نگاه حوزه به تبلیغ نوین باید تغییر کند
حجت الاسلام سیدمحسن مهرحسینی مسؤول گروه تبلیغی اندیشه نوین قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فعالیت های این گروه تبلیغی، عنوان کرد: با توجه به تغییر فضای تبلیغی و نیازمندی که در بخش تبلیغات نوین و رسانه ای وجود داشت، با تعدادی از طلاب سطوح عالی حوزه تصمیم گرفته شد که با ورود به عرصه تبلیغات نوین و رسانه ای، بتوانیم اثرگذاری لازم برای تبلیغ مفاهیم دینی با استفاده از ابزار هنر و رسانه را داشته باشیم و به همین دلیل از حدود ده سال پیش گروه تبلیغی رسانه ای اندیشه نوین قم را راه اندازی کردیم.
وی افزود: یکی از الزامات ورود به بحث تبلیغ رسانه ای، داشتن تخصص و مهارت کافی در این زمینه است که به همین منظور، توانستیم ارتباط خوبی با اساتید مطرح رسانه و همچنین کارگردان های بزرگ کشور برقرار کنیم و آموزش هایی را تحت نظر آنها فراگرفته و وارد فعالیت های تبلیغی رسانه ای شدیم.
مسؤول گروه تبلیغی اندیشه نوین قم تصریح کرد: از ابتدای کار، تمرکز خود را بر روی شبکه های ماهواره ای قرار دادیم و تولیدات رسانه ای را از طریق یک شبکه ماهواره ای آغاز کردیم و بعد از رصد موضوعات و برنامه های رسانه ای جبهه مقابل، به این نتیجه رسیدیم که نیاز است تا در بحث وهابیت ورود جدی داشته باشیم و با حمایت دفتر آیت الله مکارم شیرازی، توانستیم مستند و کلیپ های بسیار خوبی در بحث وهابیت و پاسخگویی به شبهات آنها تولید کرده و در جامعه عرضه کنیم.
حجت الاسلام مهر حسینی تولید محتوا در موضوع سبک زندگی را از دیگر فعالیت های این گروه تبلیغی برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیداتی که رهبر انقلاب بر موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی داشتند، برنامه های خود را در این موضوع متمرکز کردیم و توانستیم 15 تیزر و مستند با موضوع سبک زندگی اسلامی تولید کنیم و یکی از این مستندها که روایتگر زندگی مرجع تقلیدی بود که به وصیت فرزندش در روز عاشورا در یکی از روستاهای گلستان سخنرانی می کند، بازخورد بسیارخوبی از این مستند دیدیم.
وی افزود: البته برنامه ریزی ما در حال حاضر بر این محور قرار گرفته است که در حوزه تولید تخصصی فعالیت کنیم و موضوعات دینی و اجتماعی را در قالب بیانی جدید و قوی تولید کرده تا بتوانیم آثار قوی دینی را در مسیر رقابت با آثار دیگر، عرضه کنیم.
مسؤول گروه تبلیغی اندیشه نوین قم یکی از مشکلات موجود در عرصه تبلیغ نوین را نگاه سنتی بخشی از حوزه به فرآیند تبلیغ دانست و اذعان کرد: نظر بنده این است که ما توانایی ورود قوی به بحث تولید رسانه ای را داریم اما هنوز تعاملی میان نگاه سنتی بخشی از حوزه به فرآیند تبلیغ با نگاه نوین به بحث تبلیغ، به وجود نیامده و هنوز خیلی ها قانع نشده اند که نیاز است تا قدم هایی در این زمینه برداشته شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که فضا عوض شده است و اگر تا کنون با کتابت و منبرهای سنتی می توانستیم مفاهیم دینی را تبلیغ کنیم، اکنون نیاز است تا وارد فضای جدید شویم و آنقدر این فضا بزرگ شده و ما در این عرصه عقب هستیم که هرچه تولیدات رسانه ای انجام شود، در حد انجام وظیفه حداقلی است./872/ت302/ج