آیین نامه نقل و انتقال طلاب اعلام شد + جدول زمانبندی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به تأسیس و توسعه مدارس، مؤسسات و مراکز حوزه های علمیه تحت پوشش و مستقل در سراسر کشور و به تبع آن برنامه گوناگون آموزشی بین آنها و همچنین درخواست روز افزون متقاضیان جهت انتقال بین این مدارس و برنامه های آموزشی مختلف، شرایط و ضوابط انتقالات حوزه های علمیه به صورت دستورالعمل اعلام شد.
لازم است کلیه مراحل انتقال طلاب، در هر نوع از انتقال، از درخواست طلبه تا آخرین مرحله مطابق با ضوابط و شرایط از طریق سامانه انتقالات نجاح صورت پذیرد و از انتقال طلاب به صورت دستی و حضوری خودداری گردد.
شرایط عمومی انتقالات
شرایط عمومی انتقال دارا بودن کد تحصیلی رسمی، فعال بودن پرونده تحصیلی، نداشتن مشکل آموزشی، نداشتن مشكل نظام وظيفه، نداشتن مشکل صیانتی، حضور حداقل یک سال تحصیلی در مدرسه مبدأ، موافقت مدارس و مدیریتهای استانی مبدأ و مقصد، برخورداری از سلامت اخلاقی، روحی و جسمی و داشتن قصد ادامه تحصیل رسمی و حضور مستمر در کلاسهای درس است.
همچنین وجود دوره، مقطع و پایه تحصیلی مورد نیاز طلبه به صورت رسمی در مدرسه مقصد، عدم اشتغال غیرحوزوی در سطح یک، حضور حداقل یک سال تحصیلی بعد از انتقال در مدرسه مقصد از دیگر مسائل ضروری است برای انتقال است.
شرایط اختصاصی انتقال به عنوان میهمان
طلبه در صورت اضطرار می تواند با موافقت مدیر مدرسه و مدیریت استان مبدأ و مقصد در برخی از دروس یا تمام دروس حداکثر در دو نیم سال میهمان شود؛ البته انتقال طلاب به صورت میهمان که اشتغال به تحصیل در برنامه آموزشی جدید و یا قدیم دارند فقط به مدارس دارای همان برنامه آموزشی مشابه امکان پذیر است.
میهمان شدن طلبه در یک مدرسه مشروط به این است که حداقل یک نیم سال تحصیلی خود را در مدرسه مبدأ گذرانده باشد و همچنین طلبه میهمان موظف به تحصیل حضوری و طبق ضوابط در تمام دروس انتخابی می باشد؛ یادآور می شود مجموع ساعات انتخاب درس طلبه میهمان در مدرسه مبدأ و مقصد نباید از سقف مجاز تجاوز کند.
همچنین از دیگر شرایط اختصاصی انتقال به عنوان میهمان این است که مدرسه مقصد موظف به ثبت اطلاعات آموزشی طلبه اعم از انتخاب درس، حضور و غیاب، فعالیت کلاسی و نمرات نهایی دروس، در سامانه است و اوراق امتحانی و سایر اسناد مربوطه در مدرسه مقصد بایگانی و ضبط خواهد شد؛ البته طلبه میهمان موظف به رعایت تمام قوانین مدرسه مقصد است.
شرایط اختصاصی انتقال بین دوره های سفیران و بلندمدت
شرایط انتقال میان دوره از سفیران به بلندمدت و از بلندمدت به سفیران گذراندن حداقل دو نیم سال (یک سال) موفقیت آمیز از دوره مبدأ، گذراندن حداکثر شش نیم سال (سه سال) از دوره مبدأ، کسب معدل 15 از کل دروس قبول شده، داشتن شرایط برنامه مقصد و عدم انتقال قبلی بین دو دوره است.
یادآور می شود، انتقال پایان دوره فقط جهت ادامه تحصیل فارغ التحصیلان سطح دو سفیران در سطح دو بلندمدت و یا گرایشی است و اتمام دوره تحصیلی سفیران هدایت، کسب معدل حداقل 15 از کل دوره تحصیلی، اتمام تعهد دوره تبلیغی و قبولی در آزمون جامع شفاهی (فقه، اصول و ادبیات) از جمله شرایط آن است.
گفتنی است، طلبه در صورت کسب معدل 18 از دوره سفیران، می تواند تعهد تبلیغی را تا پس از اتمام سطح دو (پایه 9) بلند مدت به تأخیر اندازد، در صورت کسب معدل 18 از دوره سفیران و کسب معدل 16 از سطح دو بلندمدت، می تواند تعهد تبلیغی را تا پس از اتمام سطح سه بلندمدت به تأخیر اندازد.
همچنین در صورت کسب معدل 15 و عدم تکمیل تعهد تبلیغی، ضمن انجام تعهد تبلیغی، فقط می تواند در دوره غیرحضوری سطح دو و سه بلندمدت با رعایت شرایط غیرحضوری، ادامه تحصیل امکان پذیر است.
شرایط اختصاصی انتقال به اردوی تابستانه
تعهد حضور مستمر در همه برنامه ها و کلاس های درسی دوره، دارا بودن شرایط مطابق آیین نامه آموزشی، شرایط اختصاصی انتقال از دوره حضوری به غیرحضوری، اشتغال به شؤون روحانیت و تمام وقت در یکی از نهادها یا ارگان های انقلاب اسلامی از جمله شرایط اختصصاصی انتقال به اردوی تابستانه است.
گذراندن تحصیلات دوره سطح یک (کتبی و شفاهی) به صورت رسمی طبق ضوابط و عدم استفاده از ماده 10و 18و همچنین عدم انتخاب واحد و یا شرکت در امتحانات حضوری نیم سال دوم سال جاری برای شرکت در دوره شهریور نیز ضروری است.
گفتنی است، طبق اعلام معاونت آموزش حوزه های علمیه، انتقال از غیرحضوری به حضوری، فقط در ابتدای نیم سال اول هر سال تحصیلی امکان پذیر است و تغییر دوره در هر سال تحصیلی، فقط برای یک مرتبه ممکن است.
شرائط اختصاصی انتقال به قم
از شرائط اختصاصی انتقال طلاب به قم می توان به دارا بودن حداقل قبولی در امتحانات کتبی کلیه مواد درسی پایه های یک تا 10 برای طلاب مجرد و یک تا شش برای طلاب متأهل اشاره کرد.
البته موافقت کمیسیون خاص مبنی بر پذیرش در قم صرفاً به عنوان موافقت مقصد به حساب آمده و دارا بودن شرایط عمومی الزامی است و همچنین انتقال طلاب مجردی که امکان ادامه تحصیل در پایه های هفت تا 10 در مدارس علمیه محل تحصیل و يا استان مبدأ و همجوار ندارند بلا مانع است.
بر اساس این گزارش، ثبت درخواست طلبه و نیز مراحل تأیید مدارس و مدیریت های استانی باید به نحوی انجام شود که تا تاریخ مقرر کلیه مراحل انتقال به اتمام رسیده باشد و ثبت درخواست انتقال در انتقال اضطراری، فقط توسط مدیریت های استانی از طریق ثبت درخواست مدیریتی امکان پذیر است.
طلاب مشغول به تحصیل در برنامه آموزشی قدیم فقط به مدارس دارای برنامه آموزشی قدیم و از برنامه آموزشی جدید به مدارس دارای برنامه آموزشی جدید در همان مقطع مورد نیاز طلبه امکان پذیر است؛ لازم است کلیه مراحل انتقال طلاب، در هر نوع از انتقال، از درخواست طلبه تا آخرین مرحله مطابق با ضوابط و شرایط از طریق سامانه انتقالات صورت پذیرد و از انتقال طلاب به صورت دستی و حضوری خودداری شود.
تأکید می شود، طلابی که دارای مشکل آموزشی از قبیل عدم رشد تحصیلی مناسب و یا انفصال از تحصیل هستند، قبل از اقدام برای انتقال، نسبت به رفع مشکل آموزشی ایشان مطابق دستورالعمل اجرایی شوراهای آموزش تدبیر لازم اتخاذ شده و دقت کافی نسبت به شرایط و ضوابط انتقال و همچنین زمان قانونی آن و ثبت اطلاعات در سامانه و اطلاع رسانی کافی به طلاب محترم صورت بپذیرد تا مراحل انتقال بدون مشکل تا مرحله پایانی ادامه پیدا کند.
تا قبل از تغییر کد محل تحصیل و نهایی شدن مراحل انتقال، طلبه موظف به شرکت در کلاس درس در مدرسه مبدأ بوده و از کلیه مزایای مدرسه مبدأ مطابق ضوابط برخوردار است و انتقال طلاب از مراکز مدیریت مستقل (خراسان و اصفهان) و مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج)شهرستان خوانسار به مدارس علمیه تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه های علمیه و یا بالعکس و همچنین از مدارس غیرتحت پوشش و خارج از برنامه مرکز مدیریت حوزه های علمیه به مدارس تحت پوشش فقط از طریق ستاد انجام می شود.
در پایان یادآور می شود، انتقال از مدارس تحت پوشش به مدارس متفرقه و خارج از برنامه مرکز مدیریت خلاف ضابطه بوده و به منزله انصراف از حوزه است./1330/ت۳۰۳/ی