۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۵۰۹۲۶۰
استاد دانشگاه:

اتصال به ولایت فقیه، روحانیت و مرجعیت از لوازم فعالیت‌های فرهنگی تمیز است

استاد دانشگاه گفت: شناخت مسائل فرهنگی و دینی، آینده نگری، اتصال با ولایت فقیه، روحانیت و مرجعیت، استفاده از هنر فاخر از جمله لوازم فعالیت‌های فرهنگی تمیز است.
ولایت فقیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حامد سروری، استاد دانشگاه غروب سه شنبه 13 تیر طی یک نشست بصیرتی در تحلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی که در اندیشکده برهان برگزار شد، با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره «آتش به اختیار»، گفت: از نظر رهبر معظم انقلاب آتش به اختیار یک حرکت خودجوش مردمی تمیز و جمعی است که در آن بی‌قانونی، بی‌نظمی، فحاشی و مدیون کردن جریان انقلابی معنا ندارد و هدف از آن مبارزه با خلل‌هایی است که نفوذ فرهنگی از آن طریق صورت می‌گیرد.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دهه 50 و 60  مدیون یک تحول و حرکت هماهنگ و خودجوش مردمی بود که در متن جلسات معرفتی و بصیرتی رخ داد این یک مدل از آتش به اختیار تمیز فرهنگی بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در دهه 70 مردم وظایف فرهنگی و اجتماعی خود را به نهادهای حاکمیتی و دولتی‌ واگذار کردند در حالی که این نهادها به علت روی آوردن به کمیت‌گرایی، غفلت از کیفیت و اثرگذاری به روزمرگی و فضای کارمندی و در نتیجه به ناکارآمدی دچار شدند.

سروری با بیان اینکه در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مردمی بودن امری بسیار کلیدی است؛ عنوان کرد: در حال حاضر بازگشت پویا به الگوی دهه‌های 50 و 60 امری ضروری است اما نه با بازسازی کامل آن بلکه باید الگوها با توجه فضای پیچیده امروز به روزرسانی شود.

وی ابراز کرد: دشمنان برای ضربه زدن به هر نوع انقلابی در دنیا مدل انقلاب اسلامی ایران را که ایمان محور بود مطالعه کردند، بنابراین ما امروز با دشمنانی مواجه هستیم که 30 تا 40 سال تجربه مبارزه با ما را مورد بررسی قرار دادند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز مدل جنگ نرمی که دشمنان به ویژه آمریکا برای مبارزه با انقلاب اسلامی ایران در پیش گرفتند بسیار پیچیده است، اظهار داشت: دلسوزان انقلاب باید ضمن شناخت این پیچیدگی راهکارهای پیچیده برای مقابله اتخاذ کنند.

سروری درباره لوازم و راهکارهای فعالیت فرهنگی مردمی، خودجوش و تمیز در مقابله با دشمن، گفت: شناخت مسائل اصلی فرهنگی با در نظر گرفتن پیچیدگی‌های آن، آینده نگری با توجه به سرعت بالای تحولات در دنیای کنونی، توجه به مبانی فکری اصیل دینی و بومی، ارتباط و اتصال با ولایت فقیه، روحانیت و مرجعیت، استفاده هوشمندانه از هنر در بیان پیام‌های فرهنگی، از جمله لوازم فعالیت‌های فرهنگی تمیز در شرایط پیچیده کنونی است.

این استاد دانشگاه درباره اهمیت آینده نگری با توجه به سرعت بالای تحولات در دنیای کنونی، اظهار داشت: در دو دهه اخیر سرعت تحولات چنان بالا است که با کل تاریخ بشر برابری می‌کند، امروز با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته ما به نوعی در زمینه فرهنگی و اجتماعی خلا فکری داریم که باید حوزه‌های علمیه آن را جبران کنند.

وی درباره توجه به مبانی فکری اصیل، تصریح کرد: در دهه 50 و 60 علمای متفکری نظیر شهید مطهری یک الگوی کارآمد برای تأمین خوراک فکری هسته‌های فکری و فرهنگی جامعه بود که امثال چنین الگوهایی امروز باید به روزرسانی شود.

سروری درباره اهمیت ارتباط و اتصال با ولایت فقیه، روحانیت و مرجعیت، بیان داشت: قطع ارتباط با علما عامل انحراف جامعه می‌شود بنابراین باید فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خودجوش مردمی در قالب هسته‌های کوچک خانوادگی و مسجدی تحت نظر و در ارتباط با علما باشد./۸۰۷/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات