۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۵۰۰۰۴۷
با حضور آیت الله مکارم شیرازی؛

گردهمایی اساتید تفسیر اعزامی به استان های کشور در ماه رمضان برگزار شد

گردهمایی اساتید تفسیر قرآن حوزه علمیه قم اعزامی به استان های کشور در ماه مبارک رمضان با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی و جمعی از علما در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.
اساتید حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گردهمایی اساتید تفسیر قرآن حوزه علمیه قم اعزامی به استان های کشور در ماه مبارک رمضان با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی و جمعی از علما در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

براین اساس، آیات مرتضی مقتدایی، احمد بهشتی، سید هاشم بطحائی، نجم الدین طبسی، حجج اسلام والمسلمین محسن قرائتی، احمد پروایی نماینده مردم گیلان در خبرگان، سید محمد واعظ موسوی و جمعی از اساتید سطح عالی و خارج حوزه در جلسه حاضر بودند.

در ابتدا آیت الله مرتضی مقتدایی عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: خوشبختانه در طول چند سالی که این طرح اجرا می شود هر سال پیشرفت و اثرگذاری بیشتری داشته است، سال گذشته اساتید به 62 شهرستان اعزام شدند و به فضل الهی امسال تعداد اساتید اعزامی برای ماه مبارک رمضان به 100 نفر می رسد.

نماینده مردم اصفهان در خبرگان اظهار داشت: خوشبختانه امسال هماهنگی خوبی بین دست اندرکاران برنامه در مجمع عالی تفسیر و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و نمایندگی ولی فقیه در سپاه و ارتش صورت گرفته است و لیست اساتید از طرف سازمان تبلیغات به شورای سیاست گذاری داده می شود.

آیت الله مقتدایی با بیان این که اساتیدی که اعزام می شوند با الزامات منطقه و نیازهای مخاطبان را بررسی و بر اساس آن عمل کنند، ابراز داشت: فعالیت های تبلیغی باید منطبق با خواسته ها و نیازهای مخاطبان باشد که سبب جذابیت می شود.

وی عنوان کرد: محتواهای تبلیغی باید کاربردی بوده و به درد روزمره مردم بخورد نه این که برای آن ها کاربردی نداشته باشد،  فرصت خوبی است که جمع 100 نفره فضلا و اساتید حوزه در میان مردم بروند و معارف قرآنی را ترویج کنند.

وی اضافه کرد: هر فرد مسلمان وظیفه دارد که به عهد خود با خداوند نظر بیندازد، آن را بخواند و نسبت به آن تدبر داشته باشد، طلاب وظیفه دارند که به مردم یادآوری کنند که قرآن تنها برای احترام گذاشتن نیست بلکه باید به آن عمل کنند، قرآن کریم باید برنامه زندگی انسان باشد.

سپس مرتضی نجفی قدسی مدیردارالقرآن علامه طباطبایی گفت: برنامه اعزام اساتید تفسیر به استان های کشور چند سالی است که آغاز شده و برکات فراوانی داشته است.

وی افزود: با ارشادات و رهنمودهای مراجع تقلید و علما این برنامه هر ساله سیر صعودی خود را طی می کند و اثرگذاری بیشتری دارد اما باید سرمایه گذاری بیشتری بر آن صورت گیرد تا شهرهای بیشتری بتوانند از حضور اساتید استفاده کنند.

وی ادامه داد: دارالقرآن علامه طباطبایی این افتخار را دارد که در کنار مراکز حوزوی در خدمت تفسیر قرآن کریم باشد، یکی از مراکزی که در حوزه علمیه قم در این سال ها منشأ آثار خوبی بوده مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه است.

مدیردارالقرآن علامه طباطبایی ابراز داشت: این مجمع افزون بر راه اندازی و شکل دهی به دروس تفسیر در حوزه، در چند سال اخیر اساتید تفسیر را به استان های کشور و برای ترویج معارف قرآنی اعزام کرده است، در سال های گذشته خوشبختانه این کار به خوبی با همکاری سازمان تبلیغات شکل گرفته است.

در ادامه حجت الاسلام احمدی قمی دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم گفت: اهتمام اصلی مجمع عالی تفسیر بر این است که قرآن در تمام علوم اسلامی محور باشد.

وی افزود: این مجمع می کوشد هیمنه قرآن بر تمام علوم حوزوی و علوم انسانی غالب شود، این مجمع بر این باور است که انسان با رجوع به قرآن و اهل بیت(ع) می تواند به کمال انسانیت برسد و یک زندگی خوب داشته باشند.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم اظهار داشت: با بیان این که چند سال است که مجمع عالی تفسیر در جهات گسترش فرهنگ قرآنی با توجه به خلأ  و نیاز جامعه، اساتیدی را در سطوح عالی و خارج حوزه که فعالیت قرآنی و تفسیری دارند به شهرها و استان های کشور اعزام کند.

وی ادامه داد: فرهنگ پرداختن به قرآن باید در جامعه گسترش پیدا کند، در سال اول 30 نفر از اساتید به مراکز استان ها اعزام شدند و برنامه های تفسیری خوبی داشتند، سال گذشته 54  نفر به مراکز استان ها وشهر دوم آن اعزام شدند.

حجت الاسلام احمدی قمی ابراز داشت: امسال با تلاش دوستان زمینه برای اعزام 100 نفر از اساتید به نقاط گوناگون کشور فراهم شد، همچنین چند نفر برای تفسیربه خارج از کشور اعزام می شوند، به دنبال بررسی مشکلات و در راستای استفاده از فرصت هماهنگی های لازم را با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه داشتیم.

در پایان نیز حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تقدیر از طرح ارزشمند اعزام اساتید به کشور گفت: امیدواریم به جای صد نفر روزی فرا برسد که هزاران نفر در ماه رمضان از حوزه قرآن را نشر دهند.

وی افزود: هرچه به قرآن نزدیم تر شویم مشکلات کمتر خواهد بود و هرچه از قرآن دور شویم مشکلات افزایش پیدا می کند، ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الله است و امام راحل فرمود در این مهمانی سفره پذیرایی قرآن مجید است که انواع نعمت های مسرت بخش و سبب پیشرفت و افتخار در آن موجود است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که زندگانی و سیره پیامبر اسلام باید سرلوحه کار انسان به ویژه طلاب و مبلغان باشد، اظهار داشت: زندگی رسول اکرم(ص) مملو از مشکلات بودند و ایشان مواجه با انواع دشمنان بودند، در این مسیر نسبت های ناروایی به پیامبر اسلام دادند که در قرآن بیان شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در طول تاریخ به مردان خدا و اولیای الهی همواره تهمت و نسبت های ناروا داده می  شود، ابراز داشت: به حضرت امام، حوزه علمیه و نظام جمهوری اسلامی هم تهمت هایی زده می شود که ضد و نقیض و پراکنده گویی است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: گاهی نفوذ دشمن تدریجی است، آیاتی در قرآن داریم که می فرماید از گام های شیطان پیروی نکنید، این یعنی نفوذ شیطان  گام به گام و تدریجی است که باید مراقب آن بود، گاهی در باغ سبزی نشان می دهند اما در آخر به انحراف می روند.

وی اضافه کرد: همه مفسران قرآن، خطبا، علما، مراجع و طلاب مراقب نفوذ تدریجی شیطان باشند، در زمان رضا خان خواستند اسلام و تشیع که مانع راه آن ها است را بردارند اما نیامدند از ابتدا بگویند شیعه باید باطل شود، نخستین دستوری که دادند دستور تغییر لباس بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که گام دوم در زمان رضا خان مسأله کشف حجاب بود، گفت: زنان را بسیار شکنجه داده و آزار و اذیت کردند، وقتی فرزند او روی کار آمد به سراغ تاریخ رفت، او اعلام کرد تمدن ما 2500 ساله است و تاریخ باید این گونه باشد که این که تاریخ 1400 ساله اسلامی مورد توجه قرار گیرد، آن ها سعی داشتند که مردم را از تاریخ اسلام جدا کنند.

وی افزود: کار دیگری که می خواستند انجام دهند اما نتوانستند تغییر حرف الفبا بود، با این کار می خواستند مردم را از کتاب های علمی و دینی جدا کنند و در ترکیه موفق شدند و این کار را انجام دادند و مردم حتی نمی توانستند قرآن بخوانند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در ایران در برابر این کار مقاومت شد، اظهار داشت: اگر حضرت امام قیام نکرده بودند و جلوی این حرکت را نگرفته بودند، خطوات شیطانی و سیاست گام به گام شیطان موفق می شد.

وی ادامه داد: امام راحل قیام کرد و جلوی خطوات شیطان را گرفت، الان هم دشمن می خواهد همان سیاست را از راه ها و برنامه های دیگر اجرایی کند، باید هوشیار باشم که سیاست گام به گام شیطانی همیشه بوده است.

این مرجع تقلید با بیان این که برنامه گام به گام شیطانی در مسائل سیاسی و نظامی هم وجود دارد، ابراز داشت: در حال حاضر به همین وسیله بسیاری از کشورهای اسلامی را از اسلام جدا می کنند، در مکه آثار اسلام کمتر دیده می شود و تمام بازارها، فروشگاه ها و اتومبیل ها غربی است و فقط یک نماز 5 وقت دکوری انجام می دهند.

وی با اشاره به خرید تسلیحات از آمریکا توسط عربستان عنوان کرد: دشمن می خواهند اسلحه به آن ها بدهد، پول های آنان را می گیرند و سلاح های دست دوم به آن ها می دهند و برای همیشه آنان را وابسته می کنند، اگر ما خودمان موشک می سازیم دیگر وابستگی نداریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: اگر بهترین سلاح را از دیگران می گرفتیم یک ریال ارزش نداشت چون همیشه وابسته بودیم، وقتی 4 هواپیمای مسافربری احتیاج به قطعات داشت چه بازی هایی که سر ما نیاوردند.

وی اضافه کرد: باید هوشیار باشیم و سعی داشته باشیم که استقلال را حفظ کنیم و مراقب سیاست گام به گام شیطان باشیم، قرآن کریم هم نسبت به خطوات شیطان به مسلمین هشدار می دهد و تأکید می کند که باید در برابر آن مراقب بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به برنامه های دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: الحمدلله هر جلسه ای در اینجا تشکیل می شود جلسه  قرآنی است که از برکات به شمار می رود و باید ادامه پیدا کند؛ در ماه مبارک رمضان باید هوشیارتر و محکم تر باید فعالیت و نشر قرآن کرد.

گفتنی است، برنامه اعزام اساتید تفسیر با همت مجمع عالی تفسیرحوزه، سازمان تبلیغات، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، دارالقرآن علامه طباطبایی و نهادهای فرهنگی و تلبیغی برگزار می شود./1323/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات