۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۴۷۸۶۱۴
آیت الله علم الهدی:

آخوند ضد انقلاب از سرسخت ترین دشمنان امام زمان است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اگر یک آخوند متحجر پیدا کردید، همانطور که با وهابی می جنگید با او بجنگید چرا که اگر تحجر مسلط شود واقعا مصیبت است؛ آخوند ضد انقلاب از سرسخت ترین دشمنان امام زمان(عج) است.
 آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در درس خارج فقه حکومتی که با موضوع «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به ادامه تبیین دیدگاه مرحوم صاحب جواهر پیرامون ولایت فقیه پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخشی از این جلسه، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل را تحقق آرمان تمام فقها در طول تاریخ دانست و گفت: آنچه امام عمل کردند، عصاره تمام افکار و آرزوهای فقها و علما در طول بیش از هزار و صد سال غیبت امام زمان(عج) بوده که امروز به دست ما سپرده شده است.

پاسخ به استدلال های مخالفان انقلاب اسلامی

آیت الله علم الهدی با بیان این که در زمان انقلاب عده ای از علما بودند که با نهضت اسلامی مخالفت کرده و آن را نادرست می دانستند، خاطرنشان کرد: عده ای در زمان مبارزه مخالف نهضت بودند که جمعی از آن ها بعد از انقلاب با امام هم راستا شدند اما خدا نکند عالِمی بی دین شود. برخی حتی پس از انقلاب برای مخالفت با امام(ره) این گونه استدلال کردند که تشکیل حکومت باید با بیعت مردم آغاز شود و از امام می پرسیدند «چرا شما مبارزه کردید و با مبارزه حکومت تشکیل دادید؟»

وی در پاسخ به شبهه مخالفان انقلاب اسلامی، یادآور شد: اگر فقیه قدرت تشکیل حکومت داشته باشد و مردم نیز با او حاضر به بیعت باشند، قیام و مبارزه بر او واجب است؛ نه این که بنشیند تا مردم به در خانه او بیایند و بخواهند با او بیعت کنند.

مبارزه با تحجر باید مانند مبارزه با وهابیت باشد

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به مذموم بودن تحجر در هر زمان و دوره ای، به شرایط متحجرانه حاکم بر نجف اشرف در زمان مرحوم صاحب جواهر اشاره و اظهار کرد: اگر یک آخوند متحجر پیدا کردید، همانطور که با وهابی می جنگید با او بجنگید چرا که اگر تحجر مسلط شود واقعا مصیبت است. آخوند ضد انقلاب از سرسخت ترین دشمنان امام زمان(عج) است. مرحوم صاحب جواهر در چنین فضایی قرار داشتند و در کتاب تجارت خود در میان بحث بیع سخن خود درباره ولی فقیه را مطرح کرده است.

آیت الله علم الهدی افزود: مرحوم کاشف الغطاء نیز عبارتی درباره امر به معروف و نهی از منکر دارند و می گویند آن جا که نیاز به ورود حکومت است، ولی فقیه باید حکومت را تحصیل کند. یکی از مطالب بکر صاحب جواهر این است که پاسخ به این سؤال را مطرح کرده که «آیا لازم است فقط زمانی که مردم به سوی فقیه آمدند حکومت را بپذیرد یا این که خودش برای تحصیل حکومت باید تلاش کند؟»

وی ادامه داد: آیا اگر مردم اجتماع نکردند، قیام بر ولی فقیه جائز است تا بتواند حکومت را تحصیل کند؟ برخی به فرمایش امیرمؤمنان(ع) در خطبه شقشقیه استدلال کرده اند که «حضور حاضر باید باشد و اگر نباشد، تشکیل حکومت بر ولی واجب نیست» و می گویند با توجه به این نکته، قطعا ولی فقیه از ولی معصوم(ع) جلوتر نیست.

تبیین استدلال مرحوم صاحب جواهر برای قیام ولی فقیه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تأکید کرد: مرحوم صاحب جواهر این گونه مطرح کرده که آیا اصولا امر به معروف و نهی از منکر وجوب دارد یا خیر. سپس می گوید اگر امر به معروف و نهی از منکر جز با تشکیل قدرت ممکن نباشد، فقیه باید برای تحصیل حکومت قیام کند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: اگر در زمانی مثل زمان آیت الله بروجردی، فقیه عوامل قدرت و امکان تشکیل حکومت نداشته باشد، چون تکلیف مشروط بر قدرت است، معذور است اما اگر قدرت تشکیل حکومت داشته باشد، تشکیل حکومت بر او واجب است چرا که مقدمه یک امر واجب، واجب است.

وی در بخش دیگری از درس خارج فقه امروز خود به این پرسش که «آیا ولی فقیه منصوب امام زمان(عج) است یا خیر؟» پاسخ داد و گفت: مبنای مرحوم کاشف الغطاء این است که این حاکم را امام(ع) نصب کرده چرا که او وکیل امام(ع) است و کاری که انجام می دهد، گویی خودِ امام(ع) انجام داده است. اما این گونه نیست چرا که اگر صحیح می بود، پس وقتی محقق کرکی شاه صفوی را نصب می کرد، باید آن شاه را نیز منصوب از طرف امام زمان(عج) قلمداد می کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ولایت امام زمان(عج) را عین ولایت پیامبر اکرم(ص) دانست و در تبیین جایگاه ولایت فقیه بر اساس توقیع شریف امام زمان(عج)، اظهار کرد: امام زمان(عج) به نائب خود وکالت عامه داده اند و تمام مبنای استدلالی ما بر ولایت مطلقه فقیه، همین وکالت عامه او از طرف امام زمان(عج) است. اما آیا می توانیم به یک مجتهد جامع الشرایط تعابیر «حجت الله» و «ولی الله» را نسبت دهیم؟ خیر؛ می گوییم «حجت حجت الله.»

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که تعبیر «اولی الامر» نیز مخصوص معصوم(ع) است و در غیر این صورت، فرمان پروردگار بر خلاف فطرت بشر می شد، گفت: روایتی که در تفسیر این آیه شریفه آمده، 12 امام معصوم(ع) را نام می برد و استدلالی که ما برای اثبات ولایت فقیه به «اولی الامر» می کنیم، به معنای این است که امام زمان(عج) بر اساس این روایت اولی الامر محسوب می شوند و در نتیجه اطاعت از ایشان که نسبت به رجوع به ولی فقیه در عصر غیبت فرمان داده اند، واجب است. پس استدلال ما به این آیه شریفه به معنای این نیست که ولی فقیه را مصداق اولی الامر بدانیم./201/820/ب1

ارسال نظرات