۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۴۹۷۵۳۹

نمایش مدیریت و کار جهادی در پروژه زائرشهر رضوی

پس از ابلاغ حکم تولیت آستان قدس رضوی، تحرک و مدیریت جهادی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و دیدگاه وی در رسیدگی به محرومان بر مبنای دستور رهبری، سبب نیل و رشد خدمات به بحث زیارت و زائرمحوری شده است.
زائر شهر رضوی زائر شهر رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پروژه زائرشهر رضوی يكي از مهم ترین فعالیت‌های آستان قدس رضوی در جهت خدمت رسانی به زائران امام علی بن موسی الرضا(ع) است که اهمیت و ارزش آن وقتی روشن می شود که عدد ورود سالانه 27 ميليون زائر به مشهد مقدس را مورد توجه قرار دهیم و این نکته که بخش عمده‌ای از این زئران از طبقات کم درآمد و متوسط جامعه هستند را در نظر بگیریم.

پیشرفت هفتاد درصدی پروژه زائر شهر رضوی

سالانه در حدود 27 میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می‌کنند که به طور متوسط اگر 3 شبانه روز در این شهر اقامت داشته باشند در سال می شود بیش از 80 میلیون خوابِ زائر، که به نسبت 365 روز در سال به طور میانگین بالغ بر 220 هزار تخت در شبانه روز برای اسکان زائران در مشهد نیاز است. از یک سو در حال حاضر هتل‌ها، مهمان‌پذیراها و مراکز اسکان مشهد به هیچ عنوان جواب گوی این حجم از نیاز زائران نیست و از سوی دیگر هزینه های بالای اسکان برای اکثر زائران حرم رضوی سنگین است بنابراین با راه اندازی این پروژه در فاز یک که هم اکنون 70 درصد پیشرفت داشته، انتظار می رود جمعیت بیشتری از مشتاقان به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) و نیز زیارت اولی ها که مورد توجه ویژه آستان قدس قرار گرفته اند به مشهد مشرف شوند که این سبب رشد بیشتر بخش گردشگری مشهد و ایجاد اشتغال مناسب و پایدار است.

با دستور تولیت آستان قدس رضوی بر مبنای حکم هفتگانه مقام معظم رهبری در رسیدگی به محرومان و زائران کم درآمد ساخت زائرشهر رضوی در دستور کار قرار گرفت. این پروژه در زمینی به مساحت حدود 35 هکتار با زیربنایی حدود 220 هزار متر مربع مشتمل بر فضاهای اقامتی و خدماتی احداث شد.

حدود 25 درصد از مساحت زمین این زائرشهر را بنا و 75 درصد دیگر به فضاهای باز مثل زمین‌های ورزش، فضاهای سبز، پارکینگ و غیره اختصاص یافت. ساختمان‌های زائرسرای رضوی از دو بخش اقامتی و خدماتی تشکیل شده که حدود 21 درصد از کل فضای زمین را ساختمان‌های اقامتی و در حدود 4 درصد را نیز فضاهای خدماتی به خود اختصاص داده است.

اسکان روزانه  20هزار نفر به صورت خانوادگی و هیأتی

نکته جالب توجه در طراحی و ساخت زائرشهر رضوی که قابلیت اسکان روزانه 20 هزار نفر را دارد در نظر گرفتن کلیت سفرهای زیارتی به مشهد است که به طور کلی زائران خانوادگی و یا در قالب هیأتی مشرف می شوند بنابراین برای هر دو نوع سفر اسکان مناسب در نظر گرفته شده است.

این زائرسرا در 3 فاز ساخته می‌شود در فاز یک که مساحتی حدود 10 هکتار دارد 31 بلوک احداث خواهد شد که 28 بلوک آن به صورت سوئیت و 3 بلوک دیگر به صورت سالنی ویژه هیئات خواهد بود. همچنین در هر بلوک‌ اقامتی 25 سوئیت در دو طبقه بر اساس استاندارها و امکانات هتل ساخته می شود. در فاز یک 6 سالن احداث مي‌شود که هركدام در حدود 90 نفر ظرفیت خواهد داشت.

هر سوئیت مساحتی حدود 40 متر با یک تراس، سرویس بهداشتی، حمام و آشپرخانه کوچک است. بلوک‌های ویژه هیئات نیز دو طبقه بوده و در ورودی‌های سالن دارای سرویس‌های بهداشتی و حمام عمومی هستند. در محوطه جلوی بلوک‌های هیئتی فضاهایی به عنوان آشپرخانه در نظر گرفته شده و هر سالنِ بلوک‌های هیأتی، بدون احتساب تخت‌های دو طبقه و بر اساس تخت‌های یک طبقه، حدود 90 نفر ظرفیت اسکان دارد.

ایجاد اشتغال و پیشرفت سریع با کار جهادی

ایجاد اشتغال این پروژه برای جوانان از ابتدا و رشد آن در نهایت در زمان بهره وری بسیار مهم است و از دیگر نکات قابل توجه در این پروژه سرعت پیشرفت کار آن هم با کیفیت و استاندارد لازم است که از سوی یک شورای راهبردی در آستان قدس رضوی هدایت و نظارت می شود و گزارش جلسات این شورا برای قائم مقام محترم تولیت آستان قدس رضوی ارسال می‌شود.

با درایت و جدیت تولیت محترم آستان قدس رضوی در کار جهادی و به دور از کاغذ بازی های شایع در سیستم اداری و موانع این چنینی و کاهنده از سرعت در خدمت، سبب شده نمونه ای از کار جهادی را در این پروژه زائر شهر رضوی به عیان مشاهده کنیم بر همین اساس معاونت فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی با 4 کمیسیون تخصصی شامل کمیسیون‌های معماری، ساختمان، تاسیسات و برنامه ریزی و کنترل پروژه، اقدام به بررسی و ارزیابی فنی و مهندسی پروژه می کند و با دقت بسیار زیاد و سرعت قابل توجهی کار را پیش می برد.

کاهش ترافیک اطراف حرم با بهره برداری از پروژه

زائرشهر رضوی از تمام وی‍ژگی‌های یک شهرک مسکونی همچون مهمانسرا،‌ درمانگاه، ‌مسجد،‌ پاسگاه،‌ فضای ورزشی و فروشگاه و غیره برخوردار است و با توجه به اینکه 65 درصد از کل زائران بارگاه قدسی علی بن موسی الرضا(ع) با وسايل نقليه شخصي و سفرهای زمینی وارد مشهد مقدس می‌شوند که حدود 60 درصد از این مسافران محور اتوبان باغچه مشهد را برای ورود به این شهر انتخاب می‌کنند. بنابراین مکان زائر شهر رضوی سهل الوصول و دسترسی به آن آسان است.

با برنامه ریزی های انجام شده در احداث زائرشهر رضوی تلاش شده تا این مکان فضای کافی برای پارک خودروهای شخصی را داشته باشد بنابراین زائران با آسایش خاطر می توانند خودروهای خود را پارک کرده و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به سهولت و سرعت تردد کنند. این مورد قطعا میزان قابل توجهی از ترافیک اطراف حرم مطهر را نیز کاهش می دهد./201/933/ب1

ارسال نظرات