لزوم سازماندهی تبلیغ و توجه به خلأها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پویش مجازی حمایت از مبلغان دینی طی چند روزی که از آغاز فعالیت آن می گذرد محل بحث و تبادل نظر با موضوعات متفاوتی بوده که موضوع توجه به سازماندهی تبلیغ و بررسی خلأهای موجود در این مسأله یکی از مباحث داغ و مورد مناقشه در طی این چند روز بوده است.
عدم وجود برنامه ریزی صحیح، توجه نکردن به محیط های مختلف تبلیغی، سلیقه ای برخورد کردن در موضوع تبلیغ، عدم کارایی مناسب در برخی فضاهای تبلیغی، نبود خروجی دقیق از میزان اثر تبلیغ، عدم هماهنگی میان بخش های مختلف تبلیغی و مبلغان و موضوعاتی از این دست، از مواردی است که مورد بحث قرار گرفته و مبلغان نظرات خود پیرامون این مسائل را بیان کرده و برخی به نقد نظرات دیگر افراد پرداخته اند.
یکی از مبلغان می گوید:«برخی از مسائل تبلیغی به صورت بحرانی درآمده و مشاهده می شود و در برخی از مناطق بیش از4 روحانی برای تبلیغ مراجعه می کنند و این مساله وقتی بحرانی تر می شود که نگاه می کنیم می بینیم بسیاری از مناطق کشور ما روحانی ندارند و مردم بدیهی ترین و ابتدایی ترین احکام را هم نمی دانند.»
آموزش احکام اولیه و معارف دینی از موضوعاتی است که اهمیت آن برکسی پوشیده نیست و شاید سازماندهی نیروی انسانی و همچنین ظرفیت های تبلیغی به سوی رفع این کاستی ها و نقایص بتواند باری که در این موضوع بر زمین مانده را بردارد و مشکلات موجود را مرتفع کند.
مبلغی دیگر بر ضرورت کارآمدی تبلیغ دست می گذارد و می گوید: «مبلغ باید آمار بدهد و نتیجه کارش مشخص باشد یعنی شخصیت حقیقی اش با خداست ولی شخصیت حقوقی اش اگر کارآمد نبود با مردم است و باید شخص دیگری جایگزین او شود و این یعنی با تمام توان اخلاقی با عرصه محل مأموریتش انس بگیرد»
یکی دیگر از مبلغان از زاویه دیگری به این موضوع می پردازد و می گوید: «تا زمانی که مسؤولان تبلیغی قصد نداشته باشند با هم کار کنند پیشنهادات دردی را دوا نمی کند به عبارت بهتر این سازماندهی باید از جانب مسؤولان صورت بگیرد نه از جانب طلاب و در این بین تنها کاری که یک مبلغ می تواند انجام دهد انجام دادن امر تبلیغ است و برای این کار هر جا که امکان داشت پرونده تشکیل دادم در حالی که می توان با هماهنگی مسؤولان فقط یک پرونده تبلیغی برای هر فرد وجود داشته باشد»
حمایت از فعالیت های تشکیلاتی و گروهی از دیگر موضوعاتی است که بر آن تأکید می شود و یکی از مبلغان نظر خود در این باره را اینگونه تشریح می کند:« هسته های تعیین کننده اجتماع بیش از آنکه افراد باشند، گروه ها هستند. این مسأله در همه محاسبات موثر است حتی در تبلیغ. در عین اینکه تبلیغ چهره به چهره کارآمدترین نوع تبلیغ است اما ما باید تشکیلاتی کار کنیم، تشکیلاتی تبلیغ کنیم، تشکیلاتی حمله کنیم، اما با ساختار فردگرا و ضد تشکیلات نمی تواند به این هدف دسترسی پیدا کند»
اینها بخشی از مطالبات مبلغانی است که خود در میدان تبلیغ حاضرند و ضعف و قوت های تبلیغ را تجربه کرده و عمری با مشکلات زندگی کرده اند و اشراف کامل بر ویژگی های تبلیغ در مناطق مختلف کشور دارند و سختی ها و مرارت های آن را به تمام وجود لمس کرده اند.
پیگیری این موضوعات می تواند افق آینده تبلیغ را دچار دگرگونی کرده و به سمت بهبود کیفیت و اثرگذاری تبلیغ پیش ببرد و این موضوع همتی می خواهد جهادی؛ از نوع همت مجاهدانی که در سخت ترین شرایط و دشوارترین وضعیت ها در سنگر دفاع از ارزش ها و معارف دینی مانده اند و حتی یک گام نیز عقب نشینی نکرده و به دنبال گشودن معابر فرهنگی و فتح سنگرهای اعتقاداتی جامعه و پیوند آن با میراث و داشته های اعتقادی جامعه هستند./872/ت۳۰۱/ج