلاب می‌خواهد تا برایش واضح شود، واقعا دشوار است؛ در زمان امام حسن عسکری(ع)، نیز امامت را جا انداختن خیلی سخت بود به ویژه که دوره امامت ایشان 6 سال و بسیار کم بود؛ همچنین در مورد امام هادی(ع) و غیبت صغری.

وی در ادامه اظهار داشت: در زمان حاضر ما ولایت را خیلی راحت‌تر می‌توانیم اثبات کنیم تا ولایت امام حسن عسکری(ع) در آن زمان؛ از این رو نباید تعلیمات دینی ما به گونه‌ای باشد که گویی در تمام تاریخ همه چیز روشن بوده ولی در زمان ما دارای ابهام است و نمی‌توانیم جا بیندازیم؛ همیشه اثبات حق کار دشواری بوده است.

حجت الاسلام پناهیان بیان داشت: امام حسن عسکری(ع) آخرین امام حاضر بین ما هستند، به این معنا که پشت پرده غیبت حضور ندارند که 22 سال قبل از امامت‌شان در خانه امام هادی(ع) به دنیا آمدند و بسیار کم دیده می‌شدند، چرا که پدر بزرگوارشان در پادگان نظامی محصور بودند و کسی نمی‌توانست به سادگی به خدمت ایشان برسد و اگر کسی برای ملاقات ایشان می‌رفت از پشت پرده باید با ایشان صحبت می‌کرد.

وی در ادامه ابراز داشت: همچنین راجع به حضرت مهدی(عج)، جز بعضی خواص، آن هم در شرایطی که با محافظ به دارالاماره حکومت برده می‌شدند، بقیه از پشت پرده ایشان را می‌دیدند؛ امام حسن عسکری(ع) 6 سال طول امامت‌شان بود که این زمان حتی برای جا انداختن یک معلم در مدرسه خیلی کم است؛ حتی بعضی مواقع امام کاغذی به دست یارانش می‌رساند که به خاطر شرایط سخت حکومتی، کسی با ایشان سلام و احوالپرسی هم نکند.

حجت الاسلام پناهیان ابراز داشت: امام علی(ع) هیچ‌گاه از امامت و تشیع سخن نگفت جز سال آخر؛ به همین دلیل در سال آخر امامت ایشان شیعیان بیشتر شدند؛ 72 نفری که تا زمان امام حسن(ع) جمع شد، اوج جشن شیعه بود که 72 نفر داشتند که با معرفت بایستند و پای حق جان بدهند؛ بعد از آن، در زمان امام سجاد(ع) 4 نفر شیعه بیشتر باقی نمانده بود؛ حق همیشه پنهان و فهمیدنش سخت بوده است.

وی در ادامه افزود: دشمنان تلاش داشتند امام را تا وقتی جوان است به شهادت برسانند تا بچه دار نشوند آخرین امام ما نیز مخفیانه به دنیا آمدند؛ در آن زمان جا انداختن امام عصر(عج) نیز خیلی سخت بوده، چرا که حکومت آن زمان به سادگی وجود ایشان را انکار می‌کردند.

حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت: شخصی در زمان امام حسن عسکری(ع) برای ملاقات حضرت مهدی(عج) خدمت ایشان رسید و به امام عرضه داشت این طفل دل ما را برده است، امام فرمود، ما خودمان هم همین طور هستیم.

وی در ادامه گفت: کسانی هستند که در باب تولد ایشان شبهه ایجاد می‌کنند؛ از امام صادق(ع) روایت داریم، جا افتادن ولایت برای دل‌های آماده مثل رابطه کبوتر جلد به لانه خودش است؛ کبوتر، جلد لانه خودش است و آن را هر جا رها کنی به لانه خودش برمی‌گردد؛ دلی که لایق نباشد، ولایت برایش جا نمی‌افتد؛ ولایت فقیه، امامان معصوم و حتی بالاتر از اینها ولایت پیامبر هم برایش جا نمی‌افتد.

حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت: کسانی که می‌گویند فقط امامان معصوم را قبول دارند دروغ می‌گویند اگر آن زمان هم بودند، همین بودند؛ همان‌طور که مردم آن زمان غربت حضرت زهرا(س) را دیدند ولی حقیقت را انکار کردند و چیزی نگفتند که فدک متعلق به حضرت زهرا(س) بود؛ شاید در روز عاشورا که امام حسین(ع) فرمودند شکم‌های شما از حرام پر شده که حقیقت را نمی‌شنوید اشاره به جریان فدک داشتند؛همیشه و در زمان همه امامان این پیچیدگی‌ها بوده است.

وی ابراز داشت: به قول آیت الله بهجت امام حسن عسکری(ع) از جهاتی غریب‌ترین امام است؛ ما باید از پیچیدگی غربت ایشان بسیار صحبت کنیم؛ یک نفر به امام حسن عسکری(ع) نامه نوشت که شیعیان شما در امامت شما اختلاف دارند، امام در جواب فرمود خدا عاقلان را مورد خطاب قرار می‌دهد؛ مردم درمورد ما چند دسته هستند، یک گروه که مستبصر، متمسک به حق و متعلق به شاخه این حقیقت هستند و شکی ندارند؛ گروه دیگر حق را از اهلش دریافت نکردند و از هر کسی هر چیزی شنیدند قبول کردند، مانند قایق‌سواران که موج آنها را این طرف و آن طرف می‌برد؛ و گروه سوم شیطان بر آنها مسلط شده و شخصیت‌شان اینطور است که حق را قطع کنند.

حجت الاسلام پناهیان بیان داشت: امام حسن عسکری(ع) در جواب نامه آن شخص نوشت، اسرار ما را فاش نکنید و دنبال ریاست نباشید، اگر کسی دنبال این دو چیز برود، هلاک و بدبخت می‌شود؛ در روایت از امام حسن عسکری(ع) آمده، شیعه ما کسی است که تمامی اوامر ما را گوش کند و کسی که دستورات ما را اجرا نکند از شیعیان ما نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ان شاءالله خداوند به حق امام حسن عسکری(ع) ما را از شیعیان و مقدمه سازان ظهور قرار دهد و بصیرت ما را هر روز نسبت به حق روشن‌تر کند./201/966/ب1

ارسال نظرات