۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۱۶۱۳۴
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه:

انس امام رضا با قرآن کریم الگویی برای مسلمانان است

حجت الاسلام رفیعی گفت: امام هشتم به گونه ای با قرآن مأنوس بودند که پاسخ تمام سؤالات را با استناد به آیات آن تبیین می فرمودند.
رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی شامگاه جمعه در مراسم جشن میلاد امام هشتم(ع) که در محل مجتمع فرهنگی بنی فاطمه برگزار شد، به تبیین سیره آن حضرت در رابطه به قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: قرآنی که به وفور در مساجد و خانه های ما وجود دارد، به سادگی به دست ما نرسیده و انسان های بسیاری برای ارتباط امروز ما با دین خدا متحمل شکنجه و سختی شده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه شش امر «قرائت»، «تبعیت»، «تدبّر»، «اقامه»، «افزایش ایمان» و «عدم سستی در برابر قرآن» را وظایف مؤمنان نسبت به کتاب وحی دانست و گفت: خداوند متعال در سوره مزمل می فرماید «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن» یعنی در هر روز هر چقدر که می توانیم باید قرآن را تلاوت کنیم؛ برای نمونه در روایات ذکر شده که سزاوار است بعد از نماز صبح 50 آیه را قرائت کنیم. در پایانسوره مزمل تنها چیزی که خداوند دو بار به آن اشاره کرده، قرائت قرآن است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در تبیین اهمیت قرآن آموزی خاطرنشان کرد: ما می دانیم که ابتدا باید انسان آفریده شود و وجود داشته باشد تا بتواند قران بیاموزد و با آن انس بگیرد، اما با این وجود خداوند در سوره «الرّحمن» ابتدا می گوید «علّم القرآن» و سپس می فرماید «خلق الانسان.»

وی با اشاره به آیه 155 سوره مبارکه انعام افزود: خداوند در این آیه شریفه می فرماید «هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ» و به موجب این آیه ما باید از خواسته های قرآن کریم تبعیت کنیم؛ یعنی تهمت نزنیم، دیگران را مورد تمسخر قرار ندهیم، یکدیگر را با القاب بد مورد خطاب قرار ندهیم، تجسس نکنیم و به دستورات قرآن کریم عمل کنیم.

حجت الاسلام رفیعی در تبیین ضرورت تدبر در آیات قرآن کریم، آیه شریفه «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» را فلسفه قرآنی این وظیفه قلمداد کرد و یادآور شد: امام رضا(ع) در روایتی می فرمایند «آیه ای از قرآن را نمیخوانم مگر اینکه در آن فکر می کنم.» این توصیه یعنی برای نمونه جوان امروز ما با خود فکر کند 14 قرن پیش که علم بسیار محدود بود و خبری از سونوگرافی نبود، بر پیامبری که سواد خواندن و نوشتن نداشت، کتابی نازل شد که مراحل تشکیل جنین را مرحله به مرحله تشریح می کند. این تدبر باعث تقویت و استحکام ایمان می شود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه اقامه آیات قرآن کریم را یکی دیگر از وظایف مسلمانان در قبال قرآن خواند و گفت: اقامه به معنای «پیاده کردن» است و اقامه قرآن یعنی تعالیم و دستورات قرآن در متن زندگی ما جریان داشته باشد. برای نمونه اگر انسان در عمل به پدر و مادر خود احترام بگذارد، نمونه ای از اقامه کردن قرآن است.

وی با اشاره به مؤلفه های «افزایش ایمان» و «عدم سستی نسبت به قرآن» به عنوان سایر وظایف مسلمانان در برابر قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند در آیه شریفه «وَ اِذا تُلِیَت عَلَیهِم ءایتُهُ زادَتهُم ایماناً» به این نکته اشاره فرموده که هرچه انسان قرآن بخواند ایمانش محکم تر می شود. از سوی دیگر ما نباید نسبت به قرآن سستی بورزیم. امام هشتم به گونه ای با قرآن مأنوس بودند که پاسخ تمام سؤالات را با استناد به آیات آن تبیین می فرمودند./820/پ204/ب1

ارسال نظرات