۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۴۹۵۸۵۱
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

ماجرای تشرف حاج علی بغدادی خدمت امام زمان

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: امام زمان به عموم شیعیان از جمله شیعیان گناهکار علاقه دارند، شیعیان از لحاظ علاقه مثل فرزندان امام زمان(عج) هستند، به همین سبب محافظت کردن از آبروی شیعیان بسیار با اهمیت است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه اخلاق صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: حضور در نماز جماعت از حاضر شدن در محضر امام عصر(عج) بالاتر است.

وی در ابتدا با مروری بر مبحث روزهای جمعه گذشته افزود: بحث ما پیرامون یک مسأله فوق العاده مهم است؛ و آن مسأله این است که چه کنیم تا رضایت امام عصر(عج) را به دست آوریم؛ امری بسیار ضروری و لازم که رسیدن به آن بسیار دشوار است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که باید به امام زمان(عج) وفادار باشیم، ادامه داد: حضور در محضر امام عصر(عج) اقتضا می کند که ما باید رضایت ایشان را به دست آوریم؛ آیات قرآن و روایات معصومین(ع) می نمایاند که باید در طول شبانه روز مواظب رفتارمان باشیم و طبق یک قانون مراقبه زندگی خود را پیش ببریم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به تأکیدات بزرگان دین روی مسأله مراقبه از نفس اذعان کرد: شیعه باید در طول شبانه روز به فکر امام زمانش باشد؛ در پایان روز باید 5 دقیقه اعمالمان را بسنجیم که آیا این اعمال مطابق با رضایت امام زمان(عج) صورت پذیرفته است یا صورت نپذیرفته است؛ اگر اعمال ما بر اساس رضایت امام زمان(عج) صورت پذیرفته باید سجده شکر به جای آوریم و اگر برخلاف رضایت امام زمانمان کاری انجام داده ایم باید توبه و انابه کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که قانون مراقبه به معنای حسابرسی داشتن روی رفتار است، ابراز کرد: عالم وجود محضر امام عصر(عج) است و ادب اجازه نمی دهد در محضر ایشان آلوده به گناه شویم؛ پایان روز وقت خوبی برای حسابرسی است، اگر اعمالمان مطابق با رضایت امام زمان(عج) صورت نپذیرفته، آن شب برای ما عزا است.

وی ادامه داد: امیر مؤمنان(ع) تعریف خوبی از عید دارند، ایشان می فرمایند، عید روزی است که در آن معصیت پروردگار نباشد؛ این کلام پُر محتوا باید هدف زندگی ما قرار بگیرد و به واسطه آن از رفتار، گفتار و کردار خود مواظبت کنیم تا خدایی ناکرده برخلاف رضایت امام زمان(عج) نباشد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که توجه دائمی داشتن به امام عصر(عج) به معنای رستگاری است؛ گفت: امام زمان(عج) در میان عبادات توجه ویژه ای به نماز دارند؛ نماز باید اول وقت باشد، در مسجد باشد، به جماعت باشد و با تعقیبات صورت پذیرد؛ چرا که یکی از اهداف اهل بیت(ع) اقامه نماز است، اهل بیت(ع) سختی های فراوانی را متحمل شدند تا مردم نمازشان را اقامه کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: شیعه باید در نماز پیرو امام زمانش باشد؛ زمانی که صدای اذان از مساجد بلند می شود باید همه چیز را رها کنیم و تنها به نمازمان برسیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: شیخ عباس قمی در کتاب خود داستانی را از تشرف حاج علی بغدادی خدمت امام زمان(عج) نقل می کند؛ داستان از این قرار است که امام زمان(عج) حاج علی بغدادی را از بغداد به کاظمین می برند و به سبب این که حاج علی سواد نداشته است، امام زمان(عج) برایش زیارت وارث را می خوانده اند و او تکرار می کرده است؛ حاج علی بغدادی می گوید در محضر امام زمان(عج) بودم که ناگهان صدای اذان بلند شد و ایشان به من فرمودند برو و در صف نماز جماعت حاضر شو؛ این مسأله نشان می دهد که حضور در نماز جماعت بالاتر از حاضر شدن در محضر امام زمان(عج) است.

وی با بیان این که امام زمان(عج) از ما توقع دارند که خلق خداوند خدمت کنیم، اذعان کرد: امام زمان(عج) به عموم شیعیان از جمله شیعیان گناهکار علاقه دارند، شیعیان از لحاظ علاقه مثل فرزندان امام زمان(عج) هستند، به همین سبب محافظت کردن از آبروی شیعیان بسیار با اهمیت است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: شخصی می گوید در محضر امام صادق(ع) بودیم و داشتیم طواف می کردیم که یک نفر در دور اول طواف من را صدا زد و من به او اعتنایی نکردم، در دور دوم نیز من را صدا کرد و من دوباره به او اعتنایی نکردم، امام صادق(ع) با مشاهده این صحنه از من پرسیدند، با تو کار دارد، عرض کردم آری، سپس پرسیدند آیا او از شیعیان است، عرض کردم بله، دوباره پرسیدند، چرا جواب او را نمی دهی، گفتم در حال طواف بودم و در محضر شما قرار داشتم به همین سبب ادب کردم که محضر شما را رها کنم و به آن شخص اعتنا نمایم، امام صادق(ع) فرمودند طواف را رها کن و به آن شخص رسیدگی کن.

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه داستان افزود: روای می گوید طواف را رها کردم و درخواست آن شخص را اجابت کردم، سپس خدمت امام صادق(ع) برگشتم و گفتم گره را از کار آن شخص باز کردم؛ امام صادق(ع) به من فرمودند، عمل تو معادل یک حج و یک عمره مقبوله است؛ در میان همه حاجیانی که به مکه می روند، شاید انگشت شمار حج مقبول داشته باشند ولی امام معصوم(ع) می فرمایند، مرتفع کردن مشکل یک مؤمن معادل یک حج و عمره مقبوله است./۲۰۱/۸۶۷/ب۱

ارسال نظرات