۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۸۶۲۵۶
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

لزوم فراگیری اصول عقاید از سوی والدین برای پاسخ به شبهات فرزندان

آیت الله مظاهری گفت: دشمن با شبهه افکنی راجع به شفاعت اهل بیت و مسائل دیگر، قصد دارد فرزندانمان را از ما بگیرد از این رو باید به مسائل اعتقادی تسلط داشته باشیم.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: شفاعت تنها به پیروان اهل بیت(ع) می رسد.

وی در ابتدا با مروری بر مبحث روز گذشته افزود: خداوند در آیه چهل و هفتم سوره بقره، یهودیان را مخاطب قرار می داد و به طور خاص خطاب به شیعیان می فرمود، اگر قدر شیعه بودن خود را ندانید و شکر این نعمت بزرگ الهی را لساناً و عملاً به جای نیاورید، این نعمت از شما سلب می شود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که تبعیت از اهل بیت(ع) برای شکر عملی لازم است، اظهار کرد: خداوند در آیه شصت و هشتم سوره بقره که می فرماید «وَاتَّقُوا یَوْمًا لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا وَلا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلا یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا هُمْ یُنْصَرُونَ»، به عاملی که سبب تبعیت از اهل بیت(ع) می شود اشاره دارد؛ یکی از عوامل اصلی که سبب تبعیت شیعه از اهل بیت(ع) می شود، یاد مرگ و قیامت است.

رییس حوزه علمیه اصفهان توضیح داد: اگر خواهان شفاعت اهل بیت(ع) در آخرت هستیم، باید روزی چندین مرتبه به یاد مرگ بیفتیم، همین یاد مرگ انسان را به سمت پیروی از اهل بیت(ع) و نهایتاً عبودیت پروردگار سوق می دهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که شفاعت اهل بیت(ع) تنها به کسانی می رسد که برای بندگی پروردگار تلاش کرده اند، اذعان کرد: نباید کار و تلاش برای رسیدن به بندگی پروردگار را رها کنیم وگرنه از نعمت شفاعت اهل بیت(ع) بی بهره می مانیم.

وی با بیان داستانی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در جمع اصحابشان حضور داشتند، یک مرتبه آهی کشیدند و فرمودند، روز قیامت روز سختی است، سپس با خودشان گفتند، زاد و توشه کم دارم و راه طولانی و خطرناک و وحشتناک است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: زندگی ما دائماً باید با یاد مرگ ممزوج باشد؛ وقتی امیرمؤمنان(ع) با آن مقام والا این گونه تضرع می کردند، تکلیف ما معلوم است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که مسأله شفاعت اهل بیت(ع) بیش از 30 بار در قرآن تکرار شده است، اظهار کرد: از نظر قرآن شفاعت اهل بیت(ع) وجود دارد ولی از منظری قرآن می فرماید، مواظب باشید راجع به مسأله شفاعت دچار اشتباه نشوید؛ آیه «وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللَّهِ ۚ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ» می فرماید، بت پرستان بت ها را شفیع خود می دانستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: شفاعت اهل بیت(ع) در روز قیامت با اذن خداوند صورت می گیرد و قرآن به این مسأله در آیة الکرسی اذعان دارد.

وی با اشاره به آیه بیست و هشتم سوره انبیاء که می فرماید «یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا یَشْفَعُونَ إِلا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُمْ مِنْ خَشْیَتِهِ مُشْفِقُونَ»، تشریح کرد: تنها کسانی که مرضی خداوند هستند مشمول شفاعت اهل بیت(ع) واقع می شوند.

حضرت آیت الله مظاهری گفت: از دیدگاه تشیع، اهل بیت(ع)، مراجع، علما و اولیای الهی در روز قیامت حق شفاعت دارند؛ یکی از تفاوت های اساسی شیعه با مکتب جعلی همچون وهابیت، در همین مسأله شفاعت است؛ در مکه و مدینه کسی حق ندارد یاعلی(ع) و یا رسول الله بگوید و اگر بگوید مشرک است؛ سنی ها به داغی وهابیون نیستند ولی آن ها شفاعتی که شیعه قبول دارد را قبول ندارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که زمان فعلی زمان شبهه افکنی است، اذعان کرد: دشمن به سبب جهالت ما و فرزندانمان با شبهه افکنی راجع به شفاعت اهل بیت(ع) و مسائل دیگر، قصد دارد فرزندانمان را از ما بگیرد و ما باید روی برخی از مسائل اعتقادی احاطه خوبی داشته باشیم.

وی در تفسیر معنای شفاعت افزود: شفاعت چندین معنا دارد؛ معنای اول شفاعت دعا کردن است، اهل بیت(ع) برای شیعیانشان دعا می کنند و افراد لایق، مشمول دعای اهل بیت(ع) می شوند؛ ما موظف هستیم روی همین مرتبه از معنای شفاعت تأکید زیادی داشته باشیم و روی آن اصرار بورزیم.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: معنای دیگر شفاعت، واسطه فیض قرار گرفتن است؛ شیعه معتقد است اهل بیت(ع) واسطه فیض میان خداوند و عالم هستی هستند؛ در حال حاضر امام عصر(عج) واسطه فیض هستند.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: امام معصوم(ع) در روایتی می گویند، در روز قیامت امام حسین(ع) جلوی صفی حرکت می کنند و شیعیان و محبانشان پشت سرشان حرکت می کنند و وارد بهشت می شوند./201/867/ب1

ارسال نظرات