۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۱۷۸۶۸
آیت الله مظاهری:

التزام عملی به امر به معروف و نهی از منکر شرط تدین است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: زندگی خالی از تدین یک زندگی همراه با خودبینی و خودپسندی است ولی زندگی توأم با دین همراه با امر به معروف و نهی از منکر کردن دیگران است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: لازمه دین داری توجه داشتن به مردم است.

وی در تفسیر آیه صد و سی و چهارم بقره که می فرماید«تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَلَکُمْ مَا کَسَبْتُمْ وَلا تُسْأَلُونَ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ» افزود: این آیه با دو آیه قبلی از نظر محتوا یکسان است ولی از لحاظ لفظ با آیات قبلی تفاوت دارد؛ حضرت ابراهیم(ع)، حضرت یعقوب(ع) و حضرت اسحاق(ع) خطاب به فرزندانشان می فرمودند، رستگاری دنیا و آخرت در گرو متدین بودن است؛ همه بزرگان دین نسبت به تدین مردم حساس بودند و آن ها را به متدین بودن سفارش می کرده اند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که تدین باید از اعتقاد به عمل متجلی شود، اذعان کرد: مرتبط شدن با خداوند در گرو قطع ارتباط با شیطان های انسی و جنی است؛ بهترین رنگ ها رنگ خداوند است و رنگ خداوند داشتن یعنی تقید داشتن به دین خداوند؛ مرحوم آقای همدانی که یکی از اساتید بی نظیر علم اخلاق بودند، در توصیه ای می فرمودند در علم اخلاق هیچ چیز را بهتر از تقید داشتن به ظواهر شرعی نمی دانم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که زندگینامه پیامبران و اولیای الهی سرتاسرش پُر از سرمشق های عالی است، ابراز کرد: رسیدن به مقامات عالیه در دنیا و آخرت معلول توجه و سرمشق گرفتن از زندگی پیامبران و اولیاء است؛ علامه طباطبائی می فرمودند، در بازار نجف بودم که علی آقا قاضی دست روی شانه من گذاشتند و فرمودند، عزیزم دنیا و آخرت می خواهی رابطه با خداوند و نمازشب را ترک نکن.

استاد اخلاق حوزه علمیه در اهمیت مسأله توجه به مردم در رسیدن به کمال خاطرنشان کرد: یکی از شاگردان علامه قاضی می گفتند در بازار با ایشان حرکت می کردیم که ایشان برای خرید چند کاهو به مغازه سبزی فروشی مراجعه کردند و چندین کاهویی که از نظر شکل ظاهری مناسب نبود را برداشتند، بعد از این که از مغازه بیرون آمدیم از ایشان پرسیدم با وجود این که پول را به صورت کامل پرداخت کردید، چرا کاهوهای بهتر را برنداشتید، ایشان گفتند اگر این کاهوها را برنمی داشتم بعد از چندین ساعت فاسد می شد و من خواستم از رسیدن ضرر به فروشنده جلوگیری کنم.

وی اظهار کرد: قرآن صرفاً یک کتاب تاریخی نیست و سرگذشت زندگی انسان های فاسد را برای عبرت گرفتن نقل می کند، تشریح کرد: ضرب المثل معروفی وجود دارد که می گوید باید ادب را از بی ادبان آموخت و قرآن نیز داستان هایی را از سرگذشت انسان های فاسد بیان می کند تا مردم از آن ها عبرت بگیرند و به زندگی آن ها گرفتار نشوند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: ذلت بار بودن زندگی افرادی که قرآن روی آن ها تأکید دارد، به خاطر نبودِ دین در زندگی آن ها است؛ زندگی توأم با تدین زندگی افتخار آمیزی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: زندگی خالی از تدین یک زندگی همراه با خودبینی و خودپسندی است ولی زندگی توأم با دین همراه با امر به معروف و نهی از منکر کردن دیگران است؛ انسان متدین علاوه بر این که از دین خودش مواظبت می کند، مواظب دین خانواده، دوستان و همکارانش نیز هست و این مواظبت را با تقید به امر به معروف و نهی از منکر اِعمال می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان اذعان کرد: مطالب اخلاقی نیاز به تکرار و تلقین دارند تا اثر بگذارند؛ ما باید دائماً با اساتید اخلاق مرتبط شویم و از کتب اخلاقی استفاده کنیم تا رستگاری دنیا و آخرت نصیبمان شود./867/پ201/ب1

ارسال نظرات