۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۴۸۲۰۱۹
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

تفکر دینی و انقلابی رونق بخش دانشگاه ها

مخبر دزفولی گفت: گاه در دانشگاه‌ها سختی‌ها، نارسایی‌ها، کمبودها، بی‌مهری‌ها و بی‌تفاوتی‌هایی وجود دارد، اما آنچه غلبه و تفوق دارد جریان فرهنگیِ دینی و انقلابی است.
دکتر مخبر دزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین «اختتامیۀ یازدهمین سوگوارۀ نواها و اشعار آیینی» با حضور دکتر محمد رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی  هیأت رزمندگان اسلام برگزار شد.

مخبر دزفولی ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه(س) گفت: وجود روحیه دفاع از مستضعفان و حمایت از مظلومان در کشورمان، منبعث و برآمده از فرهنگ فاطمی(س) است.

وی افزود: احیاگر این فرهنگ متعالی و الهی در قرن حاضر امام خمینی(ره) بودند و هم اکنون نیز رهبر معظم انقلاب پرچمدار این فرهنگ هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به همین اعتبار می‌توان گفت فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدوی (عج) هم ریشه در جریانی دارند که فرهنگ فاطمی(س) منشا آن است.

مخبر دزفولی با اشاره به ماهیت فرهنگ فاطمی(س) گفت: این فرهنگ فاطمی(س)  بود که ما را در مبارزه با طاغوت، دفاع مقدس و همه برهه‌های حساس تاریخ انقلاب اسلامی پیروز کرد.

وی با تشریح ابعاد این فرهنگ افزود: فرهنگ فاطمی(س) فرهنگ ایثار  است و در جای جای این فرهنگ از نزول سوره هل اتی تا دفاع حضرت فاطمه(س) از ولایت، ایثار و از خودگذشتگی را در حد اعلا مشاهده می کنید.

مخبر دزفولی گفت: انقلاب اسلامی هم یک رمز و کلید واژه بزرگ دارد و آن نام حضرت فاطمه زهرا (س) است و در هر مقطعی که به مشکل برخوردیم با این نام مبارک از مشکلات سرافراز بیرون آمدیم .

وی با تاکید بر ابعاد مختلف فرهنگ فاطمی(س) افزود: فرهنگ فاطمی(س) فرهنگ جهاد اعتقادی است و محور این جهاد اعتقادی دفاع از ولایت و امامت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ولایت و امامت همان چیزی است که امروز هم این انقلاب و این کشور را در جهان متلاطم کنونی، سربلند و سرافراز کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: تبلور و نمود بارز فرهنگ فاطمی(س) را امروز در شهدای مدافع حرم می بینیم.

وی افزود: این شهدای بزرگوار بعضا جوانانی هستند که حتی دوران دفاع مقدس را ندیده اند، اما جریان فرهنگ فاطمی(س) در جامعه توانسته این چنین جوانان ایثارگری تربیت کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دفاع از مرزهای عقیدتی اسلام و تشیع مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و چه در ایران و چه در عراق و سوریه و یمن و هر جا که دفاع از حریم اسلام و انسانیت مطرح باشد؛ دانش آموزان مکتب فاطمی(س) حضور دارند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: این فرهنگ الهی در عرصه پیشرفت علمی کشور نیز خود را نشان داد و ما بسیاری از دستاوردهای علمی کشورمان و از جمله انرژی هسته‌ای را مرهون این فرهنگ هستیم.

وی افزود: اگر امروز با پیشرفت علمی و فناوری کشور با استفاده از تحریم و ترور مخالفت می شود، علت آن است که این پیشرفت برای دشمنان ما خطرناک است.

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اگر کشورمان توانسته تاکنون در مقابل همه دشمنی‌ها سربلند و سرافراز بماند، علت آن اتکا به ذات خداوند متعال و فرهنگ اهل بیت(ع) است.

مخبر دزفولی گفت: همان روحیه ای که جوان ایثارگر ما را به میدان دفاع از حریم اهل بیت(ع) در عراق و سوریه می کشاند، در میدان جهاد علمی نیز جوان دانشمند مسلمان ایرانی را به موفقیت‌های بزرگی نائل می سازد.

وی افزود: فناوری کشور، اعم از علوم مهندسی، علوم پزشکی و فناوری‌های پیشرفته در حال خدمت هستند و بالاترین ظرفیت‌های علمی را از خود نشان داده‌اند از همان جنس جوانانی‌اند که شما بخشی از آن‌ها را با فرهنگ فاطمی در شهدای مدافع حرم می‌بینید.

وی افزود: البته گاه در دانشگاه‌ها سختی‌ها، نارسایی‌ها، کمبودها، بی‌مهری‌ها و بی‌تفاوتی‌هایی وجود دارد، اما آنچه غلبه و تفوق دارد جریان فرهنگیِ دینی و انقلابی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در کنار کمبودها، نقصان‌ها، کاستی‌ها و آسیب‌ها، قله‌های موفقیت را نیز داریم؛ اما بعضی‌ها می‌خواهند این قله‌های موفقیت را حذف و محو کنند.

 عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با بیان این که امنیت کشور در سایه فرهنگ فاطمی پدید آمده است، گفت: در سایه همین فرهنگ فاطمی(س)  امروز ایران اسلامی جزیره امن در منطقه است و کشور ما در معادلات منطقه ای و فراتر منطقه ای تأثیرگذار است.

وی در پایان ضمن تقدیر از هیئت رزمندگان اسلام گفت: این هیئت و همه هیئت‌های انقلابی که برآمده از فرهنگ فاطمی(س) دفاع مقدس هستند، مناسب ترین محمل برای انتقال پیام‌های ارزشی انقلاب اسلامی هستند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این مراسم از برگزیدگان «یازدهمین سوگوارۀ نواها و اشعار آیینی» با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد./998/د102/س

ارسال نظرات