۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۵۰۳۲۰۶
آیت‌الله حائری شیرازی:

منشأ شکست علوم انسانی در غرب عدم شناخت انسان است

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه علوم انسانی غربی بدون شناخت کافی از انسان تنها مدعی دموکراسی است، گفت: شکست علوم انسانی در غرب ناشی عدم شناخت انسان است.
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری، دوشنبه شب در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان و به همت هیأت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در مسجد همین دانشگاه برگزار شد، با طرح این پرسش که اساتید علوم انسانی اطلاعاتشان در باره انسان به چه میزان است؟ گفت: علوم انسانی باید اول تعریف شود که آیا برای خود انسان است و یا اینکه برای هر یک از این امور مربوط مانند عدالت، رفاه، امنیت، سعادت و یا آسایش انسان وضع شده است.

وی افزود: تا انسان تعریف نشود تکامل او قابل تعریف نخواهد بود به همین خاطر صحبت در زمینه مدیریت، اقتصاد، تربیت و امنیت امری بی معناست.

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه مشکلات انسان با شناخت خود انسان میسر می‌شود، ابراز کرد: کسانی که نگران دموکراسی هستند چنین بیان می‌کنند که در مردم سالاری  هر یک از انسانها یک رای دارند و تک تک آرا با یکدیگر هم قیمت و برابر هستند یعنی رای یک انسان کارکشته و مطلع با رای فردی که بی اطلاع است باهم برابرند.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: پس از رحلت رسول خدا(ص) اگر بین غاصبان خلافت و حضرت علی(ع) براساس همین دموکراسی رأی‌گیری صورت می‌گرفت حضرت در برابر انبوهی از آرای طرف مقابل تنها به تعداد انگشتان دست می‌توانستند نظر دیگران را به خود جلب کنند به همین جهت بدون شناخت انسان نمی‌شود دم از دموکراسی زد.

استاد اخلاق با اشاره به اینکه امروز غرب داعیه دار حل آزادی بشر است، گفت: منظور از آزادی باید معلوم شود که آزادی راکب است یا مرکب. انسان مرکب از انسانیت، آدمیت و بشریت است به همین دلیل آزادی فطری و طبیعی او ابتدا باید مشخص شود.

وی با بیان اینکه امروز مدعیان آزادی همجنس گرایی را خالی از اشکال دانسته و نوعی آزادی مطرح می‌کنند، عنوان کرد: آنان چنین می‌گویند که انسان موجودی آزاد است پس می‌تواند با همجنس یا غیر همجنس خود ازدواج کند چرا که حق انتخاب دارد.

آیت‌الله حائری شیرازی ادامه داد: آنها معتقد هستند که اگر انسانها حق همجنس گرایی نداشته باشند حق آزادی از آنان سلب شده است.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تبلیغات غرب بر علیه اسلام، اظهار داشت: چیزی که علیه اسلام زیاد تبلیغ می‌شود آن است که بگویند اسلام خشن است و نمونه آن قطع کردن دست دزدان است.

وی افزود: آنها می‌گویند انسان به مقدار دزدی که انجام داده باید زندانی شود. حال جای سؤال اینجا است که آیا شما در این سیصد سال که دزدان را زندانی می‌کنید آیا دزدان در دزدی کارکشته تر شده اند یا اینکه از کار دزدی منصرف شده و آن را ترک کرده‌اند.

استاد اخلاق اضافه کرد: امروز کثرت دزد به سبب عدم اجرای حکم الهی است چرا که اجرای حکم الهی سبب منصرف شدن دزدان از فعل دزدی می‌شود. اگر امروز در عربستان این حکم اجرا می‌شود و همچنان دزد در این سرزمین فراوان است به این سبب است که دزدان در لوای پرچم کسانی زندگی می‌کنند که خود شاه دزد هستند به همین دلیل اجرا حکم الهی در عربستان اثر نمی‌کند.

آیت‌الله حائری شیرازی اظهار داشت: تمایل مردم به حاکمان عادلی که حکم الهی را اجرا می‌کنند بیش از سایر حاکمان است، اسلام به سبب آنکه انسان را می‌شناخت همه راه حل‌هایش به نتیجه می‌رسد اما غرب به دلیل عدم شناخت، تمام راه حل‌هایش از نتیجه مطلوب دور می‌شود.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه علوم انسانی سراب است، تصریح کرد: در علوم انسانی، انسان به دنبال آب می‌دود ولی به آب نمی‌رسد زیرا علوم انسانی در هیچ مسأله‌ای موفقیت کسب نکرده است.

وی افزود: علوم انسانی در زمینه اقتصاد ربا را نه تنها آزاد کرد بلکه ضروری دانست و ربا را موتوری محرک برای اقتصاد معرفی کرد و چنین گفت: زمانی که یک کالا تولید می‌شود سرمایه گذار، مدیر و عامل هر یک سهم و سودی می‌برند اما اسلام چنین گفت: سهم در سرمایه در صورتی صحیح است که مضاربه حاکم باشد یعنی شرکا در سود و زیان شریک هم باشند.

استاد اخلاق درباره اینکه رباخوار تعادل عقلی ندارد، گفت: نتیجه رباخواری بهم ریختگی فکر و اندیشه است. در ربا از ضعیف به قوی اما در بیع از قوی به ضعیف فایده می‌رسد.

آیت‌الله حائری شیرازی با تأکید بر اینکه اسلام باید در رفتار حکومت و مردم متجلی شود، گفت: امروز پیمانکارها برای دولت کار می‌کنند. اگر پیمانکار کار خود را به تأخیر اندازد به میزان تورم غرامت باید پرداخت کند اما اگر دولت نتواند هزینه مردم را پرداخت کند و دوسال بگذرد و بخواهد بدهی خود را با مردم صاف کند به مقدار همان دوسال گذشته هزینه پرداخت می‌کند در حالی که اسلام می‌گوید امتیاز حاکم و مردم باید به صورت یکسان باشد.

وی ادامه داد: معوقاتی که دو سال است به مردم پرداخت نشده نباید مالیاتش را از مردم بگیرند چیزی که داده نشده گرفتنش صحیح نیست، این امر باید در جامعه اسلامی اصلاح شود و برای اصلاح این مهم نیاز به جاری شدن اسلام در قوانین کشور دارد.

استاد اخلاق در پایان خاطرنشان کرد: اسلام اگر حکمی می‌دهد باید در جامعه عملیاتی شود تا علمی بودن آن برای همگان آشکار شود و این علمی بودن نشان از شناخت انسان دارد و چون غرب انسان را نشناخته نمی‌تواند کار عملی انجام دهد و چون عملی نیست علمی هم نیست، بنابراین دلیل موفق نبودن علوم انسانی غربی در عدم شناخت انسان است./813/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات