۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۲۰۳۳۵
استاد دانشگاه:

تحول علوم انسانی نیازمند مدیریت منسجم است

حسینی شیرازی تحول علوم انسانی را نیازمند یک مدیریت منسجم و واحد دانست که تعریف روشنی از علوم انسانی، کارکردهای اجتماعی آن و آسیب شناسی این علوم داشته باشد.
حسینی شیرازی استاد طرح ملی نخبگان

حسینی شیرازی استاد طرح ملی نخبگان علوم انسانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا مهمترین مانع تحقق تحول علوم انسانی در کشور را نداشتن یک متکفل مشخص که ماهیت علوم انسانی را شناخته باشد و کاربردهای اجتماعی و فرهنگ سازی این علوم را بداند، دانست.

وی تصریح کرد: برای ایجاد تحول به یک تشکیلات و مدیریت منسجم واحد نیاز داریم که تعریف روشنی از علوم انسانی، کارکردهای اجتماعی علوم انسانی و آسیب شناسی این علوم داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وقتی یک مجموعه کاردان آشنا و همدل نباشد، در زیرمجموعه های علوم انسانیت علوم اسلامی هم که داعیه دار آن هستیم برداشت های متفاوت و مختلفی به وجود می آید و این مهم ترین مانع است.

وی بر آسیب شناسی علوم انسانی تأکید کرد و گفت: لازم است تا نقاط ضربه پذیر داده های علوم انسانی به عنوان یک جریان داده ای علمی فرهنگ ساز در جامعه به دقت شناسایی شود که با شناخت آسیب ها طبیعتا نقاطی که نیاز به تحول دارند نیز شناخته می شوند.

حسینی شیرازی در ادامه گفت: با هدف گذاری سه مقطعی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می توانیم برنامه های راهبردی و طرح های تحول که به معنای راهکارهای اجرایی است را تعریف کنیم تا به آن هدف اولیه برسیم.

استاد طرح ملی نخبگان علوم انسانی خاطرنشان کرد: البته این نگاه کلان است اما این که در اقتصاد، روان شناسی و جامعه شناسی کجا را باید مدنظر قرار دهیم، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود رسالت تحول علوم انسانی را متوجه حوزه های علمیه دانست و گفت: حوزه باید به عنوان نبض فرهنگ ساز در عرصه باورها و رفتارهای دینی و شکل گیری نهادهای اجتماعی که پیش برنده اهداف اسلامی هستند،  در زمینه تحول کار کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد.

حسینی شیرازی با بیان این که در نگرش کلان حوزه ای شاهد یک برنامه ریزی برای حرکت در عرصه تحول علوم انسانی نیستیم، تصریح کرد: حوزه برنامه بلند مدت برای ایجاد تحول فرهنگی در بستر جامعه اسلامی ندارد./920/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات