۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۴۹۳۷۶۴
سرمقاله؛

ملاحظاتي پيرامون انتخابات

روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود به باید ها و نباید جریان های سیاسی انتخابات و پرهیز از دوقطبی سازی پرداخته است.
روزنامه رسالت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه رسالت، نویسنده این سرمقاله آورده است:

جريان انقلابی بايد برخورد منطقی داشته باشد و انتقاد هايش در انتخابات غيرتخريبی و مانع از مظلوم نمايی رقيب شود. 

جريان انقلابی بايد ادبيات معيشتی و اجتماعی در انتخابات داشته باشد و صرفا ادبيات اعتقادی و آرمانی را در پيش نگيرد.

تقسيم بندی سياسی کشور به دو جريان اصولگرا و اصلاح طلب ديگر پاسخگوی نياز جامعه نيست، بلکه بايد تقسيم بندی سياسی در قالب دو جريان انقلابی و غيرانقلابی باشد. با توجه به آن که در جريان انقلابی اکثريت قريب به اتفاق جامعه حضور دارند.

از ديدگاه نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب، اولويت های انتخابات عبارتست از اولاً مشارکت گسترده مردم در مرحله بعد حفظ آرامش و امنيت ضمن وجود شور و نشاط و در مرحله سوم انتخاب فرد اصلح است.

دو ديدگاه در زمينه مشارکت در انتخابات وجود دارد، ديدگاه نخست مربوط به داشتن نگاه مصلحتی به جمهوريت و حضور حداقلی مردم در انتخابات است اما ديدگاه دوم که از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب استنباط میشود بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکيد دارد.

تاکيد رهبر معظم انقلاب در نوروز 96 مبنی بر صيانت از آراي مردم در انتخابات و ايستادگي در برابر کسانی که بخواهند راي مردم را زير پا بگذارند ناظر بر وقايعی است که در انتخابات‌هاي دوره گذشته پديدار شده و امکان تکرار آن در آينده وجود دارد از جمله آن که در انتخابات سال 1392 رئيس جمهوری با اختلاف اندک به پيروزی رسيد و برخی گفتند که بايد آرا بازشماری شود اما رهبر معظم انقلاب از رای مردم حمايت کردند.

در انتخابات سال 88 نيز در مورد نتيجه آرا بحث تقلب مطرح شد و غائله فتنه در نتيجه آن بوجود آمد و در انتخابات سال 76 هم افرادی به دليل اينکه نامزد مورد نظرشان رای کافی به دست نياورده بود، شبهاتی وارد ساختند.

در انتخابات سال 84 نيز قبل از اعلام نتايج آرا عده ای گفتند که ‘آقاي (فلانی) شما برنده هستيد و هشت ميليون راي تقلبي در صندوق ها ريخته شده است و بايد اعلام پيروزي کنيد’ از اين رو روزنامه هايی زير چاپ رفت و بيانيه اي مطرح شد که در نهايت  با نامه قاطع رهبر معظم انقلاب و ورود دادستانی از ادامه اين اقدام و پايمال ساختن رای مردم جلوگيري شد.

با اين تفاسير احتمال اينکه در انتخابات سال 96 هم اقدامی مشابه توسط فرصت طلبان براي ايجاد شبهه در نتيجه انتخابات و آراي مردم بوجود آيد، وجود دارد لذا پيشگيری و آگاهی دادن به مردم در اين زمينه مهم است زيرا در دوران برگزاری انتخابات و پس از اتمام آن بعيد نيست فرد يا افرادي که به پيروزي نرسيده اند، دست به اعتراض زده و تشنج راه بياندازند لذا آگاهي و هوشياري مردم نسبت به برهم زنندگان آرامش و مصاديق آن در انتخابات ضروري است.

اينکه عده ای اکنون در فضای مجازی و رسانه ها اتهاماتی به نامزدهای انتخاباتی وارد می کنند، مسئله‌ای ساده‌تر است و حتی بايد احتمال تشديد جنگ رواني در آستانه انتخابات را از سوی افراد خاص پيش بينی کرد.

کما اينکه در سال 76 که ترور تئوريسين جريان رقيب انجام شد، احتمال خودزنی براي يک مظلوم نمايی وجود داشت، در سال 88 به دروغ گفتند در هواپيماي سردمدار جريان رقيب قرار بود بمب گذاشته شود. در هر حال توطئه هايی که دشمن برای اعمال ديدگاه خود بر نتيجه انتخابات طراحي مي کند، بسيار، پيچيده و حتی ممکن است در آخرين لحظه توطئه ای انجام گيرد تا يک جريان سياسی مظلوم نشان داده شود و يک جريان سياسي بدون اينکه نقشی داشته باشد، مقصر جلوه نمايد.

البته مسئله اصلی کشور اشتغال، معيشت و رکود اقتصادی است اما ممکن است در اين ميان دوقطبی هايی ايجاد شود که ذهن مردم را از مسئله اصلی در انتخابات دور کند.

اولين دوقطبی جنگ و صلح است، آمريکا به عنوان سردمدار استکبار میخواهد ذهنيت احتمال به راه افتادن يک جنگ عليه ايران را براي مردم بوجود آورد. در حالی که رهبر معظم انقلاب اخيراً قريب به اين مضمون فرمودند که شگرد ابرقدرت ها تشر زدن است و هر کسی از اين تشر بترسد، باخته است.

عده‌ای خود باخته هم در داخل در راستای سياست دشمن چنين مطرح میکنند که ترامپ فرد معقولی نيست و بايد فرد معقولی، يعني سازشکاری، رئيس جمهور کشور شود اين در حالي است که به گفته کارشناسان، آمريکا به هيچ وجه شرايط حمله نظامی را ندارد و از رهنمودهای مقام معظم رهبری چنين استنباط مي‌شود که جنگي که وجود دارد جنگ اقتصادی است نه نظامی.

دوقطبی ديگر ايجاد اختلاف و درگيری داخلی بين طرفداران نامزدهای انقلابی است زيرا نامزدهايی که باقی مانده‌اند در نهايت فعاليت خود را شروع خواهند کرد و اگر طرفداران آن نامزدها با هم درگير شوند، شرايط اميدوار کننده را به رقيب واگذار خواهيم کرد.

دوقطبی ديگر اين است که به جاي فقر و رفاه که دو قطبی اصلي کشور است به مسائل فرعی و سياسی در انتخابات پرداخته شود مانند پرداختن به برجام، يا مسائل فرهنگی مانند حجاب و کنسرت که برخی مومنين از روی انگيزه های معنوی به اين مسائل ورود پيدا کنند و در نتيجه قشر خاکستري عليه نيروهاي انقلابی تحريک شود.

لذا بايد نيروهای انقلابی درباره معيشت مردم و مسائل زندگي آنان، صحبت کنند و دغدغه های معيشتی و اقتصادی آنان را به عنوان شعار انتخاباتی برگزينند.

خلاصه آن که بر جمع کثيری از جامعه روشن شده است که دولت فعلي با سياست هايی که دارد ناکارآمد است و نمي تواند مشکلات مردم را حل کند و بايد دولتی روي کار بيايد که اين مشکلات را برطرف نمايد، اما عده‌ای برای ايجاد انحراف میخواهند دوقطبی ملت و حاکميت به وجود بياورند و القاء کنند که نامزد رقيب‌شان نامزد تحميلی حاکميت است./969//۱۰۲/خ

ارسال نظرات