۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۴۹۴۹۹۹
از سوی انجمن علمی مدیریت اسلامی حوزه؛

نشست علمی بررسی الگوی تأمین اجتماعی با رویکرد اسلام برگزار شد

نشست علمی تخصصی طراحی الگوی تأمین اجتماعی با رویکرد اسلامی از سوی انجمن علمی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
انجمن مدیریت اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی طراحی الگوی تأمین اجتماعی با رویکرد اسلامی شامگاه دوشنبه با ارائه حجت الاسلام محمدحسین شیخی و دبیر علمی وثوقی راد از سوی انجمن علمی مدیریت اسلامی در ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

حجت الاسلام شیخی با اشاره به اهمیت و جایگاه تأمین اجتماعی بیان داشت: تمامی کشورها با بحران تأمین اجتماعی مواجه هستند زیرا سوء عمل در آن می تواند مشروعیت کشورها را زیر سؤال برد بنابراین کشورها برای به دست آوردن روش های حل این بحران تلاش های فراوانی انجام می دهند.

عضو انجمن مدیریت اسلامی در زمینه تعریف تأمین اجتماعی گفت: تأمین اجتماعی دارای دو مفهوم خاص به معنای رفع نگرانی ها و عدم قطعیت آن نسبت به درآمد آینده افراد و مفهوم عام به معنای رفع مطلق نگرانی ها است.

وی با بیان این که ایدئولوژی های تأمین اجتماعی در مشخصه ها و مبانی رفاه با یکدیگر تفاوت دارند، گفت: برخی قائل به آزادی تأمین اجتماعی هستند و می گویند برای دست یابی به رفاه، بازار باید آزاد باشد به گونه ای که هر شخصی هر وسیله ای  را به راحتی وارد بازار کند براساس این نظریه دولت در تأمین اجتماعی دخالتی ندارد.

حجت الاسلام شیخی اضافه کرد: برخی ایدئولوژی ها نیز قائل به برابری، برخی قائل به انسجام و برخی نیز قائل به توسعه هستند؛ تفاوت دیگر ایدئولوژی ها در مفهوم بازار است بدین معنی که آیا بازار می تواند به صورت منصفانه تأمین اجتماعی را ایجاد کند؟ که برخی می گویند عاقلانه است و برخی بیان می کنند دارای نقص است و دولت باید دخالت داشته باشد.

وی ادامه داد: تفاوت دیگر در مفهوم دولت است که برخی همانند لیبرال ها بیان می کنند دولت نباید در تأمین اجتماعی دخالتی داشته باشد و برخی بیان می کنند به دلیل کوتاهی بازار دولت باید به واسطه کمک کردن به فقرا این کوتاهی را جبران کند و برخی دیگر نیز می گویند دولت باید دخالت کند اما دخالت او منحصر در مالیات و دستمزد است.

عضو انجمن مدیریت اسلامی به مبانی ارزشی اسلام، بایدها و نبایدها در ایجاد تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: نوع دوستی، اخوت اسلامی، تکافل و توازن اجتماعی، نیکوکاری، فقاهت و ساده زیستی از بایدهای مبانی ارزشی اسلام و نهی از تکدی گری، اسراف، بیکاری و تنبلی و قمار نیز از نبایدهای مبانی ارزشی اسلام به شمار می روند.

وی ادامه داد: حق مشترک عموم در رفاه، نقش دولت در تأمین اجتماعی، توجه به مالکیت عمومی و خصوصی و نیازهای اولی جامعه، استقلال جامعه، استقلال در کارها، خصوصی سازی فعالیت های اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی از مبانی حقوقی اسلام در زمینه ایجاد تأمین اجتماعی به شمار می روند.

حجت الاسلام شیخی تبیین کرد: منابع مالی تأمین اجتماعی در اسلام بر خلاف بسیاری از الگوها فراوان هستند گرچه برخی از آنها امروزه کمرنگ شده اند که از مهمترین آنها می توان به وقف، نفقه، قرض الحسنه، انفاق، زکات، خمس، کفاره، وصیت، عاریه، خراج، جزیه، قربانی و مالیات اشاره کرد.

وی در پایان با طرح سؤالی مبنی بر این که از نظر اسلام چه افرادی مشمول تآمین اجتماعی می شوند، ابراز کرد: از نظر اسلام فقرا، مساکین، کارگزاران زکات، بدهکاران و ورشکستگان، در راه ماندگان، آزاد کردن بندگان و زندانیان، سالمندان و از کارافتادگان، بیماران و افراد بی سرپرست مشمولین تأمین اجتماعی هستند./1324

ارسال نظرات