۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۵۰۵۷۲۳
با حضور آیت الله مکارم شیرازی؛

نشست اساتید سطوح عالی و قرآنی حوزه علمیه قم برگزار شد

نشست و ضیافت افطاری اساتید سطوح عالی و قرآنی حوزه علمیه قم با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.
سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دارالقرآن علامه طباطبایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست و ضیافت افطاری اساتید سطوح عالی و قرآنی حوزه علمیه قم جمعه شب با حضور حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه و جمعی از اعاظم و اساتید حوزه علمیه قم در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم که جمعی از جوانان حافظ کل قرآن حضور داشتند، برنامه با تلاوتی چند آیه از قرآن کریم از سوی استاد شهریار پرهیزکار آغاز شد.

در ادامه مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی امنیت و وحدت را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و با اشاره به آیه اول سوره انفال گفت: امروزه مسأله حفظ وحدت یکی از نیازهای ضروری کشور ما محسوب می شود، آن هم در شرایطی که دشمنان از هر طریقی درصدد هستند تا تفرقه افکنی کرده و امنیت کشور را خدشه دار کنند.

نجفی قدسی با بیان این که قرآن کریم همواره مسلمانان را برادر یکدیگر معرفی می کند، اظهار داشت: باید توجه داشت اصلاح ذات البین فقط مخصوص افراد نیست و شامل گروه ها، جمعیت ها و جناح های مختلف هم می شود.

وی ادامه داد: متأسفانه پس از هر انتخاباتی، در اثر افراط و تفریط ها و گفت و شنودهای گزنده، تا حدودی وحدت اجتماع مخدوش می شود و مسلما نباید این روند ادامه پیدا کند بلکه باید بلافاصله بعد از انتخابات باید همه جناح ها و گروه ها درصدد ایجاد الفت و وحدت با یکدیگر برآیند که صلاح کشور در آن است در غیر اینصورت امنیت کشور به مخاطره خواهد افتاد.

وی عنوان کرد: یکی از لوازم اصلی امنیت، وحدت است و پیروزی های ملت ایران در صحنه های مختلف از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در پرتو وحدت مردم بوده است.

نجفی قدسی خاطرنشان کرد: ماه رمضان ماه خودسازی و تقوا پیشگی است و امیدواریم در پرتو تقوای الهی بتوانیم به کدورت های یکدیگر پایان دهیم و همه با هم برادرانه و دلسوزانه و تحت رهبری های خردمندانه رهبر معظم انقلاب و همیاری با مسؤولان بتوانیم بر مشکلات فائق آمده و نقشه های شوم دشمنان را نقش بر آب کنیم.

سپس حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه گفت: حضرت در نامه ها، خطبه ها و کلمات قصار مذمت های شدیدی از دنیا کرده است.

وی افزود: امام در نامه 48 می فرماید دنیا همانند مار خوش خط و خال است که ظاهر آن جاذبه دارد اما در درونش سم کشنده است، همچنین می فرمایند دنیا و آخرت دو دشمن هستند و کسی که دنیا را دوست بدارد آخرت را دشمن داشته است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) درجایی دیگر مدحی بلیغ از دنیا می کند، حضرت فرمودند که اگر کسی از در صداقت با دنیا برخورد کند دنیا هم با او صادقانه برخورد خواهد کرد، اگر هدف خدا باشد خداوند و ملائکه به یاری انسان می آیند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بر اساس فرموده امیرمؤمنان دنیا تجارتخانه ای برای برای کسانی است که می خواهند زاد و توشه بگیرند، ابراز داشت: دنیا برای کسانی که می خواهند از مواعظ بهره مند شوند دار موعظه است.

وی عنوان کرد: ممکن است برخی بگویند که تعارض بین مدح و ذم دنیا را چگونه باید جمع کرد، امیرمؤمنان وجه جمع بین این دو دسته از روایات را در کلام کوتاهی درخطبه 82 بیان کردند و فرمودند کسی که به دنیا به عنوان یک وسیله و ابزار برای رسیدن به آخرت نگاه کند دنیا او را بیدار و بینا خواهد کرد و اگر کسی به دنیا به عنوان هدف نگاه کند دنیا او را نابینا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: نهج البلاغه دریایی عظیم است که هنوز ما قدر این گنجینه را نمی دانیم، متأسفانه فاصله با نهج البلاغه در رسانه ها، حوزه ها و جلسات بسیار است، اگر به نهج البلاغه امیرمؤمنان آشنا شویم یک دنیا وسیله سعادت در آن وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل کشور افزود: اگر می خواهیم اتحاد و اتفاق حاصل شود مسائل انتخابات را باید به فراموشی سپرد، انتخابات مشکلاتی داشت و بد اخلاقی هایی صورت گرفت اما باید صرف نظر کرده و گذر کنیم و دست به دست هم دهیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اتحاد با شعار درست نمی شود، اظهار داشت: برخی خیال می کنند که باید شعار داد، اتحاد در صورتی درست می شود که همه در مدیریت کشور شرکت داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر کسی تمام وزرا، استانداران، فرمانداران و مسؤولان را از جناح خود قرار دهد شعار وحدت توخالی است، تمام جناح ها باید در مدیریت کشور دخالت داشته باشند، باید ببینیم این کار را می کنند یا باز به سراغ جناح بازی می روند کما این که در گذشته گاهی این چنین بوده است.

این مرجع تقلید با بیان این که باید عملا وارد وحدت شویم، ابراز داشت: همه باید خود را در مدیریت کشور سهیم بدانیم و دست به دست هم دهیم، نباید نگاه بیگانه به یکدیگر داشته باشیم بلکه باید برادر بدانیم آن هم در زمانی که دشمن تروریست ها را استخدام می کند و می فرستد، کسانی که دم از مبارزه با تروریسم می زنند این کار را انجام می دهند.

وی عنوان کرد: در شرایطی که دشمن هر روز یک تحریم تازه ای وضع می کند و تصور می کند که تحریم ها به نتیجه می رسد باید عملا دست اتحاد به هم بدهیم نه این که شعاری باشد./1323/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات