حیای ظاهری احیا کننده حیای باطنی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، کارشناس مسائل مذهبی دوشنبه شب در مسجد شهید بهشتی درباره ضرورت حیامندی در زندگی انسانها، گفت: حیا برای انسان امری ضروری و بنیادین است.
وی افزود: دولت کریمه مهدوی بر پایه دولت تقوا، دولت پروا و دولت حیامند استوار است، در این دولت است که همه بیتقواییها و بیحیاییها از سطح جهان برچیده میشود.
حجت الاسلام حیدری کاشانی بیان داشت: کسانی که میخواهند در دولت کریمه مهدوی نقش آفرینی کنند و نامشان در لیست نهضت انتظار و زمینه سازان ظهور به ثبت برسد باید در عرصه حیامند سازی خود و افراد جامعه تلاش کنند.
کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه حیامندسازی یک امر قرآنی در راستای تربیت انسان است، ابراز کرد: انسان باید به گونهای حیامند باشد که در فکر و اندیشه خود نیز حیا را رعایت کند. خداوند میفرماید: ای پیامبر بگو هر انسانی براساس شاکله شخصیت درونیاش عمل میکند، این شاکله مربوط به چگونگی تربیت و شخصیت درونی اوست.
وی افزود: انسان اگر یک شخصیت حیامند را در وجود خود مهندسی کرده باشد تمام رفتار و گفتارش حیامند خواهد شد اما اگر شخصیت انسان بیحیا باشد همه رفتار و سکناتش بوی بیحیایی خواهد داد.
حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به حیای ظاهری، گفت: حیای ظاهری مربوط به اعضا و جوارح انسان است که با کنترل آنان میسر میشود، انسان نه تنها اعضا و جوراح بلکه در حیطه فکر و اندیشه نیز نباید به انجام گناه فکر کند.
کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: انسان اگر بتواند اعضا و جوارحش را از گناه باز دارد میتواند نفس خود را مهار کند در این هنگام است که قلب انسان عرش الهی میشود و لذت بندگی را خواهد چشید.
وی مرحله دوم حیامندسازی را حیامندسازی قلب دانست و گفت: اگر حیای ظاهری انسان تقویت شود به طور قطع حیای باطنی محقق خواهد شد. استواری ایمان وابسته به اصلاح قلب است و زبان نقش اساسی در اصلاح قلب دارد انسان باید در کلامش حیا را رعایت کرده و عفت کلام داشته باشد.
حجت الاسلام حیدری کاشانی خاطرنشان کرد: حیا در ظاهر احیا کننده حیای باطن است./۸۰۷/۲۰۲/ب2