غفلت از مبانی فرهنگی در معماری شهری آسیب زاست
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 134 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
در این جلسه دکتر حداد عادل طی سخنانی با گرامیداشت فرارسیدن سال جدید و اعیاد ماه رجب گفت: خوشبختانه جلد دوم کتاب اصول و مبانی روابط بینالملل که توسط دکتر دهقانی فیروزآبادی نگاشته شده، توسط دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شد.
وی با اشاره به لزوم وجود یک نشریه به منظور انعکاس اخبار مربوط به فعالیتها در زمینه تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: خوشبختانه مجوز انتشار یک نشریه به همین منظور صادر شده است و به زودی این نشریه منتشر خواهد شد.
رییس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در ادامه ضمن تقدیر از فعالیتهای دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه تحول در علوم انسانی، گفت: با همکاری مدیریت این دانشگاه تصمیم گرفتیم بخشی از موضوعاتی که در روند کار به آنها احساس نیاز شده، به صورت موضوع پایاننامههای مقطع دکترا، توسط دانشجویان نخبه و معتقد به تحول در علوم انسانی، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
در ادامه جلسه ضمن اعلام خبر تدوین نهایی «سند تحول در علوم انسانی» بر لزوم نظارت بر پذیرش بدون آزمون در برخی رشتههای علوم انسانی تأکید شد.
همچنین اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، ضمن تأکید بر لزوم توجه به موضوع پژوهش و تحقیقات در علوم انسانی، دقت در ترکیب جنسیتی دانشجویان شاغل در رشتههای علوم انسانی را نیز مورد تأکید قراردادند.
اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی همچنین مقرر کردند در جلسه آینده گزارش معاونت تألیف و تدوین کتب علوم انسانی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای تخصصی حوزوی این شورا گفت: همایش دین، فرهنگ و فناوری با حضور صاحبنظران ملی و بینالمللی در این حوزه بهزودی برگزار خواهد شد.
وی افزود: این همایش با مشارکت بیش از 12 مجموعه علمی و دانشگاهی برگزار خواهد شد.
در ادامه جلسه، بررسی سرفصلهای درسی و برنامه آموزشی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی قرار گرفت و گزارش تدوین شده توسط کارگروه مربوطه ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به وجود بیش از 800 مرکز آموزشی فعال در این رشته و لزوم ساماندهی پذیرش در این مقطع از منظر سابقه تحصیلی متقاضیان در مقطع کارشناسی، مواردی مانند حساسیت و نقش این رشته در ساماندهی زیست بومهای شهری و پذیرش تکثر و تنوع در اجرای برنامه درسی نیز مورد تأکید قرار گرفت.
دکتر اسلامی رئیس کارگروه معماری شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در ادامه با اعلام انتخاب دو تن از اعضای این کارگروه در جمع یک درصد از دانشمندان برتر جهان گفت: خوشبختانه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران جزء 200 مرکز برتر آموزشی در جهان انتخاب شده است.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به لزوم مطالعات میان رشتهای در این سرفصلها، در نظر گرفتن تنوع اقلیمی نقاط مختلف کشور در این سرفصلها و انعطافپذیری شیوههای آموزش نیز مورد تأکید قرارگرفته است.
پس از بیان گزارش کارگروه مربوطه، کلیات سرفصلها و برنامه درسی با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به تصویب رسید.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از تصویب کلیات سرفصلهای آموزشی و برنامه درسی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد، جزئیات این برنامه و سرفصلها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این بخش با تأکید بر لزوم توجه به جنبههای اسلامی و ایرانی در این سرفصلها، موارد ذیل نیز توسط اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مورد تأکید قرار گرفت: ضرورت و اهمیت روش تحقیق تخصصی در این سرفصلها، در نظر گرفتن ارتباط میان جنبههای نظری عرفان و هنر اسلامی، تفکیک میان این رشته و سایر رشتههای مشابه مانند مهندسی عمران و... در نظر گرفتن مبانی قانونی و حقوقی و زمینه اشتغال فارغالتحصیلان این رشته.
دکتر غلامعلی حداد عادل هم در این زمینه طی سخنانی گفت: ارتباط میان معماری و فرهنگ جزء دغدغههای فکری قشر زیادی از متفکران معاصر کشورمان بوده است.
وی افزود: متأسفانه غفلت از این مبانی در بخش اجرایی و سیاستگذاری معماری شهری موجب شده تا این بخش بیهویت و آشفته باشد و وضعیت فعلی تهران مبین این موضوع است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بهمنظور رفع این نقیصه باید معماری با فرهنگ بیشتر مأنوس شود.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: همانگونه که طرح لباس باید به عقاید و فرهنگ شخصی که میخواهد آن لباس را بپوشد توجه کند، معمار نیز باید عقاید و فرهنگ جامعهای که میخواهد برای آن جامعه ساختمان بسازد توجه کند.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مقرر کردند تا جزئیات این برنامه درسی با توجه به نظرات ارائه شده در این جلسه در کارگروه مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته و مجدداً در شورا مطرح شود./998/د۱۰۲/س