۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۴۷۲۸۷۲
آیت الله مظاهری:

اثر گناهان مختلف در عاقبت انسان ارتباط مستقیم دارد

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: در آیات قرآن، گناه به عنوان عامل بدبختی انسان معرفی شده است، در این آیات اثر گناهان مختلف در عاقبت انسان با نوع گناه و بزرگی آن، ارتباط مستقیم دارد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: ارتکاب گناه از درک و فهم انسان می کاهد.

وی در ابتدا با تقدیم کردن ثواب تفسیر قرآن امروز به روح آیت الله هاشمی رفسنجانی، افزود: وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی را به همه شما عزیزان تسلیت عرض می کنم و از طرف شما این مصیبت بزرگ انقلاب را به امام عصر(عج) تسلیت می گویم، درجات آیت الله هاشمی عالی است از خداوند می خواهم درجاتش را متعالی بفرماید.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه تفسیر آیات مربوط به منافقان اظهار کرد: از 13 آیه ای که در سوره بقره مربوط به منافقان است، 9 آیه را تفسیر کردیم و 4 آیه دیگر باقیمانده است که از جهت مصداق مربوط به اثرات مخرب گناه می شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان توضیح داد: در این آیات پایانی، گناه به عنوان عامل بدبختی انسان معرفی شده است، در این آیات اثر گناهان مختلف در عاقبت انسان با نوع گناه و بزرگی آن، ارتباط مستقیم دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه هجدهم سوره بقره که می فرماید «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ» ابراز کرد: انسان منافق به سبب نفاقش از قوه درک و فهم بی بهره می شود و به دوزخ ابدی وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه گناه مراتبی دارد ولی اثرش به صورت حتمی متوجه دلِ انسان می شود، گفت: گناهان مختلف تأثیرات گوناگونی روی دلِ انسان می گذارند و اگر شخص بعد از ارتکاب گناه توبه نکند، دلش سیاه می شود و به اندازه آن سیاهیِ روی دلش، از میزان شعور و درکش کاسته خواهد شد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: دلِ انسانی که دائماً در گناه است از نورانیت تهی می شود و همین مسأله سبب صفت حق گریزی در او خواهد شد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه مهمترین عامل برای بالا رفتن شعور و درک انسانی تقید داشتن به ظواهر شرع است، اذعان کرد: اهمیت دادن به واجبات مخصوصاً نماز، مهم شمردن مستحبات مخصوصاً دستگیری از مردم و ترک کردن گناه، از لوازم اصلی تقید به ظواهر شرع است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: پرهیز از گناهان مختلف سبب ظهور امنیت در دل انسان می شود، امنیتی که بر اساس روایتی از امام معصوم(ع) یکی از بالاترین  و مهمترین نعمتها است.

وی افزود: دلهره، اضطراب، ترس از آینده و غصه گذشته را خوردن، از نشانه های نا امنی دل است و تنها عامل از بین برنده این اضطرابها و نگرانیها، تقویت ارتباط با معبود عالم است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه شصت و دوم سوره یونس که می فرماید «أَلا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ» اظهار کرد: قلب مطمئن که در مقابل قلب نا امن قرار می گیرد از نشانه های اولیای الهی است، نشانه ای که به سبب ارتباط با خداوند برای آنها ایجاد شده است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با توجه به آیه «...وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» افزود: انسانی که تقوای الهی را مراعات می کند غم و غصه از وجودش برطرف می شود و گرفتاریهای مختلف دامن گیرش نخواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: در آیه شریفه «...فَأَیُّ الْفَرِیقَیْنِ أَحَقُّ بِالأمْنِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» قرآن سؤال می پرسد چه کسی استحقاق داشتن یک دلِ امن را دارد، سپس خودش پاسخ می دهد مؤمنانی که به خودشان و دیگران ظلم نمی کنند به سبب ظهور دست عنایت الهی در زندگیشان، مستحق داشتن دلِ امن هستند.

وی با مطرح کردن نام حضرت زینب(س) به عنوان کسی که در اوج سختیها و مشقتها دلشان به نور الهی مطمئن بود، تصریح کرد: اگر کسی می خواهد غم و غصه گذشته را نداشته باشد و از آینده نترسد، باید تقوای الهی را مراعات کند.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به رفتار امام خمینی(ره) بعد از خروج شاه از کشور، خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) در زمانی که کشور با یک بحران بسیار عجیب روبرو شده بود، بسیار آرام و مطمئن بودند، این مسأله از گفتار و رفتار ایشان کاملاً هویدا بود، تا جایی که خطاب به خبرنگاری که از ایشان پرسید وضعیت شما چگونه است، گفتند، حالم خوب است، شامم را هم خورده ام و الآن می روم تا بخوابم، این رفتار و کردار امام راحل از قلبی مطمئن در وجود ایشان حکایت می کرد./201/867/ب1

ارسال نظرات