۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۴۷۸۰۸۰
استاد حوزه علمیه قزوین:

خلقت بهشت و جهنم از ملکوت و باطن آفرینش پدیدار می‌شود

حجت الاسلام ملکی با بیان این که خلقت بهشت و جهنم از ملکوت و باطن آفرینش پدیدار می‌شود، گفت: شایسته است که انسان همیشه آماده باشد و در انجام کارها و اعمال نیک و خیر سبقت و پیشی داشته باشد و حقوق مانده خود را ادا کند و خود را برای این سفر عظیم آماده سازد.
حجت الاسلام جواد ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام جواد ملکی، استاد حوزه علمیه قزوین بعد از ظهر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به عالم آخرت، گفت: عالم آخرت به برزخ و قیامت تقسیم می‎شود، برزخ عالم و نشئه‌ای میان دو عالم است، عالم مادی دنیا و عالم فوق مادی آخرت عالم برزخ را مضجع هم می‌گویند به اعتبار اینکه روح انسان در این عالم نسبت به عالم آخرت حالت خواب و بیداری را دارد.

وی در ادامه با اشاره به مراحل قیامت، افزود: صحنه نخست نفخه صور است، در آیه قرآن آمده است که و در صور دمیده می‌شود تمام کسانی که در آسمان ها و زمین هستند هلاک می‌شوند مگر افرادی که خداوند بخواهد پس بار دیگر در صور دمیده می‌شود، در این هنگام تمام موجودات هلاک شده زنده می‌شوند و به حال قیام درآمده و در انتظار امر پروردگار هستند.

استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه مرحله دوم از مراحل قیامت را، رفتن  بهشتیان به بهشت و رفتن جهنمیان به جهنم دانست و اظهار کرد: پس از دگرگونی در کل نظام آفرینش با دو نفخه صور اسرافیلی و آشکار شدن صحرای محشر و محشور شدن تمام موجودات جهنم و بهشت هم از ملکوت و باطن آفرینش پدیدار می‌شود، در آیه قرآن چنین آمده است آنگاه که جهنم شعله ور گردد و بهشت نزدیک شود.

وی در ادامه با اشاره به معنای مرگ، ابراز کرد: مرگ یا موت ضد حیات و زندگی است، مرگ در حقیقت واردشدن از این عالم به عالمی دیگر با حیاتی جدید است که حیات در عالم برزخ تا نفخه صور ادامه دارد؛ صور نخست اماته و ممات است و صور دوم حیات و احیا است، در عالم قیامت پس از جمع شدن تمام مردم تمثال مرگ را می‌آورند و آن را ذبح می‌کنند آنگاه همگان درمی‌یابند که دیگر مرگی وجود ندارد.

حجت الاسلام ملکی در ادامه با اشاره به نسبت دنیا به آخرت، تأکید کرد: امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند دنیا دار مجاز است و آخرت دار بقا و مقر، امام هادی(ع) هم پیرامون این مطلب می‌فرمایند مردم در دنیا با اموال مورد محاسبه قرار می‌گیرند و در آخرت با اعمال خود، از این رو حضرت امیر(ع) در بیانی نورانی می‌فرمایند ای مردم اسبابتان را جمع کنید و آماده سفر باشید چرا که راه دور و دراز است و توشه بسیار اندک و کم.

وی در پایان گفت: از آنجایی که همه انسان‌ها طعم مرگ را می‌چشند و خداوند متعال را ملاقات می‌کنند و اعمالشان مورد محاسبه پروردگار قرار می‌گیرد، شایسته است که انسان همیشه آماده باشد و در انجام کارها و اعمال نیک و خیر سبقت و پیشی داشته باشد و حقوق مانده خود را ادا کند و خود را برای این سفر عظیم آماده سازد./873/203/ب2

ارسال نظرات