بی حجابی سبب تضعیف نیروی کار در جامعه می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام مهدی تقوایی، معاون آموزش حوزه های علمیه استان ایلام امروز در جمع بانوان بسیجی شهرستان ایلام، اظهار داشت: حجاب و عفاف یک معروف است که ما در برابر آن تکلیف داریم باید به دنبال ادای تکلیف خود باشیم و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب هر کسی باید در این رابطه عکس العمل نشان دهد و این تکلیف حتما نتیجه مثبتی هم خواهد داشت.
وی افزود: پژوهش ها نشان می دهد که زنان ایران از زمان مادها که نخستین ساکنان این دیار بودند، حجابی کامل شامل؛ پیراهن بلند چین دار، شلوار، چادر و شنلی بلند بر روی لباس ها داشته اند، این حجاب در دوران سلسله های مختلف پارس ها نیز معمول بوده است، بنابراین در زمان بعثت زرتشت و قبل و بعد از آن، زنان ایرانی از حجابی کامل برخوردار بوده اند.
حجت الاسلام تقوایی خاطرنشان کرد: واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات دین مبین اسلام است، واجب بودن حجاب از نظر قرآن، گفتار پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است، در قرآن، حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دلالت دارد. اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن، بیش از ده آیه در قرآن وجود دارد.
وی با بیان آثار فردی و اجتماعی حجاب تصریح کرد: یکی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است. که یکی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسی است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرتهای بیبندوبار میان زن و مرد، هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی میبخشد و تقاضای روابط نامشروع را به صورت عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی درمیآورد.
این مدرس حوزه ادامه داد: یکی از فواید مهم حجاب در بُعد اجتماعی، حفظ و استیفای نیروی کار در سطح جامعه است؛ در مقابل، بیحجابی و بدحجابی باعث کشاندن لذتهای جنسی از محیط و کادر خانواده به اجتماع، و در نتیجه، تضعیف نیروی کار افراد در جامعه می شود.
حجت الاسلام تقوایی با اشاره به بحث کار فرهنگی در جامعه برای تبلیغ حجاب و عفاف، عنوان کرد: امروزه در میان عواملی که جوامع انسانی را به تغییر ارزش ها و فرهنگ ها می کشاند، رسانه ها مهم ترین و تأثیرگذارترین عامل هستند، در این میان، رسانه های ارتباط جمعی، به ویژه رسانه های تصویری مانند سینما و تلویزیون به سبب تأثیر بیشتر تصاویر روی مخاطبان از اهمیت خاصی برخوردار هستند.
وی تأکید کرد: تلویزیون به دلیل حجم بالای تماشاگران و راهیابی آسان آن به دورترین و محروم ترین مناطق و تنوع برنامه ها، بیشتر مورد تأکید قرار می گیرد، زیرا اثرپذیری افکار عمومی از پیام های مستقیم و غیرمستقیم آن در مقایسه با سایر وسایل ارتباط جمعی، مانند رادیو و روزنامه ها بیشتر است؛ بنابراین به جرأت می توان اذعان کرد که وسایل ارتباط جمعی به ویژه رسانه های دیداری و شنیداری در ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ حجاب و یا تضعیف آن نقش انکار ناپذیری در جامعه دارند.
حجت الاسلام تقوایی در پایان گفت: در جلسات قبلی در بررسی موضوع حجاب و عفاف و همچنین نقش رسانه ملی گلایه ای مطرح شد که مسؤولان ذی ربط باید بررسی کنند که چرا در تلویزیون و سینما زنان چادری و با حجاب نماد عقب افتادگی و فقر است، در مقابل بانوان مترقی را با پوششی دیگر نشان می دهند که این خود یکی از نکاتی است که باید مورد توجه و اصلاح قرار گیرد./۸۷۹/۲۰۲/ب2