عوامل دخیل در سکرات مرگ
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه، حجت الاسلام محمد علی عدالت در جمع کارکنان و مراجعان مرکز خدمات با اشاره به داستانی از فیض کاشانی گفت: فیض کاشانی میگوید یک نفر طنابی را از چاهی آویزان کرده و برای خوردن عسل از طناب پایین میرفت درحالیکه دو موش سفید و سیاه در بالای چاه، طناب را میجویدند، آن شخص قبل از اینکه به عسل برسد بر اثر پاره شدن طناب به ته چاه سقوط کرد.
وی افزود: در این داستان، چاه نشان دهنده دنیا، طناب عمر انسان، آن دو موش شب و روز و عسل مادیات و لذتهای دنیوی هستند؛ آن شخص عمر خود را صرف رسیدن به لذتهای دنیوی میکند تا اینکه عمرش به پایان رسیده به ته چاه سقوط میکند.
مدیرکل جذب منابع و ظرفیتهای مرکز خدمات به عالم قبر اشاره کرد و گفت: رسیدن به عالم قبر مقدماتی دارد که به تعبیر قرآن سکرات مرگ هستند که به سراغ همه کس خواهد آمد.
وی تصریح کرد: قرآن کریم میگوید که سکرات مرگ برای همه انسانها است و حتی پیامبران الهی دچار این حالت میشوند و کسی استثنا ندارد.
حجت الاسلام عدالت به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: جوانی به سختی جان میداد، به پیامبر(ص) اطلاع دادند و ایشان از خانواده جوان در مورد نماز، صدقات، خیرات و وجوهات شرعیه و عاق والدین سؤال کردند که نشان میدهد این سه مسأله در سکرات مرگ دخیل هستند.
وی خواندن نماز در اول وقت را مورد تأکید قرار داد و افزود: امام رضا(ع) در حال نوشتن مطلبی بودند و وقتی صدای اذان را شنیدند دست از کار خود کشیدند، حال از کسانی که کار خود را بر نماز ترجیح میدهند باید پرسید که آیا کار شما از نوشته امام رضا (ع) واجبتر است.
محقق و پژوهشگر حوزه عنوان کرد: در یکی از جنگها امیرمؤمنان(ع) به آسمان نگاه میکردند، علت کار را پرسیدند و ایشان فرمودند که خواستم ببینم موقع نماز رسیده است یا خیر.
وی ادامه داد: یاران امام علی(ع) به حضرت فرمودند که در زمان جنگ هستیم و بهتر است نماز را در زمان دیگری بخوانیم ولی حضرت اعتراض کردند و گفتند که فراموش نکنید که جنگ ما برای نماز است.
حجت الاسلام عدالت توجه به مرگ و معاد را حل کننده بسیار از مشکلات دانست و گفت: اگر ما مرگ، معاد و قیامت را قبول داشته باشیم از رذایل اخلاقی دوری خواهیم کرد و به دنبال فضائل اخلاقی خواهیم بود./۸۷۲/د۱۰۲/ی