۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۸۴۷۰۱
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

بشر برای نجات از جاهلیت باید به مکتب حضرت زهرا پناهنده شود

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: بشریت امروز اگر بخواهد از جاهلیت به جایی پناهنده شود، جز به درب خانه فاطمه زهرا(س) امکان پذیر نیست.
مراسم عزاداری  طلاب وفضلا به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز در مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت زهرا(س) که در محل مدرسه علمیه آیت الله خویی مشهد برگزار شد، با اشاره به شخصیت والای آن حضرت، برلزوم کسب معرفت نسبت به جایگاه حضرت زهرا(س) و بهره مندی از این معرفت تأکید کرد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: جملات والایی درباره شخصیت والای حضرت زهرا(س) آمده است، اما باید اندیشید که حقیقت این جایگاه کجاست. مفهوم حقیقی «ام ابیها» چیست؟ چرا درک شب قدر بستگی به معرفت نسبت به حضرت زهرا(س) دارد؟ شب قدری که سالک الی الله می تواند ره صدساله را به برکت نام فاطمه(س)، یک شبه طی کند. این عنایتی است که به برکت کوثر وجود حضرت زهرا(س) به این امت و به بشریت مرحمت شده است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: شایسته است که زندگی انسان کوثری شود و در غیر این صورت زندگی او تکاثری است. راه این که انسان، کوثری مشی کند و در گرفتاری های تکاثر اسیر نشود، فقط از درب خانه حضرت زهرا(س) می گذرد. باید دانست که حقیقت این جایگاه کجاست.

وی در تبیین جایگاه حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: امام بزرگوار ما در تفسیر سوره مبارکه قدر در کتاب آداب الصلاة می فرمایند «حقیقت شب قدر، حقیقت محمدیه فاطمیه است.» معرفت نسبت به حضرت زهرا(س)، معرفت شناسنامه ای نیست، معرفت ولایی است. صدیقه طاهره(س) مقام ولایت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: امام زمان(عج)  نسخه حضرت زهرا(س) را معرفی کرده و می فرمایند «برای من در دختر پیامبر(ص) الگویی نیکو است.» تمام صفات و اسمای الهی را می توان در وجود فاطمه(س) دید.

تبیین شباهت سیره سیاسی حضرت زهرا(س) و امام هشتم(ع)

تولیت آستان قدس رضوی گفت: از مهم ترین نکاتی که می تواند در سیره عملی و رفتاری حضرت زهرا(س)، برای جامعه بشری درس آموز باشد این است که تمام تلاش شان بر آن بود که نگذارند مدینه ای را که پیامبر(ص) زحمت اصلاحش را کشیده به مدینه العرب باز گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که پیامبر اکرم(ص) تعبیر «بضعه منی» را تنها برای حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) به کار برده اند، اظهار کرد: واقعه ای پس از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاده که معنای حقیقی بضعه را مشخص کند. وجود فاطمه(س) سرمایه پیامبر(ص) است و باید در اتصال بین رسالت رسول و ولایت ولی نمود پیدا کند. حادثه ای در آن زمان اتفاق افتاد که در زمان امام رضا(ع) نیز اتفاق افتاد و آن عبارت است از تلاش برای هضم ولایت در خلافت.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در تبیین وجه شباهت سیره حضرت زهرا(س) با سیره سیاسی امام هشتم، افزود: نقشه ای که خلیفه عباسی ولایتعهدی امام رضا(ع) کشید، با این هدف بود که جریان امامت رنگ ببازد و خلافت جایگزین آن شود تا زعامت امور دین و دنیای مردم در خلافت عباسی هضم شود اما هوشیاری و مدیریت امام رضا(ع) وضعیت آن زمان را به صورتی تبدیل کرد که بهترن زمان برای نشر معارف دینی شد و از همین رو نقشه شهادت امام رضا(ع) را کشیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این نکته در سیره حضرت زهرا(س) نیز اتفاق افتاد. بضعه بودن وجود مقدس صدیقه طاهره آن جا خودنمایی کرد که وقتی قرار بود جریان امامت در خلافت هضم شود، این سرمایه وجودی پیامبر(ص) با دو سلاح خطبه نورانی و اشک دیدگانش راه را روشن کرد. این اشک عادی نبود؛ اشک افشاگر بود.

حضرت  زهرا(س) با نفاق بدون نقاب مبارزه کرد

وی با بیان این که جریان نفاق از ابتدا در دو شکل «بی نقاب» و «با نقاب» به فعالیت پرداخت، سیره سیاسی حضرت زهرا(س) را مبارزه با نفاق بی نقاب دانست و گفت: ایشان باید علیه این جریان روشنگری می کردند تا مدینه النبی به مدینه العرب باز نگردد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) گمشده امروز عالم است و اگر کسی ایشان را شناخت، درب خانه دیگری را نخواهد زد. امام هشتم فرمودند «اگر مردم زیبایی کلام ما را بدانند، از ما تبعیت خواهند کرد» و ما در روز عزای حضرت زهرا(س) باید پیمان ببندیم که بتوانیم جامعه بشری را از چشمه جوشان معارف آن ها سیراب کنیم. بشریت امروز اگر بخواهد از جاهلیت به جایی پناهنده شود، جز به درب خانه فاطمه زهرا(س) امکان پذیر نیست./820/پ201/ص

ارسال نظرات