۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۵۲۰۳۹۷
وزیر نفت:

شرکت توتال فقط در حوزه مدیریت کارخانه و مهندسی مخزن ورود می‌کند

وزیر نفت با تاکید بر لزوم جذب پول از منابع داخلی و خارجی توسط فعالان اقتصادی، گفت: تولید لازمه ایجاد اشتغال در کشور است.
زنگنه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس، بیژن نامدار زنگنه در نشست فعالان اقتصادی که در سالن اجتماعات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در تشکیلات بزرگ باید قواعد خود را شفاف و بدون ابهام‌ انجام دهیم، تا سرمایه‌گذاری‌های عظیم، به کار و افزایش ارزش افزوده در کشور منتهی شود.

وی در خصوص اهمیت قراردادهای آی پی سی و اینکه این قراردادها چه فرصت‌هایی برای ما ایجاد می‌کنند، گفت: قراردادهایی که فایناس می‌کنیم به دنبال این هستیم که شرایط کار و اشتغال را در کشور مهیا کنیم، در حالی که کشوری که با ما وارد فایناس می‌شود، به دنبال ایجاد کار برای خودشان هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه از 70 تا 75 درصد فایناس‌ها، کشور مورد قرار داد منتفع می‌شود و تنها 25 تا 30 درصد کشور از این قراردادها سود می‌کند، عنوان کرد: این25 تا 30 درصد تنها شامل کارهای ساختمانی است و میزان کمی به تجهیزات اختصاص دارد.

نامدار زنگنه گفت: شرکت توتال در قراردادهای خود تنها در حوزه مدیریت کارخانه و مهندسی مخزن در کار دیگری ورود نمی‌کند، اما شرکت‌های داخلی می‌توانند در حوزه حفاری، تاسیسات، لوله سازی و سکو سازی و... ورود کنند.

وی تاکید کرد: اگر شرکت‌های داخلی تنها یک درصد مناقصه‌ها را برنده شوند، از نظر توتال باید صلاحیت فنی رو داشته باشند، در غیر این صورت حذف می شوند.

نامدار زنگنه با اشاره به اهمیت سابقه کار بدون خطر شرکت مورد قرارداد از نظر کشورهای خارجی بیان کرد:  متاسفانه برخی شرکت‌های داخلی برای اینکه وانمود کنند حجم‌ کار آنها بالاست، خطرات خود را در حین کار عنوان می‌کنند این در حالی است که کشورهای خارجی به دنبال کار با شرکت‌هایی هستند که کمترین خطر را در حین کار داستند.

وی با اشاره به ارائه پرسشنامه از سوی شرکت توتال به منظور سنجش عملکرد شرکت‌های نفتی توضیح داد: توتال تمام شرکت‌های ایران را ارزیابی کرده است.

نامدار زنگنه با تاکید بر فراهم‌کردن شرایط تولید و سپس اشتغال در استان و کشور متذکر شد: به طور حتم کشور تا سال‌های طولانی با شعار اشتغال پیش خواهد رفت و البته اشتغال باید بر اساس تولید باشد.

نامدار زنگنه با بیان اینکه یکسری طرح‌ها در استان در حال اجراست، که در قالب آی پی سی نیست، عنوان کرد: طرح نمک زدایی و نوسازی تاسیسات از جمله این طرح‌هاست اما شرط آنها فایناس است.

وی با ابراز تاسف از اینکه بودجه عمرانی کشور در حدی نیست که در صنعت نفت هزینه کنیم، از فعالان اقتصادی درخواست کرد: شرایطی را برای جذب پول از منابع داخلی و خارجی فراهم کنند.

نامدار زنگنه خطاب به فعالان اقتصادی تاکید کرد: اگر فعالان اقتصادی بتوانند یک میلیارد تومان را وارد صنعت کنند، به طور حتم یک میلیارد تومان به آنها کار خواهیم داد و باز پرداخت آن را 6 ماه پس از تولید انجام‌ می دهیم.

نامدار زنگنه گفت: واقعا جای تاسف دارد که 7 تا 8 میلیار دلار زیر پای ما هست اما جوانان استان بیکار و شرکت‌های نفت با تنها 10درصد ظرفیت کار کنند.

وی متذکر شد: این پول را نباید نگه داشت و باید از آن برای تولید و به کارگیری جوانان استفاده کنیم.

نامدار زنگنه با ابراز تاسف از اینکه با گذشت 37سال اما همچنان فلرهای نفتی و سوختن برخی گازها در اطراف اهواز سبب ایجاد آلودگی و ناراحتی برای شهروندان شده است، اظهارکرد: متاسفانه هیچ گونه همتی برای جمع آوری آنها وجود ندارد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات