ابراز نگرانی آیت الله علم الهدی از عقدهای ناصحیح و زمینه ساز فحشا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، صبح امروز در درس خارج فقه حکومتی خود که با موضوع «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به تبیین ابعاد ولایی و تکلیفی ولایت فقیه پرداخت.
تبیین شئون مختلف ولایت فقیه
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی «ولایت بر افتاء» را نخستین بُعد از ابعاد مذکور دانست و گفت: هر مجتهدی که می تواند احکام را از مبادی اولیه استخراج کند، شرایط فتوا دادن دارد و کسی از او به خاطر فتوایی که انجام داده، بازخواست نمی کند اما آن چه فقیه جامع الشرایط دارد و دیگر مجتهدان ندارند، مسأله اطاعت مردم از فتوای اوست که این اطاعت بر مردم واجب است.
وی «ولایت بر قضا» و «ولایت بر اجرای حدود تعزیرات» را از دیگر ابعاد ولایت فقیه دانست و اظهار کرد: مردم مکلف هستند که به دادگاه غیر منصوب از طرف فقیه نمی توانند مراجعه کنند. ولایت بر اجرای حدود تعزیرات نیز از دیگر ابعاد ولایت فقیه است و مرحوم نراقی از کسانی است که معتقد به وجود این ولایت در فقیه است چرا که بر اساس قاعده اول، اجرای حدود تعزیرات از لوازم حکومت پیامبر(ص) و امام(ع) است.
آیت الله علم الهدی با بیان این که مسائلی چون «تصرف در اموال ایتام»، «ولایت بر اموال سفها و مجانین» و «ولایت بر دختران مجنون، صغیر و سفیهی که ولی ندارند»، از موارد قاعده دوم ولایت فقیه است، خاطرنشان کرد: این مسائل از مواردی است که شارع مقدس راضی به ترک شان نیست. شارع راضی نیست که اموال یتیم از بین برود و کسی به آن رسیدگی نکند.
امام جمعه مشهد مقدس افزود: ولایت بر اموال سفها و مجانین هم مورد قاعده اول است و هم مورد قاعده دوم؛ یعنی هم جزء وظایف منصب حکومتی محسوب می شود که پیامبر(ص) و امام(ع) آن را انجام می دادند و هم از امور حسبه است که شارع راضی به ترک آن ها نیست.
ابراز نگرانی از عقدهای ناصحیح و زمینه ساز فحشا
وی در بخش دیگری از درس خارج فقه امروز خود که به مسأله ولایت پدر بر عقد دختران صغیر اختصاص داشت، گفت: برخی افراد که می خواهند برای یک مسافرت دو ساعته همسرشان به دوست شان محرم باشد، دختر کوچک خود را به عقد دوست شان در می آورند تا رابطه محرمیت برقرار شود. این عقدها غلط و باطل است.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: این گونه عقدها نه تنها غلط هستند، بلکه منشأ فحشا و فساد در آینده نیز خواهد شد. آن چه در عقد دختران به عنوان شرط صحت عقد مطرح است، این است که قصد انشاء وجود داشته باشد یعنی داماد باید به قصد استمطاع با دختر ازدواج کند.
وی با ابراز نگرانی از این که چنین مسائلی بعضا در فضای خانواده های متدین دیده می شود، افزود: کنار زدن پرده حجب و حیا خیلی خطرناک است و چنین صیغه هایی که خوانده می شود، باطل است مگر این که عقد را به گونه ای بخوانند که وقتی دختر بزرگ شد، برای آن مرد قابل استمطاع باشد و مرد در زمان عقد نیت استمطاع از او را داشته باشد./201/820/ب1