صبر و استقامت؛ تنها راه غلبه بر استکبار جهانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: توبه کردن از روی ناچاری، فایده ای ندارد.
وی در تفسیر آیه پنجاهم سوره بقره که می فرماید «وَإِذْ فَرَقْنَا بِکُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَیْنَاکُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ»، افزود: این آیه به داستان معروف نجات حضرت موسی(ع) و قوم بنی اسرائیل از دست فرعون اشاره دارد و مسأله غرق شدن فرعون و سپاهش را بیان می کند.
حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: زمانی که حضرت موسی(ع) به همراه قوم بنی اسرائیل به رود نیل برخورد کردند، هیچ راهی برای بازگشت وجود نداشت، همچنین هیچ راهی برای فرار از دست فرعونیان نداشتند؛ به همین سبب جبرئیل آمد و به حضرت موسی(ع) فرمود، عصایت را به دریا بزن، وقتی عصای حضرت موسی(ع) به دریای نیل برخورد کرد، آب ها شکافته شد و یک راه صاف و مسطح برای حضرت موسی(ع) و قوم بنی اسرائیل از یک طرف رود نیل تا طرف دیگر آن باز شد.
رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: حضرت موسی(ع) به همراه قوم بنی اسرائیل از رود نیل که شکافته شده بود، گذشتند و راه همچنان باز بود تا فرعون به همراه سپاهش وارد این راه شدند؛ فرعون با آن هوش سرشاری که داشت و دیگران او را به عنوان خدای خودشان پذیرفته بودند، دستور داد همه از راه باز شده وارد رود نیل شوند وقتی آخرین فرد از سپاه فرعون وارد رود نیل شد، یکمرتبه آب ها روی هم ریخت و همه آن ها غرق شدند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که فرعون خداوند را قبول داشت ولی حسّ ریاست طلبی او را به ادعای خدایی داشتن وادار کرده بود، اذعان کرد: قرآن در آیات نودم و نود و یکم سوره یونس که می فرماید «وَجَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْیًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِیلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ آلآنَ وَقَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَکُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ»، مسأله پشیمان شدن فرعون را یادآوری می کند، از طرفی می فرماید، توبه ای که از روی ناچاری باشد، فایده ای ندارد.
وی ادامه داد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، زمانی که فرعون در حال غرق شدن بود و به همین سبب از خداوند درخواست کرد که او را ببخشد، جبرئیل آمد و مشتی لجن بر دهان فرعون زد تا صدایش درنیاید.
حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: زمانی که حضرت موسی(ع) به همراه قوم بنی اسرائیل جان سالم از دست فرعون و سپاهش به در بردند، تصمیم گرفتند به فلسطین بروند و برای زندگی در آن جا مستقر شوند؛ قوم بنی اسرائیل در طول راه بسیار حضرت موسی(ع) را اذیت کردند ولی حضرت موسی(ع) مأمور به سازش با آن ها بودند؛ خداوند ابری را بالای سر این قوم بهانه گیر قرار داده بود تا نور و گرمای آفتاب آن ها را اذیت نکند، همچنین از طریق چندین سنگ چشمه هایی جاری می شد و آب گوارایی برای آن ها تأمین شده بود و بالاتر از این دو نعمت، قرآن می فرماید، غذاهای فوق العاده عالی در هر وعده غذایی از ملکوت برای آن ها نازل می شد و آن ها استفاده می کردند، با این حال باز هم بهانه گیری های آن ها ادامه داشت.
رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: روزی قوم بنی اسرائیل به روستایی رسیدند که اهالی آن روستا بت پرست بودند، قوم بنی اسرائیل با مشاهده اهالیِ بت پرست این روستا، به حضرت موسی(ع) گفتند، ما هم می خواهیم بت بپرستیم، این بهانه گیری قوم بنی اسرائیل سبب شد که 40 سال در یک بیابان سرگردان شوند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به آیات قرآن و روایات تاریخی ادامه داد: شرایط بهرمندی از غذا، آب و سایه برای قوم بنی اسرائیل تغییر نکرد ولی یک کوه بالای سر آن ها مستقر شده بود که اگر باز هم ناشکری کردند روی سرشان خراب شود؛ قوم بنی اسرائیل از رفتار خود توبه کردند و خداوند توبه آن ها را پذیرفت، بعد از پذیرش توبه از سرگردانی خارج شدند و راه فلسطین را پیدا کردند و راهی فلسطین شدند، وقتی به فلسطین رسیدند، قرار شد به همراه حضرت موسی(ع) برای مبارزه با پادشاه فلسطین مهیا شوند ولی یکمرتبه جا زدند و قرآن می فرماید، به حضرت موسی(ع) عرضه داشتند، تو با خدایت برو و فلسطین را فتح کن، سپس ما به تو می گرویم.
وی اذعان کرد: خداوند با بیان این داستان های قرآنی قصد دارد به ما درس اخلاق بدهد؛ آیات مربوط به مراودات قوم بنی اسرائیل با حضرت موسی(ع) می گوید، تنها با صبر و استقامت می شود بر استکبار جهانی امروزی که نماد فرعونیان است، غلبه پیدا کرد؛ البته خداوند در آیات پنجم و ششم سوره قصص که می فرماید «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الأرْضِ وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ»، وعده پیروزی قطعی بر فرعونیان زمان را به شیعه داده است./201/867/ب1