۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۴۸۴۴۶۲
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

گرم نگه داشتن کانون خانواده از مهم ترین عوامل تربیت فرزند صالح

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: بهترین شرایط در خانه زمانی ایجاد می شود که کانون خانواده گرم باشد؛ در چنین شرایطی فرزندان متدین و متشخص تربیت می شوند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه عزاداری صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: ضیق معشیت نمی تواند کانون خانواده های گرم را سرد کند.

وی در ادامه تشریح شخصیت حضرت زهرا(س)، افزود: روز گذشته عرض کردیم که یکی از امتیازات حضرت زهرا(س) این بوده است که نسبت به امور داخل خانه، همسرداری و فرزند پروری اهتمام ویژه داشته اند.

حضرت آیت الله مظاهری با توجه به روایات نقل شده از سنی و شیعه خاطرنشان کرد: بعد از ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س)، پیامبر(ص) به خانه این دو بزرگوار رفتند و دست ایشان را در دست دیگری قرار دادند و فرمودند، اگر یکی از شما نبودید برای دیگری هم کفوی پیدا نمی شد، سپس به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند این امانت را به تو سپردم؛ پیامبر(ص) کارهای بیرون از منزل را به امیرالمؤمنین(ع) و کارهای داخل منزل را به حضرت زهرا(س) سپردند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که وظیفه زن در خانه مهم تر و سخت تر از وظیفه مرد در بیرون از خانه است، اذعان کرد: حضرت زهرا(س) وظیفه خود را به خوبی در خانه انجام دادند و نتیجه این انجام وظیفه فرزندانی همچون حسنین(ع) و زینبین(س) هستند که تنها اگر خدمات حضرت زینب(س) بعد از واقعه کربلا نبود، دین اسلام پایمال می شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: همسرداری حضرت زهرا(س) بسیار قابل توجه است؛ در شرایطی که امیرالمؤمنین(ع) به عنوان سپهسالار جنگ های بین مسلمانان و مشرکان دائماً در حال نبرد بودند، حضرت زهرا(س) بدون این که به ایشان شکوه ای ببرند، با عفت و حیا با توجه به فقری که داشتند، زندگی را به خوبی اداره می کردند.

وی توضیح داد: وظایف زن در خانه بسیار مهم و سنگین است ولی اگر زنی در وظایف همسرداری، فرزند داری و خانه داری، تسامح و تساهل بورزد، گناه بزرگی مرتکب شده است.

حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه سی و دوم سوره مائده که می فرماید «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا  بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا»، ابراز کرد: امام باقر(ع) در روایتی عجیب می فرمایند، منظور این آیه یعنی اگر مادری فرزند صالحی به جامعه تحویل دهد، مثل این است که همه جامعه را صالح کرده است و اگر فرزند طالحی به جامعه تحویل دهد، مثل این است که همه جامعه را طالح کرده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که بچه داری، خانه داری و شوهرداری مشکل است، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در آخرین مکالمه خود با امیرالمؤمنین(ع) به ایشان عرضه می دارند، هیچگاه کاری نکرده ام که به واسطه آن تو را آزار داده باشم و امیرالمؤمنین(ع) نیز این سخن حضرت زهرا(س) را تأیید می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان داستانی از شخصی که پیامبر(ص) با دستان خودشان او را دفن کرده بودند، گفت: پیامبر(ص) مردی را با دستان خودشان دفن می کنند و می گویند او بهشتی شد ولی قبر آنچنان او را فشار داد که استخوان هایش درهم شکست، مردم گفتند دلیل این مسأله چیست، پیامبر(ص) فرمودند او با اهل خانه اش بد رفتاری می کرد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: افرادی که کانون خانواده را سرد می کنند بدانند فشار قبر دارند، مهم ترین وظیفه زن و شوهر گرم نگه داشتن کانون خانواده خودشان است؛ انسانی که فحش می دهد یا حق همسرش را ادا نمی کند، مسلمان نیست؛ بد اخلاق کسی است که محیط خانه را با رفتارش، سرد می کند.

وی اظهار کرد: اگر کانون خانواده گرم باشد، ضیق معیشت هرگز نمی تواند ارتباط افراد را با یکدیگر سرد کند؛ گرم نگه داشتن کانون خانواده مشکل است ولی لازمِ قطعی است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که بدترین بلاها سرد بودن کانون خانواده است، اذعان کرد: بهترین شرایط در خانه زمانی ایجاد می شود که کانون خانواده گرم باشد؛ در چنین شرایطی فرزندان متدین و متشخص تربیت می شوند.

وی در پایان افزود: مثل حضرت زهرا(س) شدن ممکن نیست ولی ما باید برای شبیه ایشان شدن تلاش کنیم؛ رفتار اجتماعی حضرت زهرا(س) باید برای همه زنان سرمشق باشد./201/867/ب1

ارسال نظرات