۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۴۸۲۸۰۲
رییس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی مطرح کرد؛

اقتصاد مقاومتی ظرفیت سازی است نه محدودیت

نجفی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی برخلاف عده ای که می گویند محدودیت سازی است، یک ظرفیت سازی است و می تواند ظرفیت های زیادی را برای ما آزاد کند، مثل آزادی معنوی.
نجفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، همایش ملی «اقتصاد مقاومتی، پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد»، 4 اسفند ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.

بنابر این گزارش، دکتر موسی نجفی، رییس همایش در ابتدای مباحث خود با اشاره به اهداف برگزاری این همایش اظهار کرد:  بعد از آن که مقام معظم رهبری امسال را با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند، مشاهده کردیم که خیلی وقت ها نامگذاری ها فقط با حمایت های مسئولین حکومتی و نهادهای رسمی همراه است و همه نهادها نیز از اول تا اخر سال اعلام حمایت می کنند و تمام می شود.

وی ادامه داد: لذا تصمیم گرفتیم اجازه ندهیم بحث به این مهمی را به بیانه های رسمی حکومت و دولت خلاصه شود و فکری بکنیم که این بحث به پایش دانشگاه و حوزه و محققان کشیده شود، به همین دلیل نهادهای علمی و فرهنگی جمع شدند تا این بحث را به سرانجامی برسانند که حاصل آن 6 کار علمی بعد از نُه ماه تلاش شد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی ما را به فضیلت فراموش شده در تاریخ متوجه کرده است، تصریح کرد: دیدیم که می توانیم یک بعد و زمینه و ریشه تاریخی برای آن قایل شویم، نهضت بیداری اسلامی سه مرحله نهضت، نظام و تمدن دارد، اگر اندیشه تحریم در مرحله جنبش، ریشه اقتصاد مقاومتی است در مرحله سیاسی، اقتصاد مقاومتی با بُعد اثباتی باید تعریف شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه بحث اقتصاد مقاومتی دو آسیب دارد، یکی چشم انداز چپ، سوسیالیستی و حالت ریاضتی و دیگری چشم انداز لیبرال؛ قرائت ما بدون این افراط و تفریط است و سعی می کنیم در چشم انداز بیداری اسلامی و تمدن اسلامی به آن نگاه کنیم.

نجفی با اشاره به داشتن نگاه تاریخی به مباحث اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: این نگاه سه نکته را به ما می دهد، یعنی اعتدال، عمق و انصاف و باعث می شود که طرح مساله خوبی داشته باشیم؛ اما در توضیح بعد تمدنی باید بگویم که ما دو نوع تعلق تمدنی داریم، یکی تعلق تمدنی به اسلام و دیگری تعلق تمدنی به غرب، مهم آنکه تعلق فرهنگی ذیل تمدن است.

رییس همایش ملی «اقتصاد مقاومتی، پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد» در ادامه تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی با صبغه فرهنگی اسلامی و تعلق تمدنی اسلامی است. این ویژگی بالایی است و فقط با بیانیه های رسمی و شعارها محقق نمی شود.

رئیس گروه نظریه‌پردازی انقلاب اسلامی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر تعلق تمدنی اسلامی را در مقابل تعلق تمدنی غربی بگذاریم دیگر از این واژه های توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی نجات می یابیم و وارد یک ادبیات دیگر و زنجیره ای از مفاهیمی چون استعمار کهنه، استعمار نو، استعمار فرانو می شویم.

نجفی تاکید کرد: بحث اقتصاد مقاومتی ما را وارد ماجرای بزرگ تری که ماجرای دیروز، امروز و فردای ماست، می کند. در ضمن بحث اقتصاد مقاومتی یک ظرفیت سازی است بر خلاف عده ای که می گویند محدودیت سازی است و می تواند ظرفیت های زیادی را برای ما آزاد کند، مثل بحث آزادی معنوی است.

وی در ادامه گفت: برای اینکه اندیشه اقتصاد مقاومتی وارد زندگی روزمره مردم شود باید فرهنگسازی، مقدس سازی و هنر را به کار بگیریم. تاریخ نیز این هشدار را به ما می دهد که گذشتگان از 140 سال قبل که نهضت تحریم شروع شد و بعد از آن ادامه یافت، مراجع و بزرگان ما این اندیشه را اندیشه مقدس می دانستند.

نجفی با اشاره به نامه مرحوم محدث نوری تصریح کرد: نامه ای در مورد شرکت اسلامیه دارند که می گویند: «نوع مسلمانان سال های است که اثر اجابت در دعای خود نمی بینند... ».

رئیس گروه نظریه‌پردازی انقلاب اسلامی موسسه امام خمینی(ره) افزود: مقدس سازی در اندیشه اقتصاد مقاومتی دیده می شود و حکم مشهور میرزای شیرازی هم که نگفت فقط حرام است بلکه گفت مقابله با امام عصر(عج) است، یعنی بحث ورود استعمار را مقابل مهدویت قرار داد.

این محقق تصریح کرد: برای فرهنگ سازی رشته های مختلف علوم انسانی هم در حوزه و هم در دانشگاه باید وارد میدان شوند، به نظر من مساله اقتصاد مقاومتی همان مساله ما می توانیم و استقلال اقتصادی است که خودش زیرمجموعه ای از استقلال فرهنگی است.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: از این جنبه این سمینار به این مساله توجه دارد، ما هم در مقام دستورالعمل نیستیم اما می توانیم طرح مساله کرده و آسیب شناسی کنیم، اگرچه آخر سال است ولی این بحث، بحث دهه های آینده کشور ما و ماجرایی است که ادامه دارد، فکر می کنم که در بحث اقتصاد مقاومتی طرح درست مساله و شناخت ابعاد آن مهم است، تا به این ابعاد نپردازیم این مساله میسر نخواهد شد./1325//102/خ

ارسال نظرات