۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۰۲۷۶۴
حجت الاسلام خزائلی:

ریا فقط در اعمال عبادی خلاصه نمی شود

حجت الاسلام خزائلی با اشاره به تسری رذیله ریا در همه شئون زندگی انسان، گفت: باید به این نکته توجه داشت که ریا فقط در امور عبادی انسان خلاصه نمی شود و بلکه در امور غیرعبادی نیز وجود دارد.
حجت الاسلام خزائلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام محمدعلی خزائلی، عضو شورای ممتحنه امتحانات شفاهی حوزه علمیه قم ظهر امروز در کتابخانه مدرسه آخوند همدان با اشاره به جایگاه رذیله اخلاقی ریا در جامعه، اظهار داشت:‌ همه اعمال خوب و بد انسان به وسیله نیت مشخص می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مرز میان کفر و ایمان بسیار باریک است و انسان مؤمن باید توجه کند که با نیت غیر الهی اعمال نیک خود را تباه نسازد و به آستانه شکر نرود.

حجت الاسلام خزائلی با اشاره به تسری رذیله ریا در همه شئون زندگی انسان، ابراز داشت: باید به این نکته توجه داشت که ریا فقط در امور عبادی انسان خلاصه نمی شود و بلکه در امور غیر عبادی نیز وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که مسأله برتری جویی یکی از زیرساخت های ریا در نفس انسان است، ادامه داد: گاهی انسان در اعمال غیر عبادی با نیت برتری جویی ورود می کند و همین امر سبب می شود که به ورطه ریا وارد شود.

عضو شورای ممتحنه امتحانات شفاهی حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام، تصریح کرد: پیامبر(ص) می فرمایند اجر کسی که مالی دارد و در راه خدا مصرف می کند و کسی که می خواهد خداوند به او مالی دهد تا در راه خدا مصرف کند، یکسان است.

وی احباط عمل را مسأله ای مهم توصیف کرد و گفت: یکی از مسائلی که در زندگی انسان بسیار مهم و اثرگذار است احباط عمل است چرا که حبوط مانند باد پاییزی اعمال خیر انسان را نابود می کند.

حجت الاسلام خزائلی نیت الهی را سبب ارتقاء و بالارفتن عمل انسان در درگاه الهی دانست و گفت:‌ اگر نیت انسان الهی باشد در صورت انجام نشدن عمل هم، ثواب و اجر عمل برای انسان نوشته خواهد شد.

وی در پایان ریاکاران را گرفتاران قیامت توصیف کرد و افزود: انسان باید تلاش کند با رعایت تقوا و حفظ اعتقادات خود در اعمال عبادی و غیرعبادی نیتی به غیر از رضایت الهی نداشته باشد./۹۷۹/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات